תא"ל אביגדור קהלני יחד עם יו"ר ארגון שורת הדין, ניצנה דרשן לייטנר חילקו 13 אותות "מגן ישראל" ל13 אזרחים גיבורים שהגנו בגופם בסבב הטרור האחרון. האות הוענק במסגרת הכנס הבינלאומי השנתי של ארגון שורת הדין "דיני המלחמה ושדב הקרב העכשווי"

אות צל"ש אזרחי הוענק בכנס שורת הדין על ידי תא"ל (מיל') אביגדור קהלני. צילום: עודד האנטמן
אות צל"ש אזרחי הוענק בכנס שורת הדין על ידי תא"ל (מיל') אביגדור קהלני. צילום: עודד האנטמן

במסגרת הכנס השנתי הבינלאומי "דיני המלחמה ושדה הקרב העכשווי" של ארגון שורת הדין הוענקו "אות מגן ישראל" ל-13 גיבורים שהגנו בגופם ונאבקו בקור רוח מול הטרור בסבב הטרור האחרון בישראל, האות הוענק להם על ידי יו"ר ארגון שורת הדין ניצנה דרשן לייטנר ותא"ל (מיל') אביגדור קהלני.

מקבלי האותות הם:

מיקי רחבי

בבוקר ה-13 באוקטובר 2015 הגיע מיקי למשרדו ברחוב אחוזה ברעננה, כאשר לפתע שמע צרחות מתחנת האוטובוס הסמוכה וראה מחבל דוקר אדם שהמתין בתחנה. בלי להסס לרגע, מיקי אחז במטריה שהייתה במשרד והגיע לעימות חזיתי מול המחבל. מיקי הצליח לנטרל את המחבל בעזרת המטריה וביחד עם אזרחים נוספים השתלטו על המחבל.

לאורה דניס

ביום השביעי לפברואר 2016 התרחש פיגוע בסמוך לגן הילדים באשקלון בו עובדת לאורה, כאשר מחבל דקר חייל ופתח במנוסה. במהלך המרדף אחר המחבל נורו יריות רבות, ולאורה גילתה תושייה כאשר הצליחה לרכז במהירות את הילדים במקום בטוח ולגונן עליהם עד לסיום האירוע.

דניאל אלה

בערב ה-28 לינואר 2016 הגיע מחבל לתחנת הדלק בגבעת זאב והחל לדקור אנשים שהיו במקום. דניאל נכח באותה עת במסעדה שבבעלותו, זיהה את המחבל המפגע ורדף אחריו במשך כמה מאות מטרים עד שהשיגו. דניאל הצליח באומץ לפרוק את המחבל מנשקו ולנטרל אותו בעזרת אזרחים נוספים שהגיעו לזירה.

חננאל אבן-חן

ביום ה-18 לפברואר 2016 חננאל ביקר בסניף "רמי לוי" בשער בנימין, בזמן ששני מחבלים בני 14 חדרו לחנות והחלו לדקור את הקונים. חננאל הפגין אומץ לב כאשר בפעולה מהירה התעמת עם אחד המחבלים, הצליח לחסל אותו מטווח קרוב ובכך מנע קורבנות רבים נוספים. באירוע זה נרצח סמ"ר ינאי ויסמן ז"ל.

בניהו ארזי

בערב ה-12 לאוקטובר 2015 מחבל ביצע פיגוע דריסה סמוך לקיבוץ גן-שמואל. לאחר שדרס שני חיילים, ירד מהרכב והחל לדקור אזרחים בתחנת אוטובוס סמוכה. בניהו עבר ליד מקום האירוע ושמע את צעקות הפצועים, הוא רדף באומץ אחרי המחבל והשתלט עליו בעזרת אזרחים נוספים. לאחר מכן הגיש עזרה לפצועים.

גרשון מסיקה

ביום ה-22 לנובמבר 2015 עבר גרשון עם רכבו סמוך לחטמ"ר שומרון כאשר זיהה מחבלת חמושה בסכין רודפת אחרי קבוצת נערות שהמתינו בטרמפיאדה ומנסה לדקור אותן. גרשון הבחין במתרחש במהירות, נסע לכיוונה ותוך סיכון עצמי הצליח לפגוע בה עם רכבו כשהוא סוטה אל תעלה בצדי הכביש. חיילים שהגיעו למקום ניטרלו את המחבלת.

רועי הראל

בבוקר השני למרץ 2016 יצא רועי את ביתו בדרך לשירות מילואים, כאשר הותקף על ידי שני מחבלים חמושים בני 17. רועי נאבק בגבורה בתוקפים והצליח להדוף אותם, בזמן שאשתו וחמשת ילדיהם נמצאים בתוך הבית. לאחר שפצעו את רועי המחבלים נמלטו וחוסלו על ידי חיילי צה"ל.

הלל הגר

בערב ה-28 לינואר 2016 הגיע מחבל לתחנת הדלק בגבעת זאב והחל לדקור אנשים שהיו במקום. הלל, שמנהל את המאפיה במקום, שמע את הצעקות ופתח במרדף אחרי המחבל. לאחר שהשיג אותו נאבק הלל באומץ לב עם המחבל, שדקר אותו פעמיים ברגלו, והצליח להשתלט עליו ביחד עם אזרחים נוספים.

הרב שלמה גאנגטה

ביום ה-8 לאוקטובר 2015 עבר שלמה עם האוטובוס ליד תחנת הרכבת הקלה בגבעת התחמושת, כאשר זיהה מחבל דוקר בחור ישיבה שהיה במקום ולאחר מכן מנסה לחטוף נשק מאיש ביטחון. שלמה עזב את האוטובוס באמצע הכביש, ובאומץ לב רדף אחרי המחבל ונאבק בו עד להגעת כוחות הביטחון.

מוטי שלם

ביום ה-26 בינואר 2016 חדרו שני מחבלים חמושים ליישוב בית חורון ודקרו שתי נשים. המחבלים ניסו להיכנס אל חנות המכולת בישוב, שם נתקלו במוטי אשר נאבק בהם בגבורה והצליח להדוף אותם אל מחוץ לחנות, עד שמאבטח שהגיע למקום חיסל את המחבלים. באירוע זה נרצחה שלומית קריגמן ז"ל.

אריאל לימניה

ביום ה-18 לפברואר 2016 חננאל ביקר בסניף "רמי לוי" בשער בנימין, בזמן ששני מחבלים בני 14 חדרו לחנות והחלו לדקור את הקונים. אריאל הפגין תושייה רבה ואומץ לב, כאשר זיהה את התוקפים במהירות ועזר להשתלט עליהם ביחד עם אזרחים נוספים, ולאחר מכן הגיש עזרה לפצועים. באירוע זה נרצח סמ"ר ינאי ויסמן ז"ל.

ליאם יוטקו

בערב ה-22 לנובמבר 2015, מחבל בן 16 תקף ודקר אנשים ברחוב בקריית גת. למרות שנדקרה שלוש פעמים בגבה ובבטנה, הצליחה ליאם הצעירה לגלות תושיה ומחשבה מהירה ולהזעיק את המשטרה ולכוון אותם למקום האירוע. המחבל נתפס וחוסל בהמשך על ידי כוחות הביטחון.

ישי מונטגומרי

בערב השמיני למרץ 2016 ישב ישי בטיילת ביפו וניגן בגיטרה, כאשר לפתע הבחין במחבל דוקר את העוברים ושבים. ישי רדף אחרי המחבל חמוש בגיטרה בלבד והתעמת איתו באומץ תוך שהמחבל מנסה לדקור אותו. שוטר שהיגע למקום חיסל את המחבל. באירוע זה נרצח הקצין האמריקאי טיילור פורס ז"ל.

מיקי רחבי, מקבל אות, אמר במהלך הטקס: "הרגשתי שיש דין וצדק. הרגשתי את החיבוק החם של העם מחדש וזה כיף גדול. יש לנו את המדינה הכי טובה בעולם ואנחנו צריכים לשמור עליה. אחרי הטקס הלכתי לכותל עם משפחתי ושמתי פתק שיהיה שקט בארץ".

לאורה דניס, מקבלת אות, אמרה גם היא במהלך הטקס: "היה מאוד מרגש ועוצמתי. הלוואי שלא יהיו עוד פיגועים וניהיה אמיצים. אחרי הפיגוע עלתה בראשי במחשבה לעזוב את הארץ בשל המצב הביטחוני- הטקס היום נתן לי כוח ותחושת אחדות".

חננאל אבן חן קיבל גם הוא אות בטקס ואמר: "מכל האירוע הזה אני אישית למדתי אהבת ישראל, יש שאוהבים להגיד שאנחנו מפולגים אבל יש אחדות נהדרת בעם. אנשים רצו בידיים חשופות לנסות למנוע פיגוע במטרה להציל ולעזור אחד לשני. הטקס נתן לי תחושה שאנחנו לא לבד שיש עוד 12 אנשים כמוני, ואנחנו לא לבד".

יו"ר ארגון שורת הדין, ניצנה דרשן לייטנר אמר לאחר הטקס: "שורת הדין שנלחמת בטרור העניקה היום פרס מגן ישראל לאזרחים שמצאו את עצמם שלא מרצונם, תוך הקרבה עצמית, נלחמים במחבל ויכלו לו. אנשים שגילו אומץ לב וגבורה, תעוזה ואומץ, ומנעו בגופם מעשי טרור נוספים. היום, כשהטרור אורב בכל פינה, וכשכלי הנשק כל כך זמין, כל אזרחי ישראל הינם לוחמים. ומי שהצליח להכריע את הטרור ראוי להערכה והוראה. הכנס לדיני המלחמה בשדה הקרב העכשווי נועד לעצב את דיני הלחימה באופן שיאפשרו לצה״ל, ולכל צבא במדינה דמוקרטית, לנצח במלחמות של היום, אשר מתנהלות לא נגד צבא אלא מול ארגוני טרור. לאפשר לישראל ולמדינות המערב להילחם בחמאס, דעאש וחיזבאללה, מבלי לחשוש מהאשמות בגין פשעי מלחמה".

תא"ל (במיל') אביגדור קהלני אמר בטקס: "אני מודע לעבודת שורת הדין שנים רבות בארץ ובעולם כולו. שנים רבות שאני שותף לסיורים שהתנועה עושה לאנשים מן העולם וחושפת בפניהם את ישראל האמיתית. הכנס היה מרגש ביותר ונתן לנו לדעת באותם אנשים במדינה שרצו להגן על נפגעי טרור. בידיים חשופות מנעו הרג וזאת מתוך תחושת שליחות לאומית. הטקס בא לחזק ידיהם ולומר להם תודה".

כנס שורת הדין נערך זו השנה השנייה והוא עוסק בסוגיות המשפטיות אל מול אתגרי הביטחון הלאומי והבינלאומי בעידן הנוכחי ומטרתו – לעורר שיח חדש בקרב קובעי המדיניות בתחום הדין הבינלאומי בעולם. כנס שנתי זה, המתגבש ככנס משפטי-בטחוני משמעותי, מטביע חותם באחת הזירות המשמעותיות עמן מתמודדת כיום מדינת ישראל, לצד העולם המערבי כולו - הזירה המשפטית של דיני המלחמה.

בכנס השתתפו השנה חוקרים ומרצים בתחום המשפט המדינתי והבינלאומי מן השורה הראשונה בארץ ובחו"ל, שרים, חברי כנסת, ועוד. משתתפי הכינוס דנו במהלך הכנס על הסוגיות המשפטיות העולות נוכח המלחמות הא-סימטריות מולם ניצב העולם המערבי כיום, ונוכח אתגרים נוספים שמעמיד השדה האסטרטגי הנוכחי.

בין השאר נאמו בכנס גם חבר הכנסת יאיר לפיד, חבר הכנסת אבי דיכטר, חברת הכנסת ציפי לבני, חברת הכנסת רויטל סויד, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, שגריר ארה"ב באו"ם לשעבר ג'ון בולטון, נציג ממשלת קניה, כל אלה לצד מומחים רבים בתחומים השונים של המשפט הבינלאומי והמדינתי מן הארץ ומחו"ל.

את הכנס פקדו השנה כ-1000 משתתפים לאורך היומיים, חלקם הגדול עורכי דין וחוקרי משפט בינלאומי.

הכנס השנה העלה על נס נושאים מרכזיים ודילמות משמעותיות העולים מתוך דיני המלחמה בהיפגשם עם שדה הקרב ועם המרחבים המדיניים כיום. בין היתר דנו בסוגיות הבאות: סוגיות משפטיות מתחומי לוחמת הסייבר; כסף כגורם מניע טרור והדרכים המשפטיות לסכלו; המאבק המשפטי בהסתה ברשתות החברתיות; דיונים על התפר שבין זכויות אדם והתערבות בריבונות מדינה סביב האירועים בסוריה ועלילות דעאש; שאלת מעמדם של שטחי יהודה ושומרון במשפט הבינלאומי והאמצעים למיגור הטרור באותם אזורים; הגדרת התנאים הנדרשים לצורך ההכרה במדינה במשפט הבינלאומי; וכן דיון אודות בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג – ICC נוכח ריבונותן של מדינות.

ארגון שורת הדין הינו ארגון זכויות אדם ישראלי המוביל מאבק בינלאומי נגד ארגוני הטרור ותומכיהם, והפועל באמצעים משפטיים להגנה על מדינת ישראל והעם היהודי. הארגון עומד זה למעלה מעשור בחזית המאבק המשפטי בטרור, והוא עושה זאת מתוך היכלי המשפט ברחבי העולם, במגמה לרושש את ארגוני הטרור, לשחוק את פעילותם עד לעצירתם, ובכך להביא צדק לקרבנות הטרור ובני משפחותיהם. כמו כן, ניצב הארגון בחזית המשפטית כנגד אלו הקוראים לדה-לגיטימציה כנגד מדינת ישראל והמאשימים אותה בהפרת החוק הבינלאומי.