בעקבות הצעת החוק שהגישה ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו) – וועדת השרים הורתה למנהל התכנון לתקנן תקנות לגידור בריכות פרטיות תוך שלושה חודשים למניעת גישה בלתי מבוקרת של ילדים

ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו), יו"ר הוועדה לזכויות הילד
ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו), יו"ר הוועדה לזכויות הילד

בהמשך להצעת החוק שהגישה ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו), יו"ר הוועדה לזכויות הילד, החליטה היום (יום א') וועדת השרים כי מנהל התכנון יתקנן תקנות לגידור בריכות פרטיות תוך שלושה חודשים ואם לא יעשה כן, תחזור ההצעה לחקיקה ראשית. זאת לאחר תיאום של ח"כ שאשא-ביטון ושרת המשפטים, איילת שקד.

כאמור, בין השנים 2008-2016 טבעו למוות 8 ילדים בבריכות פרטיות ו-3 ילדים בבריכות של צימרים (רק ב-2014 טבעו 4 ילדים בבריכה פרטית ועוד 2 בבריכות בצימרים. ב-2015 הייתה טביעה אחת בבריכה בצימר). ח"כ שאשא-ביטון דרשה בהצעת החוק כי כל בריכת שחייה שעומקה עולה על 50 סנטימטר (בריכות פרטיות, בריכות בצימרים ובריכות נוי), תגודר או שתימנע אליה גישה בלתי מבוקרת. עוד דרשה ח"כ שאשא-ביטון כי הוראות אלה יחולו גם על מי שבבעלותו בריכה שהוקמה עוד לפני אישור הצעת החוק ו/או התקנת התקנות, שישה חודשים מיום פרסום התקנות.

ח"כ שאשא-ביטון: "קשה לחשוב על מקום שנועד בעיקר לבילוי ולהנאה, ודאי עבור ילדים, לכזה שגם יכול חלילה להפוך למלכודת מוות ולקפח את חייהם. בעוד שנושא בריכות השחייה הציבוריות מוסדר בחקיקה ובתקנות, הרי שאין כל פיקוח והסדרה של בריכות השחייה הפרטיות שהפכו לטרנד בשנים האחרונות. בבקשתי זאת, אני מציעה פיתרון לבריכות בבתים פרטיים והן לעסקים המפעילים חדרי אירוח (צימרים) בחצר ביתם. כפועל יוצא מהמצב הקיים, עולה חשש שבשל אי זהירות, רשלנות או סיבות אחרות, תיווצר סכנת טביעה לילדים ובדגש על פעוטות, אשר עשויים למצוא את דרכם אל בריכת השחייה הפרטית. על מנת למנוע מקרי מוות נוספים כתוצאה מטביעה בבריכות שחיה פרטיות, מוצע בזאת לחייב כל אדם המקים בריכת שחייה, בריכת נוי או כל בריכה אחרת בחצרו, לוודא כי הבריכה מגודרת ולא ניתן להיכנס אליה באופן חופשי, וכי היא אינה מהווה סכנה לציבור בשום אופן שהוא. כמו כן, מוצע לחייב בעלי בריכות קיימות בביצוע הוראות אלה".

ברחבי העולם חוקקו חוקים ותקנות המחייבים גידור בריכות פרטיות. אוסטרליה מובילה את החקיקה בנושא ומחמירה מאוד, כך שכל מאגר מים בעומק של 30 ס"מ נחשב בריכה וכל בריכה מחוייבת בגידור, כך שפעוטות לא יוכלו להיכנס אליה. מדינות נוספות בהן חוקקו חוקים בנושא- צרפת, בריטניה, ניו זילנד, דרום אפריקה. ישנן גם מספר מדינות ורשויות בארה"ב שחוקקו תקנות בעניין גידור הבריכות – שם, אגב, התופעה מאוד חמורה, שכן הבנייה הפרטית רוויה במדינות בארה"ב.

מכון התקנים הישראלי והמוסד לבטיחות ולגהות ממליצים על גידור בריכה פרטית, אך הדבר בגדר המלצה בלבד ואינו מתוקן בחוק.