היום, 08/06 נפתח במשרד החוץ בירושלים הכנס הראשון בישראל ליישום הצהרת טרזין העוסקת בהשבת רכוש יהודי שנגזל בשואה. הכנס נועד להביא יחד את הנציגים הבכירים של הגופים המקצועיים העוסקים בהשבה, בישראל ובעולם, על מנת לרכז ולתאם את המשך המאמץ בנושא וכן לאתר מנופים חדשים לקידומו הדחוף בקרב מדינות אירופה. חלקו יוקדש גם להכנת ועידת ההשבה הבינ"ל, שמתוכננת להתקיים בבריסל בחודשים הקרובים

כלים
הכנס הראשון בישראל ליישום הצהרת טרזין העוסקת בהשבת רכוש יהודי שנגזל בשואה. צילום: אלרם מנדל, משרד החוץ
הכנס הראשון בישראל ליישום הצהרת טרזין העוסקת בהשבת רכוש יהודי שנגזל בשואה. צילום: אלרם מנדל, משרד החוץ

ראוי לציין, שזו הפעם הראשונה שבה יכונסו בישראל יחד נציגי כל הגופים שמטפלים בנושא בישראל, בקרב יהדות העולם וכן מטעם מדינות זרות, ויש בכך הזדמנות מיוחדת לשלב מאמץ ולקדם את הטיפול בנושא.

הכנס מאורגן על ידי משרד החוץ בשיתוף פעולה עם המשרד לשוויון חברתי ובהשתתפות נציגים נבחרים מן העולם היהודי (איל"ר, ועידת התביעות), "המכון למורשת השואה" בפראג ושגרירים מיוחדים לנושא מטעם מדינות שונות. ראוי לציין שבין המשתתפים יהיו יו"ר הסוכנות היהודית מר נתן שרנסקי שמשמש גם כיו"ר משותף של איל"ר עם מר אייב בידרמן שהגיע מארה"ב.

כמו כן ראוי לציין את השתתפותם של שישה שליחים מיוחדים לנושאי שואה מארה"ב, גרמניה, יוון, צ'כיה, מקדוניה ומבריטניה. בנוסף יהיו גם שגרירי צ'כיה, רומניה וסרביה בישראל ונציגי שגרירויות האיחוד האירופי, צרפת, קרואטיה, לטביה, סלובקיה ואוסטריה.

הרכוש היהודי הפרטי, עם וללא יורשים, והרכוש הקהילתי מתקופת השואה טרם הושב ברובו לבעליו או ליורשים החוקיים ברוב מדינות מרכז ומזרח אירופה. בשנות החמישים הוקמה "ועידת התביעות", שמטפלת עד לימינו אלה בתביעות מול גרמניה ואוסטריה וב-1993 הוקם על ידי ישראל והארגונים היהודים, הארגון היהודי להשבת רכוש (איל"ר), שמטפל בקידום התביעות בעיקר מול המדינות שהיו בעבר חלק מן הגוש הקומוניסטי.

משרד החוץ ליווה ומסייע בתהליך לאורך השנים באמצעות המטה והנציגויות וכיום מרוכז הטיפול בנושא בידי המשרד לשוויון חברתי. כמו כן, משתתפים במאמץ שגרירים מיוחדים מטעם מדינות ידידות וכן ארגונים בינ"ל כגון "המכון למורשת השואה בפראג (אסלי). המטרה היא לקדם חקיקת חוקי השבה לגבי רכוש יהודי מן השואה בכל המדינות הרלוונטיות וכן להביא ליישום כללים אופרטיביים יעילים להשבה כוללת ומהירה של הרכוש או מתן פיצוי הולם תמורתו באותן מדינות.

ראוי לציין שב-2009 יצאו 47 מדינות (כל חברות האיחוד האירופי) בהצהרה (הצהרת "טרזין") הדורשת להשיב את הרכוש היהודי מן השואה. המאמץ בנושא כיום מופנה כלפי מדינות שונות באירופה וכלפי מוסדות האיחוד האירופי. בחלק מהמדינות התבצעה השבה חלקית או ניתן פיצוי מסוים, אך ברובן הדבר כמעט בלתי אפשרי.

ניתן לציין התקדמות לאחרונה בסרביה שאימצה חוק להשבת רכוש ללא יורשים, ברומניה שאימצה חוק שמעניק בין השאר קדימות בטיפול ליוצאי שואה וכן בלטביה שאימצה לאחרונה חוק למען תחילתה של השבת רכוש קהילתי. המאמץ מתמקד בניסיון דחוף לעשות צדק עם אחרוני הניצולים שעוד עמנו, מהם כ-190 אלף אזרחי ישראל.