השרה שקד בהונגריה: "איחוד של בני האור יבהיר לפייסבוק שלפעול נגד החושך מוסרי ונכון יותר". השרה אמרה את הדברים בכנס "הסתה ברשת" שערך שר המשפטים ההונגרי, לאסלו טרוצ'אני. שקד פירטה את הפעילות שישראל נוקטת כבר היום במלחמה בהסתה ברשת. טרוצ'אני: "הזרעת השטנה מסוכנת וטומנת מלכודת לעתיד".

שרת המשפטים איילת שקד השתתפה הבוקר בכנס למלחמה בהסתה ברשת ובשיימינג
שרת המשפטים איילת שקד השתתפה הבוקר בכנס למלחמה בהסתה ברשת ובשיימינג

שרת המשפטים איילת שקד השתתפה הבוקר בכנס למלחמה בהסתה ברשת ובשיימינג שיזם שר המשפטים ההונגרי, לאסלו טרוצ'אני. את נאומה בכנס נשאה, כאשר מאחוריה לוח של לשכת עורכי הדין ההונגרי, עם חלק משמות עורכי הדין היהודים שנרצחו בשואה.

בנאומה, קראה השרה שקד לעולם המערבי להתאחד במלחמה נגד ההסתה ברשת, אותה מובילים מדינות התומכות בטרור וארגונים אנטישמים וקיצוניים. "העולם הנאור צריך להבין שמלחמת "בני האור" מול "בני החושך" לא הסתיימה, וכנראה שגם לא תסתיים", אמרה שקד. "היא פושטת ולובשת צורות כל פעם מחדש. הפעם בדמות ההסתה והשיימינג ברשת.

"בני האור" צריכים לאחד כוחות במלחמה הבינלאומית מול "בני החושך" – הטרור העולמי, שחלקו נתמך בידי משטרים חשוכים בעולם, וחלקו הפך למדינה עצמאית, כמו דאע"ש. לפני חודש וחצי, משרד המשפטים בראשותי, יחד עם מטה הסייבר הלאומי ומשרד החוץ, הוביל את הצטרפותה של ישראל לאמנת בודפשט, כחלק מהמלחמה שאנחנו מנהלים נגד הפשיעה והטרור במרחב הסייבר".

לדברי שקד, "לצורך איחוד הכוחות של "בני האור", אני מקיימת פגישות עם שרי משפטים רבים, בעיקר מאירופה, מארצות הברית ומאוסטרליה. מעבר לכך, החוק כיום לא מאפשר למדינות להגן על שמן הטוב, נגד שקרים שמופצים עליהם. בנו זה נוגע, כאשר ארגוני טרור מפיצים תעמולת זוועה על פעילותם של חיילי צה"ל. להפצה של תעמולה זו צריך להיות מחיר, והוא לא יכול להיות רק במרחב המוסר, אלא עלו לעבור גם לפן של המשפט הבינלאומי.

"איחוד הכוחות של "בני האור" צריך להיות גם מול ספקיות האינטרנט הבינלאומיות. שיתוף פעולה כזה יבהיר לפייסבוק, לגוגל ולחברות הניו מדיה האחרות, כי שיתוף פעולה נגד החושך והרוע לא רק מוסרית יותר, היא גם משתלמת יותר".

השרה שקד מנתה את הפעולות שמשרד המשפטים הישראלי כבר מבצע במלחמתו נגד ההסתה והשיימינג ברשת: פעולה נגד תכנים פוגעניים שמסיתים לאלימות, פעילותה של מחלקת הסייבר במשרד המשפטים, הקמת ועדת ארבל למציאת פתרונות לפעולות נגד פרסומים פוגעניים, וכן שיפור הפעילות מול ספקיות האינטרנט הבינלאומיות, כמו פייסבוק גוגל וטוויטר. זאת, מתוך הבנה ש"בשנים האחרונות חלק מהחברות הללו הפכו לשחקנים רבי עוצמה, לא פחות מהמדינות הריבוניות, ועלינו לוודא שהכח שבידיהן מופעל תחת כללים משפטיים מקובלים".

לדבריה, "אנחנו צריכים לייצר מצב, שבו כאשר תמונות עירום של אישיות מוכרת מופצות ללא רשותה, כפי שקרה בשבוע שעבר בישראל וקרה לנשים רבות בעולם, היא זוכה לא רק להגנה מהירה ככל האפשר, אלא גם לפיצוי כלכלי מדי מי שהזיק לה ומדי מי שהרוויח מכך.

"שמי שמכחיש את השואה לא יוכל להנות מבחירה סלקטיבית של חוקי לשון הרע. ושאדם שמפיץ הוראות לבניית פצצות או להתחמקות מבדיקות ביטחון בנמלי תעופה לא יוכל להתחבא מאחורי פרופיל אנונימי.

"במגעים שקיימנו עם ספקי התוכן, גילינו שיש נכונות לשיתוף פעולה פורה. הצורך כרגע הוא בהרמוניזציה של החוק ברחבי העולם כדי להקל על חברות אלו להתאים עצמן ולמנוע פרצה בחקיקה בין מדינות.

"אנחנו פועלים גם במישור ההסברה והחינוך לשיח נקי ברשת. כך, למשל, לפני שנה פתחנו בקמפיין להעלאת המודעות למשמעויות הפליליות של הדבר. בישראל, הפצת תמונות פוגעניות בעלות אופי מיני, עשויה להוביל לענישה של 5 שנות מאסר. בדומה יישקלו קמפיינים דומים לגבי עברות ביטוי נוספות ברשת".

בדבריה, פנתה השרה שקד לשר טרוצ'אני בבקשה לבקש בשמה משר החינוך ההונגרי, שבתי הספר בהונגריה יבקרו במוזיאון השואה. לדבריה, "המוזיאון הוא חשוב ויוצר תחושה חזקה מאוד".

שר המשפטים ההונגרי, לאסלו טרוצ'אני: "הונגריה מתחייבת לשמירת חופש הביטוי אולם תפעל ביד קשה נגד דברי השטנה. השואה לא התחילה במחנות ההשמדה אלא בשלילת הזכויות. הגזענות היא רעל ואנו נדרשים להרוג את כל מי שמזריע אותו בחברי הקהילה. הזרעת השטנה מסוכנת וטומנת מלכודת לעתיד. החברה הבינלאומית חייבת לשים לב לכך בעיקר עם התפתחות הדיגיטלית.

החלק הראשון בחיי היה תחת משטר דיקטטורי ובגלל זה אני מאמין בחופש הביטוי אולם יש לשים לו גבולות. אי אפשר להתעלם מהעובדה שמי שמתכחש לשואה רוצה להעביר מסר אנטישמי. אנו רואים מגמת עליה בדברי השטנה אונליין ואתגר חדש לכולנו.

אנו עומדים בפני אתגר קשה שיכול להרוס את ערכי הדמוקרטיה ונדרש דו שיח כנה ופורה. אנו אחראים לדברינו ומחשבותינו וההיסטוריה היא דברינו וחשוב לראות מה נשאר אחרינו. חופש הביטוי חייב הרמוניזציה עם חופש האדם וחירותו. עלינו להכין נפשנו למאבק הזה".

לדברי המשנה לתובע הכללי בהונגריה: "במדינה שאין בה היסטוריה נאצית אפשר לשאוף לחופש ביטוי כמעט מוחלט. בהונגריה יש הסטוריה כזו לכן צריך להיזהר ולנהוג אחרת. בהונגריה יש חוק נגד שטנה והסתה נגד מיעוטים . אם מישהו מסית נגד קבוצות אתניות או דתיות הוא עובר על החוק".

בכנס השתתפו מהצד הישראלי פרקליט המדינה שי ניצן, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי, השופטת המחוזית אביגיל כהן, מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, חיים ויסמונסקי, וחבר ועדת ארבל ד"ר נמרוד קוזלובסקי. מהצד ההונגרי השתתפו, מלבד שר המשפטים, גם נשיא בית המשפט העליון ההונגרי ד"ר פטר דאראק, התובע הכללי פטר פולט, וכן שופטים ומשפטנים בכירים נוספים.

לפני הכנס, קיימה השרה שקד ביקור ברובע היהודי בבודפשט בארבעה בתי כנסת שונים, במוזיאון השואה ובאנדרטת הנעליים.