המכון הישראלי לדמוקרטיה לקראת הדיון מחר בוועדת שרים לענייני חקיקה בענין אסדרת התוכן השיווקי: "הצעת החוק משקפת עמדה מאוזנת שלפיה אין לאסור על תוכן שיווקי; במקום זה יש ליצור משטר של גילוי ואסדרה בכל סוגי אמצעי התקשורת, תוך חידוד הגדרות החוק". מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר: "אנחנו פועלים היום לאסדרה שתביא לכללים שקופים של גילוי נאות לפני, במהלך ובסיום התכנית, תוך הפרדה בין סוגי התכניות (חדשות, תוכן לילדים ותכנים נוספים)."

כלים

לקראת הדיון הצפוי מחר (א') בוועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת החוק לאסדרת התוכן השיווקי, אותה יזם ח"כ מיקי רוזנטל, נשלחה אמש (ו'), חוות דעת של ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, ראשת התכנית לרפורמות במדיה, המבקשת מהשרים החברים בוועדה לתמוך בהצעה.

בחוות הדעת, מציינת ד"ר שוורץ-אלטשולר, כי "אמצעי התקשורת מתייחסים לפרסום סמוי כאל רכיב מרכזי במודל העסקי של כלכלת תקשורת הן מפני שהם צריכים למצוא תחליפים דיגיטליים למנהגם של הצרכנים לדלג על פרסומות, הן משום ששוק התקשורת נדרש בעידן הנוכחי להמציא את עצמו מחדש והן בכדי ליצור נקודות השקה רבות ויעילות ככל האפשר עם הצרכן-צופה". לפי שוורץ-אלטשולר, כל אלו הם צרכים לגיטימיים, אלא שבהתאם לכך יש ליצור משטר של גילוי שיקיף את כל אמצעי התקשורת כך שהרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן תוכל לטפל במקרים של אי גילוי: "נכון להיום, אין איסור חוקי על תוכן שיווקי בקולנוע, בעיתונות המודפסת ובאמצעי תקשורת מקוונים למיניהם. לעומת זאת, חל איסור מוחלט בטלוויזיה. מצבים אלו יוצרים אפליה ואף יוצרים פער בין הרגולציה לבין המציאות", נכתב בחוות הדעת.

לבסוף, טוענת ד"ר שוורץ-אלטשולר, כי דווקא לקראת פרסום המלצות ועדת פילבר, יש צורך לחוקק חוק שיתן את המעטפת גם באמצעי התקשורת שאינם נתונים תחת כללי האסדרה של משרד התקשורת בכדי שלא לייצר "מגרש משחקים עקום". אסדרה מסוג זה, נמצאת כיום על שולחנן של הרשויות הרלוונטיות במדינות רבות בעולם המערבי ובהן ארצות הברית ובריטניה.

בפאנל "התקשורת הכלכלית", שהתקיים שבוע שעבר בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה, של המכון הישראלי לדמוקרטיה ועסק בין השאר בסוגיה זו, ציין מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, כי: "אנחנו פועלים היום לאסדרה שתביא לכללים שקופים של גילוי נאות לפני, במהלך ובסיום התכנית, תוך הפרדה בין סוגי התכניות (חדשות, תוכן לילדים ותכנים נוספים). אנחנו מאמינים שהצופה הוא מספיק ביקורתי אם נותנים את לו את הכללים ומסבירים לו איך לעשות זאת. נכון שהתוכן השיווקי יהיה מקור מימון נוסף. עלינו לאפשר לטלוויזיה המסחרית להיות חזקה ולא לדכא אותה, אבל כן להסדיר את הדברים ברגולציה מסודרת וכך אנו עושים".

סמי פרץ, עורך העיתון דה מרקר ציין באותו מושב כי: "אחד האיומים הוא שדברים שהם לא עיתונאים יתחזו לדברים עיתונאים ולכן נדרשת הפרדה מאוד חדה וברורה, גם במיקומים של התכנים השיווקים באתרים, בכדי שלא נוליך שולל את הקוראים. במקרה הזה הייתי רוצה שתהיה רגולציה של מועצת העיתונות".