חקירת מח"ש העלתה שכדור ספוג הרג נער פלסטיני אך התיק נסגר. לראשונה מח"ש מודה שירי כדור ספוג לראשו הוא שהרג את הנער מוחמד סנוקרוט מירושלים, כפי שאמרו הפלסטינים מאז שנורה באוגוסט 2014. עד כה טענו במשטרה שהוא נפגע ברגליו ומת כתוצאה מהחבלה בקרקע לאחר שנפל. לטענת האגודה לזכויות האזרח התוצאות הטראגיות מוכיחות שכדורי הספוג השחורים הם נשק קטלני, ושיש להפסיק לאלתר את השימוש בהם כאמצעי לפיזור הפגנות והפרות סדר

לפי חקירת מח"ש, ב-31 באוגוסט 2014, בעת שהתקיימו הפרות סדר בשכונת ואדי גו'ז, ירה שוטר מג"ב לעבר חבורת צעירים והרג את סנוקרוט בן ה-16. החקירה העלתה עוד שלשוטר כלל לא הייתה הסמכה לירות בכדורי הספוג השחורים בהם השתמש. ואכן, מבדיקה שערכה האגודה לזכויות האזרח עלה, כי רק חצי שנה לאחר שהכדורים השחורים הוכנסו לשימוש פרסמה המשטרה נהלים מעודכנים המבחינים בין השימוש בכדורי הספוג השחורים לכחולים, וזאת למרות ההבדלים המשמעותיים במשקל הכדורים ובחומר מהם הם עשויים.

מח"ש הודיעה, כי התיק נגד השוטר שהרג את סנוקרוט נסגר עקב "חוסר ראיות", והבהירה כי תעביר את התיק למחלקת משמעת במשטרה.

כדורי הספוג השחורים נכנסו לשימוש בירושלים המזרחית לפני כשנתיים, ומאז האגודה לזכויות האזרח מתריעה בפני המשטרה והיועץ המשפטי לממשלה כי מדובר באמצעי מסוכן וקטלני. למעלה משלושים בני אדם נפגעו קשה כתוצאה מהירי, 14 מתוכם איבדו עין. כמחצית מהנפגעים הם קטינים, ואחד מהם, רק בן 12, סובל מנזק מוחי בלתי הפיך.

מלבד במקרים בודדים ביותר, אף אחד מהפצועים לא נחשד בהשתתפות בהפרות סדר ולא ננקטו נגדם הליכים. מרבית הפצועים נפגעו בראשם וזאת בניגוד גמור לנהלי המשטרה האוסרים על ירי לעבר פלג הגוף העליון ולעבר ילדים.

למרות המקרים הרבים כל כך של פציעות קשות מכדורי ספוג ומותו הטראגי של מוחמד סנוקרוט, הנתונים שהועברו על ידי המשטרה מעידים על שימוש נרחב ביותר באמצעי זה בירושלים המזרחית ועל היקף גדול ביותר של שוטרים בעלי הסמכה לירות בכדורי ספוג שחורים.

"מהנתונים שבידינו עולה שהיקף השימוש בכדורי הספוג רק עלה אחרי מותו של סנוקרוט. למרות שבמשטרה ובמשרד המשפטים מכירים את הפגיעות הרבות והקשות מזה זמן רב, ולמרות שהנתונים מעידים בבירור כי נעשה שימוש שגרתי בכדורי הספוג כנגד ילדים ולעבר פלג גוף עליון תוך הפרה שיטתית של הנהלים האוסרים זאת, לא ננקטו שום צעדים כדי לבחון מחדש את סבירות השימוש בכדור הספוג השחור או כדי לצמצם את הפגיעות ממנו", מסבירה עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח. "אוזלת ידה של מח"ש מול התופעה החמורה כל כך ניכרת היטב. באף אחד מהמקרים לא ננקטו הליכים פליליים נגד השוטרים היורים, ובחלק מהמקרים נסגר התיק אף מבלי לפתוח בחקירה".

עורכי דינו של שוטר מג"ב ס', עוה"ד דב גלעד כהן ושגיא בלומנפלד ממשרד ברטל-כהן מסרו בתגובה: "על אף הנסיבות הטראגיות, מח"ש הפעילה שיקול דעת מקצועי וראוי בסגירת התיק ועל כך שלוחה לה תודתנו".