שר החינוך נפתלי בנט: "לאחר מסע הקשבה מעמיק, מערכת החינוך מוכרחה לעבור לתמונה מקיפה ועמוקה הרבה יותר. התמונה החינוכית תעודד הפנמה ערכית בקרב התלמידים של הבשורה והמסר שבהם אנו מאמינים במשרד החינוך – התנדבות בקהילה חשובה לא פחות משיעור בכיתה, ושאיפה למצוינות לימודית מוערכת לא פחות מזכאות לבגרות".

שר החינוך נפתלי בנט
שר החינוך נפתלי בנט

משרד החינוך פותח היום (ג') בהליך היוועצות שמטרתו גיבוש ה"תמונה החינוכית" הכוללת נתונים ומדדים אודות ההישגים הערכיים והלימודיים בבתי הספר העל יסודיים. ה"תמונה החינוכית" תשקף בצורה הולמת יותר את מגוון העשייה בבתי הספר. זאת, בנוסף לעובדה שבמסגרת רפורמת ה"למידה המשמעותית" הורחבו ומוסדו בתוך בתי הספר פעילויות חינוכיות ערכיות אשר מהוות כיום חלק בלתי נפרד מתעודת הבגרות של התלמיד. כמו כן, לאורך שנים רבות קידמו בתי הספר ערכים חינוכיים, קהילתיים וחברתיים אשר לא קיבלו ביטוי ראוי בפני הציבור, מאחר שעד היום בתי הספר נמדדו על פי שיעור הזכאות לבגרות בלבד.

במשרד החינוך מדגישים כי מדידה בהתאם לשיעור הזכאות לבגרות בלבד יוצרת רושם מוטעה שהזכאות לבגרות היא חזות הכל – בעוד שעשייה חינוכית, ערכית ומשמעותית חשובה לא פחות.

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן מבהירה כי המשרד מעודד שקיפות של העשייה החינוכית אך מתנגד מכל וכל ל"טבלאות ליגה" ולדירוג בתי הספר. כדי למנוע תחרות לא הוגנת בין מוסדות החינוך, תינתן תמונה חינוכית לכל בית ספר בנפרד. התמונה תציג את הישגי המוסד החינוכי לאורך השנים, וביחס לבתי הספר הדומים לו – מבחינת גודל ומדד הטיפוח (לדוגמה: לא ניתן יהיה להשוות בין בית ספר במדד טיפוח נמוך לבין בית ספר במדד טיפוח גבוה).

כמו-כן, יודגש כי המדדים לא ישוקללו לציון אחד, אלא כל מדד יעמוד בפני עצמו, כך למשל בית ספר אחד עשוי להצטיין בקליטה של מגוון אוכלוסיות ובכלל זה עם צרכים מיוחדים, ואחר עשוי להצטיין במעורבות בקהילה.

בנוסף, "התמונה החינוכית" תשמש כלי עבודה בידי מנהל בית הספר וצוותו, שכן הוא יפרוס בפניהם תמונה רחבה של העשייה הבית ספרית, ויאפשר להם לקבוע יעדים לחיזוק, לשינוי ולשיפור.

הליך ההיוועצות

צוות עבודה ביצע עבודה מקיפה בנושא, בשיתוף אנשי מקצוע מהמשרד ומחוצה לו, ומנהלי מוסדות חינוך. בתום העבודה, ולקראת הליך ההיוועצות, גיבש הצוות חמישה אשכולות של מדדים שלדעתנו משקפים את התמונה המלאה על העשייה בבית הספר: חברה וקהילה, הכלה ושילוב, יושרה וטוהר, התמדה והישגים. יובהר שרשימת אשכולות זו היא טיוטה להיוועצות בלבד - ההחלטה הסופית תתקבל בתום הליך ההיוועצות. הליך זה צפוי להסתיים בתוך חודשיים (עד יולי 2016), אז תפורסם התמונה החינוכית במלואה ותחליף את פרסום מדד הזכאות לבגרות השנתי. בשלב הראשון תועבר התמונה החינוכית לבתי הספר, ובהמשך תפורסם לציבור הרחב.

הליך ההיוועצות יתקיים גם באמצעות שולחן עגול אשר יכיל את כלל העוסקים במלאכת החינוך, בהם: מנהלים, מורים, מפקחים, הורים, תלמידים, נציגי הרשויות המקומיות, אנשי אקדמיה ועוד. כמו כן, המשרד הקים אתר ייעודי אשר ילווה את התהליך וישמש כזירת דעות הכוללת מגוון רחב של אנשי חינוך, נציגי שלטון מקומי ומגזר שלישי אשר יוכלו להביע את עמדתם, להצביע על המדדים החשובים בעיניהם ולהציע כיצד לדעתם כדאי לנהל את ההליך באופן מיטבי. ההחלטה בדבר מספרם הסופי של המדדים ייקבע בהתאם להמלצותיהם ועמדותיהם של הלוקחים חלק בתהליך.