לקראת חגיגת המנגלים ביום העצמאות, מ"מ מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי בני ציון דיאטנית קלינית B.Sc בת חן כהן, מעניקה מספר המלצות תזונתיות שיוכלו להפוך את החגיגות ביום העצמאות גם למהנות וגם לכאלה שלא יפגעו בגזרה ושתשמורנה על הבריאות

כלים
בת חן כהן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה  במרכז הרפואי בני ציון דיאטנית קלינית B.Sc  צילום מורן לבבי
בת חן כהן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי בני ציון דיאטנית קלינית B.Sc צילום מורן לבבי

פסח כבר מאחורינו, ובעוד אנו מנסים להיפטר מהקלוריות המיותרות של החג, כבר מגיע יום העצמאות עם פיקניקים בחצר הבית או בחיק הטבע ביערות ובפארקים, כאשר עיקר החגיגה הם הבשרים על המנגל, עם פיתות, החומוס, הסלטים, השתייה המתוקה ועוד. בעזרת מספר טיפים חשובים של מ"מ מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי בני ציון דיאטנית קלינית B.Sc בת חן כהן, ניתן ליהנות ולשמור על הגזרה לחודשי הקיץ הקרבים.

בשרים:

קונים בשר רזה: פילה, פילה מדומה, כנף העוקץ (שייטל), ראש ירכה (וייסברטן), ירכה (צ'ך), צוואר וסינטה, מסירים שומן גלוי ומפחיתים עד 50% מתכולת השומן, מבשלים וצולים בלי להוסיף כמות שומן גדולה, וכמובן- לא מטגנים!

קבבים:

רצוי לא לקנות מוכנים - אלא להכין לבד. חשוב שיטחנו לכם את הבשר מול העיניים, ושתבחרו את הבשר שהוא לא שמן. כשקונים קבבים מוכנים, אין לכם מושג כמה שומן יש בפנים. כאשר מכינים אותם מולכם באטליז, אתם יכולים לשלוט בכמות השומן. בדרך כלל, עיסה שהכנתם בעצמכם -טעימה יותר.

איברים פנימיים:

אלה הם מזונות עם תכולת כולסטרול גבוהה, בעיקר כבד, לבבות וטחול. יש להעדיף מזונות דלים בכולסטרול כמו דגים, עוף ובשר בקר דל שומן.

להסיר את השומן:

תמיד אפשר לבקש מהקצב (או אנחנו בעצמנו) להסיר את השומן הגלוי לעין. למשל, בסינטה יש מן מעטפת של שומן בצד העליון שלה שמאוד קל להסיר אותה. מהעוף - יש להסיר את העור. הכל כמובן בטרם הבישול, ולא אחרי שצלינו, כי כאשר אנחנו צולים זה חודר לבשר, ולכן, עדיף להסיר עוד לפני תהליך הצלייה. מחלקים מסוימים בבקר קל להוריד את השומן.

דגי מים עמוקים:

טונה, הרינג, מקרל, אלתית, סול ובקלה. דגים אלה עשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3, ומחקרים הוכיחו כי ביכולתן לעזור בהפחתת תהליך קרישת הדם והידבקות קרישים לכלי הדם.

ומה ליד האוכל?

פיתות: כל פיתה מכילה 210 קלוריות! ותרו על הפיתות, תיהנו משאר המאכלים המיוחדים על האש, כגון: הבשר והירקות הצלויים ותוכלו לחסוך הרבה קלוריות מיותרות.

תוספות: התרחקו מצ'יפס שהוא האויב העיקרי, ונסו לא לאכול דבר ליד הבשר מלבד סלטים. אם אתם חייבים משהו קטן דאגו להכין פלחי תירס קטנים מתובלים וצלויים על הגריל ללא תוספת שמן או תפוחי אדמה אפויים דלי שומן.

סלטים: החלק המועדף בכל "על האש"- ממנו ניתן לאכול והמון. כמה חוקים כדי שתוכלו ליהנות בלי להשמין - הסלטים יכולים להיות מירקות טריים או מבושלים אך עליהם להכיל מעט שמן, ללא מיונז או טחינה וכך תוכלו לנשנש אותם במשך כל הבילוי. גם חיתוך יפה של ירקות ותיבול קל בחומץ, מלח ומעט שמן ייתן לכם ירקות חמוצים וטעימים.

שתייה: הקפידו על שתייה רבה של מים, אפשר גם משקאות דלי קלוריות. שתיה של משקאות מסוכרים עלולה להוסיף עוד מאות קלוריות לארוחה. כך לגבי אלכוהול המשמין יותר מכל אוכל כמעט. בקבוק בירה אחד שווה ל-200 קלוריות, אל תגזימו!

"קנחו את היום בצעידה שתוריד את האוכל, תכניס אתכם לכושר ותשפר את מצב הרוח לשאר ימות השנה!", מציינת מ"מ מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי בני ציון, דיאטנית קלינית B.Sc בת חן כהן.