לפיד בכנס "איום המנהרות" בעיר שדרות: לדרג המדיני יש שני תפקידים מול עזה ושניהם לא מבוצעים: הראשון הוא לגרום לכך שהקהיליה הבינלאומית תגבה ותסייע לכל מתקפה עוצמתית שלנו נגד המנהרות, השני הוא לייצר מערכת חכמה של מקלות וגזרים שתגרום לכך שחמאס יידע שהמערכה הבאה עלולה לעלות לו בשלטונו

יאיר לפיד (אילוסטרציה)
יאיר לפיד (אילוסטרציה)

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', חבר ועדת חוץ ובטחון, ח"כ יאיר לפיד, התייחס היום בכנס "איום המנהרות" לתפקידו של הדרג המדיני בטיפול באיומים הבטחונים בגבול עזה. לפיד טוען בנאומו שלדרג המדיני ישנם שני תפקידים בניהול המערכה שלא מבוצעים כהלכה. תפקיד ראשון הוא לגרום לעולם להבין שאיום המנהרות כמוהו כפיגועי טרור וירי טילים וכי מנהרה היא הפרת ריבונות ישראלית, דבר שלא קורה כרגע והתפקיד השני הוא להרחיק את המערכה הבאה כמה שיותר על ידי הפעלת מערכת חכמה של מקלות וגזרים שמטרתה היא פירוק עזה מנשקה.

בפתח נאומו התייחס לפיד לחשיפת המנהרה השבוע בשטח ישראל ואמר: "הייתי שותף בעשרות רבות של שעות-דיונים על נושא המנהרות במישור המבצעי. בקבינט, בועדת חוץ ובטחון, בועדת המשנה למודיעין, באוגדת עזה, עם ראשי הישובים בעוטף. אין אפילו גורם אחד שטוען שהמנהרה שנחשפה השבוע היא היחידה או האחרונה. בסוג המערכה המתמשכת שבה אנחנו מתמודדים "הרתעה" היא מילה ריקה. מה שחשוב הוא לא מה הצד השני חושב, אלא מה אנחנו עושים. הצבא יעשה את שלו, הישובים כמו תמיד, יעמדו במבחן. למול איום המנהרות יש לדרג המדיני שני תפקידים, ושניהם לא בוצעו ולא מבוצעים כהלכה."

בהמשך נאומו מפרט לפיד את התפקיד של הדרג המדיני בהתמודדות עם המצב הבטחוני בדרום, תפקיד שלטענתו לא מבוצע כהלכה.

לפיד מדגיש בנאומו כי אחד התפקידם של הדרג המדיני הוא פעילות הסברה אינטנסיבית מול העולם שיבינו כי איום המנהרות הוא כמו כל איום טרור אחר וכי לישראל יש זכות להגיב על כל פלישה קרקעית לשטחה: "התפקיד הראשון הוא לגרום לאומות העולם - בייחוד לאלה שיש לנו איתן בריתות איסטרטגיות - להבין שאיום המנהרות אינו פחות משמעותי והרסני מאיומי טילים או פיגועי טרור, ולפיכך זכות התגובה של ישראל על גילוי מנהרות בשטחה היא מוחלטת ואינה נתנת לויכוח או לערעור. העולם צריך להבין ולגבות תגובה עוצמתית על המנהרות, גם ברמת ההצטיידות, גם ברמת החופש המדיני ההכרחי לפעולה צבאית. אנחנו צריכים שיתופי פעולה טכנולוגיים וצבאיים, שיכללו בעיקר את התעשיות הבטחוניות האמריקאיות, ועלינו לקבל גיבוי מלא לכל פעולה צבאית שנצטרך לעשות. העולם לא יסייע לנו באף אחד מהדברים האלה, אם הדרג המדיני לא יגייס אותו לעניין."

ומוסיף: "העולם אינו מכיר את איום המנהרות. הוא מכיר טילים. הוא מכיר מחבלים מתאבדים. הוא לא מכיר מנהרות. הדרג המדיני – ראש הממשלה ומשרד החוץ - היו צריכים כבר מזמן לעסוק בזה. לא יזמנו שום דיון על נושא המנהרות במועצת הבטחון של האו"ם, דרך אחת המדינות החברות בו, וגם לא בפורומים בינלאומיים אחרים. אין שום מאמץ מדיני הסברתי או משפטי שממוקד בנושא. זה לא נעשה. זה צריך להיעשות, וזה לא נעשה."

לפיד מציג בנאומו את התפקיד הנוסף של הדרג המדיני והוא הרחקת המערכה הבאה בדרום ככל האפשר: ישראל החמיצה אחרי "צוק איתן" הזדמנות גדולה. הייתי אז חבר קבינט והצעתי שישראל תצא בתום המבצע למהלך מדיני שיוביל לפירוז עזה מנשק תמורת שיקומה. ההצעה הזו נדחתה, ובסופו של דבר המדינות התורמות החליטו להזרים 5.4 מיליארד דולר לשיקום עזה, אנחנו לא היינו שם והמילים "פירוז מנשק" לא עלו בכלל על השולחן. גם היום זו צריכה להיות מטרת העל של הדרג המדיני: להפעיל מערכת חכמה של מקלות וגזרים שמטרתה היא פירוק עזה מנשקה. ברמה האיסטרטגית, "פירוז תמורת שיקום" היא הנוסחה היחידה שתבטיח את השקט לתושבי הדרום. לזה ישראל צריכה לחתור ולהגיע".

לפיד קרא בנאומו לדרג המדיני לפתור את העיכוב בבניית המכשול הקרקעי בדחיפות ואמר: ". אם יש משהו שיכול להרחיק את המערכה הבאה, זה מכשול קרקעי יעיל, מתקדם טכנולוגית, שיגרום לחמאס להבין שהם נסוגו אחורה מבחינת היכולת המבצעית לא פחות ממה שהם נסוגו אחרי הפיתוח של מערכת "כיפת ברזל".הדרג המדיני צריך לפתור את העיכוב המיותר בבניית המכשול, מפני שהמכשול הזה יעצב את פני המערכה הבאה לא פחות ממה שגדר ההפרדה עיצבה את ההיערכות של צה"ל ביהודה ושומרון. המכשול צריך היה להיות מתוקצב כבר, והוא לא. כל מה שיש זה דיבורים. "

לפיד הדגיש לסיום נאומו כי נושא המנהרות צריך להיות מטופל ברמה המדינית כמו שהוא מטופל ברמה הצבאית: "נושא המנהרות צריך להיות מטופל ברמה המדינית כמו שהוא מטופל ברמה הצבאית. אני סומך על צה"ל, על מפקדיו, על תוכניות העבודה שלו. אני סומך על התושבים המופלאים של העוטף שגם הפעם יפגינו יכולת עמידה מעוררת השראה. יחד עם זאת את התפקיד החשוב ביותר יש לדרג המדיני. המצב כיום הוא שהדרג המדיני פונה לצבא ומבקש ממנו להחליט על המדיניות. זה צריך להיות להיפך. המדינאים צריכים להחליט מה הם רוצים, והצבא צריך לבצע. זה מה שצריך לקרות. זה מה שלא קורה היום"