חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב מצאו שטיפולי פוריות אינם מעלים את מספר מקרי המוות הקשורים ללב ולכלי הדם בקרב נשים.

כלים

נשים שעוברות טיפולי פוריות אינן נמצאות בסיכון גבוה יותר לסיבוכים עתידיים או למוות עקב בעיות לב וכלי הדם, זאת על-פי מחקר חדש של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ושל המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה

המחקר הוצג בכנס ה-36 של החברה לרפואת האם והעובר (SMFM) באטלנטה, ג'ורג'יה, ולאחרונה התקבל לפרסום בכתב העת American Journal of Perinatology. לידות לאחר טיפולי פוריות בארצות הברית מהוות כאחוז וחצי מתוך 3.9 מיליון לידות בשנה. כך עולה מנתוני החברה לטיפולי פוריות. לפי נתוני משרד הבריאות, 8,123 הריונות בשנת 2010 בישראל נוצרו בהפריה חוץ-גופית.

"כעת הנשים האלה יכולות להירגע ולא לדאוג מהשלכות כלשהן של הטיפול שעברו על הלב ועל כלי הדם," אומר פרופ' אייל שיינר מהמחלקה לגינקולוגיה ומיילדות בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

"חשוב לציין שהדעות בספרות הרפואית חלוקות בנושא ההשפעות של הפריה חוץ-גופית על הבריאות, וקשה לפרסם ממצאים המראים שאין הבדל בין נשים שעברו הפריה חוץ-גופית לנשים שלא עברו. אולם, בגלל הסיכונים לנשים שעוברות טיפולי פוריות, בחרו להציג את המחקר שלנו בכנס האחרון של ה-SMFM," מסביר שיינר.

המחקר הזה הוא מחקר מבוסס אוכלוסייה וארוך טווח, שכלל קרוב ל-100,000 נבדקות לאורך תקופה של 25 שנים – נשים שילדו תינוקות משנת 1998 עד שנת 2013. במחקר, 2,976 נשים קיבלו תרופות להמרצת הביוץ, הידועות כ"השראת ביוץ". נוסף על כך, 1,177 נשים עברו הפריה חוץ-גופית, שבמהלכה לוקחים את הביצית ומפרים אותה במעבדה באמצעות זרע. החוקרים השוו את 4,153 הנשים האלה, שקיבלו טיפולי פוריות, ל-95,138 נשים שילדו ללא טיפולי פוריות.

לאחר שהחוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב השוו שיעורים של מחלות לב כמו אנגינה ואי-ספיקת לב עם אשפוזים הקשורים לבעיות בלב ועם תדירות ההליכים הרפואיים, הם הסיקו שטיפולי פוריות לא העלו את הסיכון של הנשים לסבול מבעיות לב.

חוקרים אחרים שהשתתפו במחקר הם פרופ' אילנה שוהם-ורדי ומר רוסלן סרגיינקו מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, וכן ד"ר רויטל ד'גאוי בן יעקב וד"ר רועי קסוס מהמחלקה לגניקולוגיה ומיילדות באוניברסיטה.