אושר בקריאה טרומית ללא מתנגדים: נשים שילדו בבית יקבלו מענק לידה. 44 חברי כנסת מכל קצוות הבית תמכו בהצעה. יוזמת החוק ח"כ זנדברג: "אני גאה היום שכולנו פה אחד בכנסת הזו - ימין ושמאל, קואליציה ואופוזיציה, נתקן את העוול הזה ונבטיח חופש בחירה בלידה". · שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן: "לידה היא דבר אוטונומי ולא ניתן לכפות על היולדת ללדת במקום מסוים"

כלים
ח"כ תמר זנדברג (מרצ). צילום: ינאי יחיאל
ח"כ תמר זנדברג (מרצ). צילום: ינאי יחיאל

הצעת החוק לשוויון בלידה אושרה היום בקריאה טרומית בכנסת, כש-44 חברי כנסת מכל קצוות הבית תמכו בה ולא נרשמו מתנגדים. ההצעה של ח"כ תמר זנדברג (מרצ) קובעת כי גם יולדת בלידת בית זכאית למענק לידה, זאת בניגוד למצב הקיים כיום שבו רק נשים שיולדות בבית חולים או מתאשפזות לאחר הלידה מקבלות מענק זה. עוד כוללת ההצעה קביעת תקנות שיסדירו את עבודת המיילדות מחוץ לבתי חולים ומוסדות רפואיים. שרת המשפטים ח"כ אילת שקד ושר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן נרתמו לנושא ותמכו בהצעת החוק.

ח"כ זנדברג אמרה במליאה כי "השנה היא 2016 והזמנים משתנים. לידה שמתרחשת בבית בסיכון נמוך ועם מיילדת מוסמכת לא מסוכנת יותר מלידה בבית חולים. הצעת החוק היא תיקון שכבר היה צריך להתבצע ואני גאה ושמחה שכולנו פה אחד בכנסת הזו, ימין ושמאל קואליציה ואופוזיציה, נתקן את העוול הקטן הזה ונבטיח חופש בחירה בלידה.

"אני מבקשת להודות לשר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן ולשרת המשפטים ח"כ אילת שקד על תמיכתם ודחיפתם, לראשת מרצ זהבה גלאון שאני ממשיכת דרכה בחוק הזה, לקבוצת נשים קוראת ללדת שמוכיחות לנו שחייבים חופש בחירה בלידה, ולארגון מיילדות הבית שלקחו על עצמן את השליחות הזו".

שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן השיב בשם הממשלה ואמר כי "לידה היא הליך שנתון לבחירה אוטונומית של כל יולדת ולא ניתן לכפות על יולדת ללדת במקום מסוים. אני רואה ערך בשינוי ההסדר הקיים, כאשר יש לוודא שיתקיימו כללי משרד הבריאות שמצמצמים את הסיכון הנשקף ליולדת ולילוד. אני מבקש מח"כ זנדברג כי המשך העבודה על החוק תהיה בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות ושם תבוא לידי ביטוי מחויבותנו לנושא. משרד הבריאות תומך בהצעה".

כיום רק נשים היולדות בבית חולים או שמתאשפזות בבית חולים מיד לאחר הלידה מקבלות מענק לידה, ואילו נשים שבוחרות ללדת בבית לא מקבלות סכום זה. הסיבה ההיסטורית לאפליה זו נובעת מההנחה כי לידה בבית חולים היא הלידה הבטוחה ביותר וכי יש לעודד נשים ללדת בבתי חולים בלבד. ואולם מחקרים שנעשו בשנים האחרונים מצאו כי כאשר מדובר בלידה בסיכון נמוך המלווה על ידי מיילדת מוסמכת אין ללידה זו השפעה שונה על בריאות היולדת או הילוד לעומת לידה בבית חולים.

מענק הלידה מסתכם כיום ב-1,751 שקל עבור הילד הראשון במשפחה, 788 שקל עבור הילד השני ו-525 שקל בגין כל ילד נוסף. כיום מתקיימות בישראל בין 600 ל-800 לידות בית מדי שנה, כלומר תוספת התקציב השנתית המקסימלית תסתכם ב-1.4 מיליון שקל.