שיתוף פעולה שמאל-ימין-חרדים: ועדת שרים לחקיקה צפויה לתמוך מחר בהצעת חוק למתן מענק לידה ליולדות בבית. ·ההצעה קיבלה את תמיכת שרת המשפטים ח"כ איילת שקד ושר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן. יוזמת החוק ח"כ זנדברג: לידות בית אינן מסוכנות כיום יותר מלידות בבית החולים

כלים
ח"כ תמר זנדברג (מרצ). צילום: ינאי יחיאל
ח"כ תמר זנדברג (מרצ). צילום: ינאי יחיאל

ועדת שרים לחקיקה צפויה לתמוך מחר בהצעת חוק של ח"כ תמר זנדברג (מרצ) שתעצור את האפליה הקיימת כיום נגד נשים שבוחרות ללדת בלידת בית, ותקבע כי גם נשים אלה יהיו זכאיות למענק לידה, המיועד לשמש עבור הוצאות ראשוניות עבור התינוק או התינוקת.

כיום רק נשים היולדות בבית חולים או שמתאשפזות בבית חולים מיד לאחר הלידה מקבלות מענק לידה, ואילו נשים שבוחרות ללדת בבית לא מקבלות סכום זה. כמו כן קובעת ההצעה כי ייקבעו תקנות שיסדירו את עבודת המיילדות מחוץ לבתי חולים ומוסדות רפואיים. שרת המשפטים ח"כ איילת שקד ושר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן נרתמו לנושא ותומכים בהצעת החוק.

הסיבה ההיסטורית לאפליה זו נובעת מההנחה כי לידה בבית חולים היא הלידה הבטוחה ביותר וכי יש לעודד נשים ללדת בבתי חולים בלבד. ואולם מחקרים שנעשו בשנים האחרונים מצאו כי כאשר מדובר בלידה בסיכון נמוך המלווה על ידי מיילדת מוסמכת אין ללידה זו השפעה שונה על בריאות היולדת או הילוד לעומת לידה בבית חולים.

הצעה רחבה יותר של ח"כ זנדברג בנושא עלתה לוועדת שרים לחקיקה לפני מספר שבועות וקיבלה את תמיכת שרת המשפטים ח"כ איילת שקד. שקד פעלה להשגת הסכמה מול שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן אשר נרתם גם הוא לעצירת האפליה. כעת הוגשה הצעת מתוקנת אשר צפויה לקבל את תמיכת חברי ועדת השרים, ואף עם בקשה של שקד לשחרור ההצעה מחובת הנחה.

מענק הלידה מסתכם כיום ב-1,751 שקל עבור הילד הראשון במשפחה, 788 שקל עבור הילד השני ו-525 שקל בגין כל ילד נוסף. כיום מתקיימות בישראל בין 600 ל-800 לידות בית מדי שנה, כלומר תוספת התקציב השנתית המקסימלית תסתכם ב-1.4 מיליון שקל.

ח"כ זנדברג אמרה כי "אני שמחה וגאה להוביל את השינוי בתחום הזה ומודה לשרת המשפטים ולשר הבריאות על תמיכתם. המדינה צריכה לאפשר חופש בחירה לנשים ולא להפלות לרעה את מי שבוחרת ללדת בבית. המענק נועד לאפשר תשלום הוצאות ראשוניות עבור הילוד והמקום שבו האם בוחרת ללדת אינו רלבנטי לעניין. מחקרים מראים כי ההצדקה הרפואית אינה תקפה כאשר מדובר בהריון בסיכון נמוך המלווה על ידי מיילדת, ואסור למנוע מאשה לבחור באפשרות האישית הטובה ביותר בשבילה באמצעות סנקציה כלכלית".

שרת המשפטים ח"כ איילת שקד אמרה כי "בחירתה של אישה איפה וכיצד ללדת את ילדיה חייבת להישאר ברשותה. הריון ולידה הם תהליכים מורכבים, אישיים ופרטיים ועל המדינה לכבד כל החלטה שתתקבל".