רבים פונים לטיפולי פוריות על מנת להקים משפחה. הדבר אמנם נכון הן לנשים והן לגברים, אך ברוב המכריע הרי שמדובר בנשים שחוות את הטיפולים, ונאלצות לשלב זאת עם מקום עבודתן. נשים העובדות בעת טיפולי פוריות נדרשות להתמודד לא רק עם אתגרים רפואיים ורגשיים, אלא גם עם סוגיות משפטיות ורגולטריות במקום העבודה שלעתים מפגין חוסר שביעות רצון לאור ההיעדרויות. חשוב לדעת כי במדינת ישראל, זכויות האישה בעת טיפולי פוריות מוגנות בחוק ומקנות לה הגנה מפני פגיעה בזכויותיה התעסוקתיות.

קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

 

זכויות האישה על פי החוק

בישראל, זכויות האישה בעבודה בעת טיפולי פוריות מעוגנות בחוק עבודת נשים, התשי"ד-1954. החוק קובע כי נשים הזכאיות להיעדרות לצורך טיפולי פוריות, יכולות להיעדר מהעבודה במשך 16 ימים בשנה לצורך טיפולים, בתנאי שהן מסרו למעסיק תעודה רפואית המעידה על הצורך בטיפול. כמו כן, חוק עבודת נשים אוסר על פיטורי עובדת במהלך טיפולי פוריות, אלא באישור משרדי הכלכלה והרווחה. במידה והעובדת פוטרה ללא אישור זה, היא זכאית לפיצוי כספי.

תמיכה במקום העבודה

מעבר לזכויות המעוגנות בחוק, מקומות עבודה רבים מכירים בחשיבות התמיכה בנשים במהלך טיפולי פוריות. מעסיקים יכולים להציע תמיכה רגשית ונפשית, כמו גם גמישות בשעות העבודה, על מנת להקל על העובדת בתקופה זו. ישנם מקומות עבודה המציעים גם הסדרים מיוחדים כגון עבודה מהבית או היקף משרה מופחת. נשים העובדות בעת טיפולי פוריות עשויות להיתקל בקשיים ואי הבנות מול המעסיק. במקרים ובהם האווירה הופכת לעכורה וישנו חשש שמא האישה מופלית לרעה לאור היותה עוברת טיפולי פוריות במסגרת שעות העבודה, הרי שמומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין עבודה הבקיא בתחום זכויות נשים בעבודה.

עורך דין מומחה יוכל להציע ייעוץ משפטי מקצועי וליווי אישי במטרה להבטיח שהזכויות המגיעות לעובדת יישמרו במלואן. במידת הצורך, הרי שלאור הייעוץ המשפטי ניתן לבחון את האפשרות להגיש תביעה כנגד מקום העבודה, וזאת אם יעלה כי ננקטו צעדים שאינם תואמים את האמור בחוק.

לסיכום

טיפולי פוריות הם תהליך מורכב הן מבחינה רפואית והן מבחינה תעסוקתית. נשים העובדות במהלך טיפולים אלו זכאיות לזכויות מוגנות בחוק, הכוללות היעדרות בתשלום והגנה מפני פיטורים. במידה וישנן בעיות או אי הבנות מול המעסיק, חשוב לפנות לייעוץ משפטי מקצועי. חשוב לציין כי היבט זה נכון גם עבור גברים המצויים בטיפולי פוריות, וזאת על אף שמדובר בנושא שאיננו נחשב לנפוץ באותה המידה. על ידי שמירה על הזכויות המגיעות להן וקבלת תמיכה הולמת, נשים וגברים כאחד יכולים להתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים שמציבים טיפולי הפוריות ולהמשיך לתפקד בעבודה בצורה מיטבית תוך שהם מספקים את פרנסתם לצורך כלכלת הבית.

בכל שאלה והתייעצות, הינכם מוזמנים ליצור קשר עם משרד עורכי דין הלפגוט אדרי ושות' המתחמים בייצוג תביעות לאור הפרת זכויות עובד בעת טיפולי פוריות.