התחדשות עירונית היא תהליך של החייאת אזורים עירוניים שהוזנחו, ננטשו או זקוקים לשדרוג בהיבטים שונים. התהליך כרוך ביישום מגוון אסטרטגיות, לרבות פיתוח כלכלי, שיפורי תשתיות ויצירת מתחמי דיור ומרחבים ציבוריים חדשים. בשנים האחרונות, ערים ברחבי העולם מיישמות פתרונות חדשניים כדי לשנות את האזורים העירוניים שלהן, ולהכניס חיים חדשים לקהילות שלהן.

קרדיט לתמונות FREEPIK
קרדיט לתמונות FREEPIK

 

במאמר זה נחקור את החשיבות של התחדשות עירונית ונציג שלל דוגמאות מרחבי העולם.

מהי התחדשות עירונית ולמה היא חשובה?

התחדשות עירונית יכולה להיות קריטית מכמה סיבות. ראשית, היא עשויה לעזור להחיות את השכונות הפחות מתוחזקות, יפות או בטוחות, לשפר את איכות החיים של התושבים ולהפוך את האזורים המוזנחים לאטרקטיביים יותר עבור מגורים, תיירות, תעסוקה, מסחר ועוד.

התחדשות עירונית יכולה לעזור לעורר צמיחה כלכלית, על ידי יצירת מקומות עבודה חדשים ומשיכת עסקים חדשים לאזור. לבסוף, התהליך מקדם קיימות על-ידי צמצום ההשפעה הסביבתית של אזורים עירוניים ויצירת קהילות ידידותיות לסוגים שונים של אנשים.

פרויקטים של התחדשות עירונית שמשנים קהילות בדרכים חיוביות

בישראל מבצעים התחדשות עירונית באמצעות תוכניות כמו תמ"א 38, פינוי בינוי ואחרות. עם זאת, לא מדובר בעשייה שהומצאה אצלנו, או שמתבצעת רק כאן. ברחבי העולם עוסקים בתהליכי התחדשות עירונים מסיביים, וניתן ללמוד עליהם משלל דוגמאות.

הנה כמה פרויקטים של התחדשות עירונית, שהתבצעו בערים מרכזיות בעולם והשפיעו על הקהילות שבהן:

ההיי ליין, ניו יורק - פארק מוגבה באורך כ-2 ק"מ, שנוצר על קו רכבת נטוש בצד המערבי של מנהטן. מאז פתיחתו ב-2009, הוא הפך לאחד מאתרי התיירות הפופולריים ביותר של ניו יורק, ומושך אליה מיליוני מבקרים מדי שנה.

הפארק האולימפי, לונדון - הפארק האולימפי נבנה במזרח לונדון לקראת אולימפיאדת הקיץ של 2012. לאחר המשחקים, הפך לפארק ציבורי עם פיתוחים חדשים למגורים ומסחר. כיום, זהו מרכז תוסס לפעילויות ספורט, תרבות ופנאי.

The Yards Park, וושינגטון הבירה - פארק על קו המים בשכונת קפיטול ריברפרונט בבירת ארה"ב. הוא כולל טיילת מול הנהר, מזרקת מים ומדשאה גדולה לאירועים וקונצרטים. הפארק גרם להחייאת האזור ומשך אליו עסקים ותושבים חדשים.

כיצד המרחב הירוק משנה את פני ההתחדשות העירונית?

שטחים ירוקים הם מרכיב חשוב בהתחדשות עירונית. הם מספקים מגוון יתרונות סביבתיים ובריאותיים, כולל הפחתת זיהום אוויר ומתן הזדמנויות לפעילות גופנית והרפיה. טבע יכול גם להעלות את ערכי הנכסים בסביבה.

דוגמה טובה לכך היא פארק נהר צ'ונגג'יאון בסיאול, קוריאה הדרומית. זהו פארק באורך 5.8 קילומטרים שנוצר על כביש מהיר נטוש בלב העיר.

תפקידה של הטכנולוגיה בהתחדשות עירונית בת קיימא

הטכנולוגיה משחקת תפקיד חשוב יותר ויותר ביצירת התחדשות עירונית בת קיימא. התקדמות הטכנולוגיה משמשת לתכנון ובניית מבנים יעילים יותר, הפחתת צריכת האנרגיה ושיפור מערכות התחבורה.

הנה כמה דוגמאות לאופן שבו נעשה שימוש בטכנולוגיה בפרויקטים של התחדשות עירונית:

רשתות חכמות - חיישנים ושורה של טכנולוגיות תקשורת דיגיטליות, אשר משפרות את היעילות והאמינות של מערכות הפצת אנרגיה. רשתות אלה יכולות לסייע בהפחתת צריכת האנרגיה, הוזלת עלויות ושיפור את הגמישות בכל הקשור לאנרגיה באזור.

מבנים ירוקים - שימוש בחומרים ברי קיימא ואסטרטגיות עיצוב בבנייה, במטרה להפחית את צריכת האנרגיה, צריכת המים וייצור הפסולת. מבנים ירוקים משפרים את איכות האוויר בתוך הבתים ויוצרים חללי מגורים ועבודה נוחים יותר.

תחבורה - טכנולוגיות תחבורה מתקדמות יכולות לעזור בהפחתת פליטות מזיקות ובשיפור הניידות באזורים עירוניים.

איך לדמיין פרויקט התחדשות עירונית מוצלחת לעיר שלכם?

אם אתם חולמים על פרויקט מוצלח של התחדשות עירונית בעיר שלכם, אבל אתם מתקשים לדמיין את התוצאה הסופית והיתרונות שלה, מומלץ לפעול על פי הטיפים הבאים:

זהו את האזורים בעיר שלכם שזקוקים להתחדשות. חפשו אזורים שאינם מנוצלים כראוי, לא מטופלים מספיק או בעלי כמות גבוהה של שטחים פנויים.

צרו קשר עם הקהילה. חשוב לערב תושבים, בעלי עסקים ובעלי עניין אחרים בתהליך התכנון כדי להבטיח שהצרכים והדאגות שלהם יילקחו בחשבון.

פתחו תכנית מקיפה הכוללת את כל ההיבטים של הפרויקט.

שקלו לשלב שטחים ירוקים וטכנולוגיות מתקדמות בתוכניות שלכם.

חקרו הזדמנויות מימון ממקורות ציבוריים ופרטיים, כולל מענקים, הלוואות ותמריצי מס.

בחנו יזמים וחברות התחדשות עירונית שונות.