מהו לחץ דם, ולמה בהריון יכול להיות לחץ דם נמוך יותר, או גבוה, מה מרגישים כשזה קורה, ומה אפשר לעשות, הכל על לחץ דם נמוך בהריון.

קרדיט תמונה CANVA
קרדיט תמונה CANVA

מה זה לחץ דם ,ומה קורה בהריון ?

הדם זורם בגוף שלנו, ממש בהרמוניה, הדם מוזרם על ידי הלב, כל פעימה מושפרצת בעוצמה כמות דם לורידים שמובילים את הדם שלפניהם... כך כל הדם בגוף זורם בכל רגע ורגע, לדם יש לחץ (בדומה למים שנמצאים בצינור וכשפותחים את הברז הם יוצאים בלחץ) כך שלחץ דם הוא דבר תקין לחלוטין, העניין הוא שבהריון יתכן קשיים עם לחץ דם נמוך או גבוה שגורר בעקבותיו תופעות לוואי שלפעמים הם לא נעימות בכלל.

למה הלחץ דם נמוך מידי?

כחלק מהשינויים בגוף האישה בזמן של שבועות הריון, גם לחץ הדם משתנה ככל שההריון גדל, ולכן לחץ הדם בזמן הריון נהיה פחות לחוץ, גם בגלל שהאישה גדלה והגוף צריך להזרים דם גם לרחם וגם לכל הגוף של האישה, ולכן ישנה ירידה בלחץ הדם אצל נשים בהריון,(דמיינו זרם של מים שמסתובב בצורה מעגלית, והמכונה של המים שרגילה להזרים לחץ מים פתאום למרחק של קילומטר אחד, צריכה להזרים עכשיו ל2 קילומטר את המים, בטוח הזרם נחלש, לא?) הלב שלנו הוא המכונה הנפלאה תשגורמת לדם לזרום במרץ לכיוון העורקים לכל האיברים, ועכשיו עם אותו לב צריך להזרים דם לגוף גדול יותר, וכמות גדולה של דם לאזור הרחם. אך עם כל זאת חשוב לציין שישנם לא מעט נשים בהריון שסובלות דווקא מלחץ דם גבוה.

כמה זה לחץ דם תקין, גבוה, נמוך

כדי להסביר מה הטווח של לחץ דם תקין יש מושג שכדאי לכן לדעת:

  • לחץ דם סיסטולי (הערך עם המספר הגבוה יותר- זה בעצם מדידת לחץ הדם ברגע הכי חזק שבו מושפרץ דם מהלב אל העורקים)
  • לחץ גם דיאסטולי (הערך עם המספר הנמוך- מדידה של הלחץ דם בגוף בין פעימות הלב, לפני שהלב משפריץ שוב עוד זרם, ולכן הלחץ דם דיאסטולי הוא הנמוך יותר.)

מדידה של לחץ דם תמיד מורכבת מ סיסטולי ודיאסטולי , מדידה תקינה בהריון אמורה להיות מתחת למדדים של 90/140 , כדי לאבחן לחץ דם נמוך המדדים צריכים להיות מתחת ל60/90 ,

אמנם חשוב לשים לב ולהשוות מה היה לחץ הדם של האישה לפני ההריון, אישה שסבלה גם לפני ההריון מלחץ דם נמוך, הגיוני שבהריון לחץ הדם ירד עוד אפילו.

 לחץ דם תקינה a7c6f

קרדיט תמונה CANVA

תסמינים ללחץ דם נמוך בהריון:

אם אתן מרגישות באמצע הריון והלאה תופעות של:

  • עייפות
  • בחילות
  • דיכאון ועצבות
  • קוצר נשימה
  • ליקוי ראיה (טשטוש או כפילות בראיה)
  • התעלפות
  • צמא תמידי, גם לאחר שתיית מים

איך לחץ דם נמוך יכול להשפיע על ההריון

השפעות לחץ הדם על העובר יכולות להיות גם עקיפות בנוסף להשפעה הישירה, לדוגמא בעקבות עייפות או התעלפות האשה יכולה ליפול ולקבל מכה בבטן , ועובר שמקבל מכה זה עלול להיות לו נזק בלתי הפיך, בנוסף, לחץ דם נמוך יכול לגרום להאטה משמעותית באספקת הדם לתינוק, בדם יש חמצן, וקושי באספקה רציפה של חמצן עלול לגרום לנזק מוחי לעובר, ובמקרים נדירים אף מוות עוברי.

אפשרויות טיפול בלחץ דם נמוך

לפעמים אין כל צורך בהתערבות וטיפול, ולחץ הדם מסתדר מעצמו, ישנם עדיין מקרים שבהם על האישה לקחת תרופות שמגבירי הורמונים ואנמיה שניתנות על ידי הרופא, וישנם תרופות ביתיות שאפשר לעשות לבד בבית כדי לעזור למנוע את לחץ הדם הנמוך בהריון:

  •  תזונה בריאה- אכילת פירות וירקות ותזונה בריאה, כולל ארוחות קטנות במרווחים קטנים (ולא ארוחות גדולות עם צומות באמצע) , יכול לעזור מאוד בוויסות לחץ הדם בגוף
  • פעילות גופנית מתונה יכולה להועיל רבות (בהתייעצות עם רופא לפני שמתחילים)
  • מנוחה ושימת לב לא לעשות תנועות חדות, ולא לקום בבת אחת משכיבה לעמידה או מישיבה לעמידה, שכיבה על צד שמאל עוזרת בוויסות קצב הלב ובהקלה על עורקי הדם הנמאים בצד ימין.
  • לשתות הרבה- התייבשות גורמת ללחץ דם נמוך אצל נשים בהריון, שתיית נוזלים רבים, מים ותה יכולים להקל ואפילו להפחית משמעותית את ההקאות והבחילות בהריון.

המידע נלקח מהאתר של חברת הריוניות שבו תוכלו למצוא המון מידע ומוצרים מעולים להריון