חריש ירוק: מהלך ראשון במסגרת תוכנית המשרד להגנת הסביבה לבנייה חדשה בתקנים חסכוניים ובריאים - כל מבני החינוך בעיר החדשה חריש,הכוללים מאות כיתות לימוד, יבנו בבניה ירוקה על פי התקן הישראלי •הבניה הירוקה בחריש היא תחילת הדרך של יישום החלטת הממשלה בנוגע להפחתת פליטות גזי חממה אליה התחייבה ישראל בועידת האקלים בפריז • בסיכום משותף עם משרד הבינוי והשיכון הוחלט להשקיע 9 מיליון ₪ בבנית בתי ספר חדשים וירוקים בחריש וזאת במסגרת החלטת הממשלה על פיתוח העיר שתעלה לאישור ביום ראשון • בנייה בריאה ויעילה תוביל למניעת מחלות בקרב תלמידים ומורים חיסכון בהוצאות האנרגיה וצמצום בפליטות מזהמים

כלים

מחר, יום ראשון 20.12.15 תעלה לממשלה הצעה לסיוע בהקמת העיר חריש ובמסגרתה הוחלט כי לראשונה כל מבני החינוך בעיר החדשה חריש,הכוללים מאות כיתות לימוד, יבנו בבניה ירוקה על פי התקן הישראלי (5281) ובתקציב יעודי של 9 מיליון ₪ .

מדובר בסיכום משותף בין המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבינוי והשיכון שמהווה צעד ראשון בדרך למהפכת נדל"ן בריא וחסכוני בכל רחבי הארץ.

שני המשרדים מתכננים בנייה של עוד עשרות אלפי דירות ומאות מבני ציבור על פי תקן ירוק שיביא לחיסכון בהוצאות האנרגיה החשמל המים, והארנונה לכל אזרח ובמאבק למניעת מחלות הנגרמות מפליטת מזהמים בסביבה הביתית והציבורית. בניית המבנים ותקצובם תותנה בבקרה של המשרד להגנת הסביבה על עמידה בתקן.

מחקרים הוכיחו כי מבני ציבור הבנויים בבנייה ירוקה ואשר הם יעילים אנרגטית, מורידים את צריכת החשמל בכ-20%, כלומר בעשרות אלפי ₪ חיסכון מדי חודש, ומפחיתים את זיהום האוויר הנוצר מייצור חשמל קונבנציונאלי ואת ההשפעות הסביבתיות והבריאותיות הנגזרות מכך.

עוד מצאו המחקרים קשר בין בריאות המורים והתלמידים לבנייה ירוקה במוסדות חינוך. הממצאים מראים כי היעדר אוויר צח ומס' נמוך של החלפות אוויר בשעה מעלים את הסיכוי לסבול מבעיות נשימה במאות אחוזים וכי קיים קשר בין אוורור איכותי להפחתת האסתמה בקרב ילדים ונוער

תחום הנשימה חשוב במיוחד עבור ילדים, המושפעים בקלות מתכנון לקוי ואיכות אוויר נמוכה ולכן מומלץ לאמץ תקני איכות אוויר מחמירים בבתי הספר.

בנוסף הוכח כי איכות הביצועים הלימודיים של תלמידים משתפרים ככל שיש החלפת אוויר בתדירות גבוהה יותר (אוויר נקי) והיעדר חשיפה לאור טבעי מעכבת את ההפרשה של הורמון הקורטיזול, החיוני ליכולת ריכוז. ויוצרת אי סדירות באיכות ושעות השינה.

ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "אנחנו בדרך לחריש ירוק בכל הארץ ופועלים למהפכה לנדל"ן בריא, חסכוני ויעיל. יחד עם משרד הבינוי והשיכון מתוכננות עוד עשרות אלפי דירות ומאות מבני ציבור ברחבי הארץ שייבנו כך שיחסכו לאזרחים כסף בכל חודש, יצמצמו צריכת אנרגיה ופליטות מזהמים במקום הכי בטוח לכולנו –הבית"