צעד נוסף עבור אנשים עם מוגבלות ולקראת חברה שוויונית וערכית יותר בישראל: הצעת החוק של ח"כ נורית קורן ויו"ר השדולה לאנשים עם מוגבלות אשר מתעדפת חברות המעסיקות אנשים עם מוגבלויות במכרזים ציבוריים עברה היום (ג') בקריאה טרומית. יוזמת ההצעה, סגנית יו"ר הכנסת, ויו"ר השדולה לאנשים עם מוגבלות ח"כ נורית קורן (הליכוד): "החוק למתן עדיפות לחברות המעסיקות אנשים עם מוגבלות מהווה שלב נוסף בחקיקה הקיימת ומטרתו להעניק הזדמנות הוגנת ושווה לשילובם של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה החופשי ובחברה בכלל".

כלים
ח"כ נורית קורן. צילום: אוהד רומנו
ח"כ נורית קורן. צילום: אוהד רומנו

הצעת חוק של סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ נורית קורן (ליכוד) לתיקון חוק חובת המכרזים, הנותנת עדיפות לחברות המשתתפות במרכזים ציבוריים וכן בהתקשרויות המבוצעות שלא באמצעות מכרז בשל התחייבותן לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות, התקבלה היום (ג') בקריאה טרומית במליאה.

בישראל חיים כ- 800 אלף אנשים עם מוגבלות בגילאי עבודה, מהם מעל 50% שאינם עובדים - זאת על פי נתוני נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. בנתונים שהעביר משרד הכלכלה לדו"ח מבקר המדינה בשנת 2014, נקבע כי המשק הישראלי מפסיד 5 מיליארד ₪ כתוצאה מאי- שילובם של אנשים עם מוגבלות בעבודה.

הצעת החוק שאושרה היום, הינה המשך ישיר לחוק שהגישה ח"כ נורית קורן יחד עם ח"כ יואב קיש שאושר בקריאה טרומית במושב הקודם ומחייב שילובם של 5% עובדים עם מוגבלות בכל גוף ממשלתי שבו יותר מ-25 עובדים.

הצעת החוק שאושרה היום נועדה לתת תמריץ למעסיקים להעסיק אנשים עם מוגבלות וזאת באמצעות מתן יתרון במכרזים לעסק המעסיק אנשים עם מוגבלות.

חוק חובת המכרזים, הוא המקום הטבעי להטמעת תהליכים ליצירת שוויון מהותי באמצעות הפליה מתקנת כמו העדפה לתוצרת הארץ, העדפת תוצרת מאזורי עדיפות לאומיים ויתרון לעסק בבעלות נשית. הצעת החוק הוגשה בנוסף על ידי ח"כ איציק שמולי והצמדה להצעת החוק של ח"כ קורן.

סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ נורית קורן: "הצעת החוק הנותנת עדיפות במכרזים לחברות המעסיקות אנשים עם מוגבלות נועדה להוות נדבך נוסף בחקיקה הקיימת אשר מטרתו להעניק הזדמנות הוגנת ושווה לשילובם של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה החופשי ובחברה בכלל. החלת עיקרון של הפליה מתקנת בחוק היא הערובה לשינוי ולפתיחת השערים להעסקת אנשים עם מוגבלות ולשילובם בשוק העבודה ובחברה. אני מקווה שהחקיקה תקודם במהירות והחוק יחול כבר בחודשים הקרובים".