נציגי משרד החוץ משגרירות ישראל בקנברה ושליחי הארגון הישראלי לסיוע הומניטרי בינלאומי IsraAID, הגיעו בימים אלה לפיג'י והחלו בפעולת שיקום הכפר Vuma, הממוקם באי המרוחקOvalau , שנמחק כמעט לחלוטין בעקבות אסון סופת הציקלון "וינסטון". שיגור הצוות התאפשר תודות לסיוע כספי של מש״ב, הסוכנות לשת"פ בינ"ל ופיתוח של משרד החוץ.

ישראל מושיטה סיוע לפיג'י
ישראל מושיטה סיוע לפיג'י

מטרת הצוות היא לבנות מחדש את הכפר באופן הוליסטי, תוך עירוב ושיתוף הדוק של הקהילה המקומית בתהליך, ולספק שירותי סיוע לטווח הקצר והארוך לכפר ולאנשיו במגוון תחומים בהם לישראל יתרון יחסי מובהק כגון: טיהור וטיפול במים, מענה לצרכים סניטריים, חקלאות וטיפול בטראומה. בתהליך השיקום גם שותף הארגון האוסטרלי Island Breeze המורכב מילידי פיג'י.

בשלב ראשון הוערך הנזק שנגרם והותאמו הפתרונות הייחודיים הדרושים להטבת מצבם של תושבי הכפר ומתן סיוע ראשוני. להגדרת צרכי הסיוע ואופן אספקתם, הצוות הישראלי קיים פגישות עם גורמים בכירים בממשל הפיג׳יאני, אשר הביעו הערכה רבה להתגייסות הישראלית, וכן עם מנהיגי קהילה מקומיים.

בשלב השני, צפוי הצוות לרכז את עיקר מאמציו בשיפור וטיפול במצבם הנפשי-סוציאלי של תושבי הכפר, תוך הישענות על מומחים ישראלים בתחום. בשלב האחרון הצוות יתמקד בשיקום שירותי המים (איכות ואספקה) ויצירת שירותי תברואה והיגיינה.

אחת ממטרות הפרויקט היא בניית יכולות בקרב אנשי הקהילה עצמה באופן שיקנה להם כלים אשר יבטיח כי תהליך השיקום והבנייה מחדש יימשך גם לאחר עזיבת הצוות הישראלי את המקום, וכי במקרה הצורך תוכל האוכלוסייה וההנהגה המקומית לשחזר את ההצלחה גם באזורים נוספים. כל זאת כחלק מתפיסה הדוגלת בחשיבות עירוב ולימוד הקהילה המקומית בכל תהליך פיתוח באשר הוא. גישה הוליסטית זו בה נוקט הצוות, מדגימה את הייחודיות של הסיוע הישראלי, בו יכולות טכניות גבוהות משלבות ידיים עם דיפלומטיה תוך גיוס והכשרת מתנדבים מקומיים.

סופת הציקלון ״וינסטון״ היכתה בפיג'י ב-20 בפברואר והותירה אחריה נזק אדיר ממדים - חייהם של 34 איש קופחו ומאות אלפים נפגעו. יותר מ- 54,000 איש עודם מתגוררים היום במקלטי חירום, לפחות 120,000 איש מוגדרים כזקוקים לסיוע חירום ועוד כ-350,000 איש נותרו במצב פגיע כשהם מנסים להתאושש מההרס והטראומה.