מחר תעלה להצבעה בועדת השרים לחקיקה הצעת חוק זכויות המלצרים. הצעת החוק של חבר הכנסת דב חנין, אליה הצטרפו כיוזמים ממחצית מחברי הכנסת (63 ח"כים), קובעת לראשונה כי מלצריות, מלצרים ושאר העובדים של ענף המסעדנות יקבלו לפחות שכר מינימום על שעת עבודה במסעדות, בבתי הקפה ובברים, בנוסף לזכויות הסוציאליות הנהוגות בחוק. כיום, מקבלים העובדים בענף טיפים מהלקוחות, זאת במקום שיקבלו - כשאר העובדים בישראל - שכר מהמעסיק שלהם. הדבר מוביל לפגיעה מהותית בזכויות שלהם שכן, הטיפים אינם כוללים את מכלול הזכויות הקבועות בחוק והנלוות לשכר: שעות נוספות, שעות שבת, פנסיה, ימי חופשה ומחלה, דמי פיצויים ועוד. בפועל, המעסיקים בענף המסעדנות הם המעסיקים היחידים בישראל שלא משלמים שכר לעובדים שלהם. במהלך חמש השנים הראשונות מעת כניסת החוק לתוקף, יהנו המעסיקים בענף מהטבת מס משמעותית שתסייע להם להסתגל להוראות החדשות של החוק.

כלים
יוזם הצעת החוק, ח"כ דב חנין
יוזם הצעת החוק, ח"כ דב חנין

בשנתיים האחרונות גובשה הצעת החוק על ידי פעילים למען זכויות עובדים בענף, מלצריות ומלצרים, חברי כנסת, מועצת התלמידים והנוער הארצית והצוותים המשפטיים של ועדות הכנסת. ביוני האחרון היא הוגשה לאחר שגובשה מאחוריה חזית רחבה של חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה בהובלת חברי הכנסת דב חנין, שלי יחימוביץ', מיקי לוי, אלי אלאלוף, איציק שמולי, יעקב מרגי, דוד ביטן ואורלי לוי אבקסיס. כעת תגיע הצעת החוק להצבעה במליאת הכנסת.

יוזם הצעת החוק, ח"כ דב חנין:"גם למלצרים מגיע שכר ומגיעים תנאים סוציאליים. טיפים הם תוספת - אבל אסור שיבואו במקום השכר שעל המעסיק לשלם. כי בלי שכר שהמעסיק משלם – אין זכויות סוציאליות. בלי שכר מסודר אין תשלום על שעות נוספות, אין תשלום על שעות שבת וחג, אין תשלום על נסיעות בלילה, אין פנסיה, אין תשלום על ימי חופשה ומחלה, אין תשלום דמי הבראה ואין פיצויי פיטורין. עבודה ללא שכר מסודר, כלומר עבודה בטיפים, מובילה לעתים קרובות לניצול נוסף של המלצרים - שעות "סטנד ביי" ללא תשלום, תקופות התלמדות והכשרה ללא תשלום וכד'. וזאת כיוון שעבודה לא מסודרת אינה מוגנת. היא פירצה להרעת תנאים על חשבון המלצרים.

העבודה במלצרות נחשבת אמנם ל"עבודה זמנית", אבל האמת היא שרוב העובדים והעובדות בענף, עובדים בממוצע לפחות שלוש שנים. אלה הן שנים של זכויות אבודות. עלינו לדאוג לתיקון היסטורי של הנהוג בענף ולהנהיג מציאות חדשה שתיטיב גם עם העובדים וגם עם המעסיקים. מרגע שהחוק יעבור בכנסת, כל מלצר ומלצרית בישראל - וגם הטבחים, שוטפי הכלים, הברמנים, מנהלי המשמרות והמארחים - יהיו זכאים לשכר בסיס ולזכויות סוציאליות מלאות בנוסף לטיפים שהם מקבלים היום".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) השותפה ליוזמת החוק: ”הייתי מלצרית שלוש שנים בתקופת האוניברסיטה, וכמלצרית לשעבר אני מקפידה להשאיר טיפים גבוהים, אבל לא הייתי רוצה לדעת שהמלצרים תלויים בטיפ שלי ולא מקבלים לכל הפחות שכר מינימום בנוסף לטיפים. במקצת המסעדות הטיפים מאוד משתלמים, אבל ברבות לא, ומלצרים מוזמנים לשעות ארוכות ויבשות בלי שכר. אנחנו ננסה להסדיר את השוק הפרוץ הזה ולהביא לכך שבנוסף לטיפים למלצרים יהיה שכר בסיסי״.

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) סגן שר האוצר לשעבר: "עוד בקדנציה הקודמת באוצר התחלנו לעבוד על גיבוש חוק שיסדיר את ענף המלצרות. לצערי הייתה התנגדות דווקא מצד חלק מנציגי המלצרים להסדרת כלל הענף ולכן זנחנו את הסוגיה.

אני מברך את הנציגות הקיימת של המלצרים שמעוניינת לעשות אחת ולתמיד סדר בענף ולקדם את הצעת החוק. בכך נסדיר את תנאי העבודה והזכויות הסוציאליות של המלצרים, נחייב מתן משכורת ותלוש שכר מסודר, ונעשה הפרדה בין השכר עבור העבודה לבין הטיפים ששייכים למלצרים".

אלון-לי גרין, יוזם איגוד המלצרים וממובילי המאבק לחוק זכיות המלצרים: " שנים שאנחנו מחכים ליום שבו גם מלצרים ומלצריות יקבלו שכר וזכויות. לא מדובר כאן על זכויות מיוחדות או על זכויות יתר, אלא על חוקים ותנאים שכל שאר העובדים בישראל מקבלים, ורק המלצרים לא: שעות נוספות, שעות שבת, פנסיה, ימי מחלה וחופשה ועוד. הצעת חוק זכויות המלצרים היא לא פחות ממהפכה, והיא תוכל לשנות לטובה את חייהם של 100 אלף עובדים ועובדות שהיום נתונים לחסדיהם של הטיפים שהלקוחות משאירים. האמת על ענף המסעדנות היא שהמלצרים והמלצריות עומדים בחובות שלהם - הם מגיעים לעבודה, נותנים את הנשמה ואת השנים הכי טובות שלהם ומשרתים את הלקוחות בנאמנות. מי שלא עומדים בחובות שלהם, אלה המעסיקים שמתחמקים מלשלם להם שכר וזכויות כמו כל מעסיק אחר".

יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, אליאב בטיטו: "אנו מברכים על הצעת החוק של חה"כ דב חנין, הצעה זו הינה פרי תוצר של שיתוף פעולה הדוק כחלק מהמאבק לשמירה על זכויות הנוער בעבודה. אנו רואים בחומרה את המצב כיום בו זכויותיהם של בני נוער רבים נרמסות בעקבות היותם כוח עבודה זול, רב וקל לניצול. אנו מאמינים כי רק באמצעות שינוי חוקתי ניתן יהיה להבטיח את זכויותיהם ושכרם של העובדים בענף המלצרות בכלל ושל בני הנוער המהווים חלק משמעותי בענף בפרט. כגוף א-מפלגתי, אנו קוראים לכל הקשת הפוליטית להביע תמיכה בהצעת החוק, לשים את האגו בצד ולהאבק למען העובדים השקופים".

בשמת חבני, מלצרית במסעדה בת"א: "לפני זמן מה חליתי מאוד ולא יכולתי לעבוד במסעדה כמעט חודש שלם. למרות שבעל המקום התנהג אליי באדיבות רבה, פשוט לא הגיעו לי ימי מחלה, כי אנחנו עובדים בענף המסעדנות רק על טיפים ובלי שכר. כך יצא שהיה לי חודש שלם שבו כמעט ולא הכנסתי כסף לכיסי. והאמת, שזה לא רק עניין של ימי מחלה. בגלל שאין לנו שכר וזכויות, אנחנו לא נקבל דמי פיצויים אם נפוטר, ופנסיה, שעות שבת ושעות נוספות גם אין לנו. כל הזכויות האלה תלויות בשכר והשכר היחיד שהמעסיקים משלמים לנו זה "ההשלמות" כשהטיפים ממש נמוכים".