דבר איתי בטאבלט: קלינאיות התקשורת במכוני התפתחות הילד של שירותי בריאות כללית במחוז חיפה וגליל מערבי הצטיידו באייפדים ככלי טיפולי. הדס בן סימון, קלינאית התקשורת המחוזית של כללית בחיפה וגליל מערבי, מסבירה כי בשנים האחרונות הפכו מכשירי הטכנולוגיה הניידת, כמו טאבלטים וטלפונים חכמים, לכלי טיפולי חשוב בתחום הדיבור והשפה

כלים
בכללית צופים כי הכנסת האייפדים לכל מכוני התפתחות הילד תשדרג משמעותית את אפשרויות הטיפול
בכללית צופים כי הכנסת האייפדים לכל מכוני התפתחות הילד תשדרג משמעותית את אפשרויות הטיפול

צוות קליניות התקשורת של כללית במכוני התפתחות הילד עברו הכשרה באשר לשימוש באמצעים אלה לקידום מיומנויות בתחומי הדיבור, השפה והתקשורת. האייפד הינו כלי יעיל המספק מגוון אפשרויות בתחום הטיפולי ומסייע מאד בגיוס שיתוף הפעולה של המטופל הצעיר, שגדל לתוך עולם רווי טכנולוגיה. בכללית צופים כי הכנסת האייפדים לכל מכוני התפתחות הילד ברחבי המחוז תשדרג משמעותית את אפשרויות הטיפול של הצוות המקצועי ותוביל לקידום נוסף במצבם של ילדים הסובלים מלקות דיבור והפרעות בתקשורת, לקראת השתלבות טובה יותר שלהם בחברה ובמערכת החינוך.

שיעור ההפניות לקלינאיות התקשורת של כללית במכוני התפתחות הילד ברחבי מחוז חיפה וגליל מערבי מגיע ללמעלה מ 4000 בשנה, כאשר מסתמנת מגמת עליה משמעותית. הסיבות לכך הן מודעות הולכת וגוברת של הורים והסביבה, בעיקר מטפלות וגננות והן בשל ריבוי פגים, משתי סיבות: בעקבות טיפולי הפריה ההולכים ומתרבים, יש הריונות רבים של תאומים ואז גובר הסיכון ללידה מוקדמת ולידת פג. כמו כן, פגים שלא שרדו בעבר, שורדים תודות לטיפול ולידע כיום. פגים נמצאים בקבוצת סיכון לפתח הפרעות תקשורת והדבר מהווה הסבר למגמת העליה בילדים המופנים לטיפול.

היא מציינת כי בתחום קלינאות תקשורת מטופלים בהתפתחות הילד פעוטות וילדים עם ליקויים בהתפתחות שפה, דיבור, תקשורת ואכילה. גילאי הילדים המטופלים נע בין מספר חודשים ל- 6 שנים. הלקויות המטופלות כוללות איחור ברכישת שפה, מובנות דיבור נמוכה, קשיים תקשורתיים, קשיי אכילה – הפרעות בלעיסה, בליעה, רגישות גבוהה למרקמי מזון.

רבים מן הילדים סובלים מקושי מורכב וחווים קשיים בתחומים נוספים לכן יש יתרון גדול לטיפול הרב תחומי ומקצועי הקיים במכוני התפתחות הילד בכללית, בגישה כוללנית, על ידי רופאי התפתחות ונוירולוגית ילדים, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, עובדים סוציאליים וקלינאי תקשורת.

הטאבלט משמש את הקלינאיות במסגרת הטיפול בכל אחת מהלקויות בדרכים שונות. עבור ילד שלא מדבר או שאינו מובן לסביבתו, הטאבלט מהווה כלי להבעה וללמידה. עבור ילד עם קשיים תקשורתיים, הטאבלט משמש "גשר" העוזר ביצירת קשר חברתי. הילדים חשופים היום לטכנולוגיה מתקדמת בכל מקום, ולעיתים משחק בטאבלט המשמש כפרס שמתגבר את המוטיבציה של הילד ומדרבן אותו לשתף פעולה בטיפול. מגוון המשחקים והאפליקציות הייעודיות בתחום קלינאות התקשורת הקיים היום מאפשר שילוב הטאבלט ככלי טיפולי הכלי לכל טיפול, תוך התאמתו באופן אישי לכל ילד.

התגובות הנלהבות של המטופלים הצעירים והוריהם לתרגול וההפעלה באמצעות הטאבלטים מעידות על חשיבותם כאמצעי טיפול יעיל. במספר מקרים, מעידות קלינאיות התקשורת, החלו ילדים שכמעט לא נענו לטיפול, לשתף פעולה ונרשמת אצלם התקדמות של ממש במצבם.