תוך 3 שנים יוכפל מספר החניכים עם צרכים מיוחדים שמשתלבים בתנועות הנוער. בשנת הלימודים תשע"ז יגדיל משרד החינוך ב-5 מיליון שקלים את תמיכתו בשילוב ילדים עם מוגבלויות בתנועות הנוער. שר החינוך נפתלי בנט: "שילוב חניכים עם צרכים מיוחדים בתנועות נוער זו פסגת החינוך לערכים. זוהי בשורה כפולה, גם כלפי הילדים עם הצרכים המיוחדים ובני משפחותיהם, וגם כלפי תנועות הנוער ויתר החניכים. שילוב חניכים עם צרכים מיוחדים זוהי מתנה גדולה עבורם. גם לכם יש מקום בתנועות הנוער".

 צילום: עודד קרני. תנועות הנוער פותחות את שעריהן לילדים ונוער עם צרכים מיוחדים
צילום: עודד קרני. תנועות הנוער פותחות את שעריהן לילדים ונוער עם צרכים מיוחדים

שר החינוך נפתלי בנט השיק היום (ה') תכנית מורחבת להשתלבותם והכפלת מספרם (מ-4,000 חניכים ל-8,000 חניכים), תוך 3 שנים, של ילדים עם צרכים מיוחדים בתנועות הנוער השונות. מדובר בתכנית שגובשה ביוזמת מנהל חברה ונוער במשרד החינוך, מועצת תנועות הנוער, ג'וינט ישראל-אשלים, בשיתוף עם משרד הרווחה, קרנות המוסד לביטוח לאומי, קרן שלם ואיגוד מנהלי מחלקות החינוך.

בעבר מספרם של הילדים עם הצרכים המיוחדים אשר השתלבו בפעילויות תנועות הנוער היה דל, וכלל מאות בודדות של חניכים. הדבר נבע מכך שתנועות הנוער לא היו ערוכות לקליטתם, הן בהיבט התוכני וההדרכתי והן בהיבט הלוגיסטי. לא פעם קרה שחניכים שביקשו להשתלב בתנועת הנוער הסמוכה למקום מגוריהם, עמדו בפניהם אפשרויות מצומצמות. יודגש שהשתלבותם של חניכים עם מוגבלות בתנועות הנוער איננה פשוטה כלל ועיקר, היא דורשת ידע, כלים, מיומנויות ותמיכה ייחודית.

לפני כשלוש שנים, במסגרת קידום התכנית להכלה ולהגברת השתלבותם של הילדים עם הצרכים המיוחדים במערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית, הוקמה ועדת היגוי מקצועית שבחנה את הדרכים המיטביות להכשרת הסניפים והמדריכים. הוועדה פעלה כדי למקצע את תכניות השילוב הקיימות, ולבנות תכנית מערכתית אחידה וסדורה שתאפשר לכל סניף ולכל תנועת נוער לקלוט חניכים עם צרכים מיוחדים. פעילות הוועדה כללה גם שלב התמחות, שבמסגרתו נערך פיילוט ובמהלכו השתלבו כ-4,000 ילדים ונערים עם מוגבלויות במגוון הפעילויות של תנועות הנוער, תוך ליווי הדוק וצמוד של כלל השותפים לתכנית.

כעת, לאחר תקופת פיילוט שנמשכה כשלוש שנים, ועם השקת התכנית המורחבת, צופים השותפים לתכנית שבתוך שלוש שנים יוכפל מספר חניכי החינוך המיוחד שמשולבים בתנועות הנוער ל-8,000, ובשנים שלאחר מכן מספרם אף יגדל. כמו כן, משרד החינוך יגדיל את תמיכתו בשילוב ילדים עם מוגבלויות מכ-1 מיליון שקלים בתשע"ו, ל-6 מיליון שקלים בתשע"ז.

תנועות הנוער שהביעו נכונות לקליטת ילדי החינוך המיוחד בסניפיהם: הצופים, בני עקיבא, הנוער העובד והלומד, האיחוד החקלאי, הצופים הערבים, עזרא, אריאל, מכבי צעיר, הנוער הדרוזי, השומר הצעיר.

במסגרת התכנית המורחבת, הוקם אתר ייעודי המאגד בתוכו את כל הידע והכלים שפותחו, הן במסגרת התכנית והן בתנועות עצמן, והוא מהווה כתובת משמעותית למדריכים שמתמודדים יום יום עם סוגיות מורכבות בהדרכת ילדים ונוער עם מוגבלות. כמו כן נבחרו רכזים שיקדמו את התוכנית, והוכנו חוברות הדרכה – במטרה לתת מידע שימושי לסניפים השונים.

מנכ"ל אשלים ד"ר רמי סולימני: "התכנית נועדה כדי לאפשר לכל נער ונערה עם מוגבלות להשתלב בתנועות הנוער כשווים, מה שיאפשר לכולנו לבנות חברה טובה ומכילה יותר".

נפתלי דרעי, מזכ"ל מועצת תנועות הנוער: "שילוב ילדים ובני נוער עם מוגבלות בפעילות תנועות הנוער הוא בבחינת המובן מאליו. כשאנחנו רואים את העשייה הרחבה והמקצועית, הנעשית עם כל הלב והנשמה לשלב את כלל הילדים והנוער מתחזקת ההכרה שפעילות השילוב מהווה את אחד מהשיאים בפעילות תנועת הנוער. בטיולים, במחנות קיץ ובפעילות שוטפת אי אפשר להישאר אדישים כשרואים את האושר ניבט מעיניהם של חניכים ושל מדריכים שמרגישים ומבינים שהם שותפים לפעילות מהותית ומיוחדת".