קרוב למיליון ישראלים נאלצים להתמודד עם ליקוי שמיעה ברמות שונות. חלק גדול מאותם אנשים מרכיבים מכשירי שמיעה מסוגים שונים, לעיתים מדובר בלקות שמיעה מלידה ועל כן הם מרכיבים מכשיר שמיעה מיום היוולדם או קצת לאחר מכן, בחלק מהמקרים מדובר בלקות שמיעה שהתפתחה עם הזמן, כתוצאה מסיבות שונות, ועל כן הם מתחילים להרכיב מכשירי שמיעה בזמן יותר מאוחר.

כלים

למדינת ישראל יש אינטרס לעזור ולהקל על מי שצריך להרכיב מכשיר שמיעה מסיבות שונות. מאחר וכל סוג של מכשיר שמיעה יכול להגיע לעלות של אלפי שקלים ולא כל אחד יכול להרשות לעצמו את זה, אז המדינה מוצאת דרכים להקל ולעזור, אנחנו במאמר זה נציג כמה אפשרויות כיצד לקבל עזרה כלכלית ברכישת מכשירי שמיעה הן לילדים והן למבוגרים.

לפני שנציג את אותם דרכים, רק נבהיר בקצרה, מדוע למדינה יש אינטרס לעזור למי שצריך להרכיב מכשירי שמיעה. מכשיר שמיעה כמו לא מעט מכשירים וכלי עזר אחרים, נועדו להקל על חיינו ולאפשר תנאי קיום סבירים.בלי מכשיר שמיעה לא יכול אדם שיש לו לקות שמיעה לתפקד באופן רגיל, לעבוד, ללמוד ולעשות דברים אחרים. זה פוגע בחייו ומבחינת המדינה, זה גם פוגע ביכולתו להשתלב בחברה. מאחר ולמדינה יש אינטרס שהאזרחים ישתלבו בחברה ויתרמו את חלקם, הרי שהם מוכנה לעזור להם בצורות שונות לרכוש מכשירי שמיעה במחירים מוזלים.

כיצד המדינה עוזרת לרכוש מכשירי שמיעה

אפשר לחלק את הנושא לשני חלקים. המדינה משתתפת באופן פעיל ברכישת מכשירי שמיעה לכל מי שמתחת לגיל 18, קרי קטינים, זאת במידה ויש המלצה של קלינאי תקשורת שהוא צריך להרכיב מכשיר שמיעה. לשם קבלת עזרה מהמדינה ברכישת מכשיר, יש להגיש טפסים ללשכת הבריאות, מדובר על טפסים כגון, תעודת זהות, תרשים אודיולוגי, דו"ח ממומחה, אישורי הכנסות של הורים, הצעת מחיר או קבלה לאחר רכישה. חשוב להבהיר המדינה לא משלמת את כל עלות המכשיר אלא 75 אחוז ממנו, כשתקרת ההשתתפות משתנה על פי סוג המכשיר.

לגבי מבוגרים, הרי שהמדינה פחות משתתפת בזה, אך מי שכן עוזר אלו קופות חולים, אשר לכל אחת מהן יש את הכללים שלה כיצד אפשר לקבל החזר מהקופה עבור רכישת מכשיר. זה תלוי בסוג הביטוח שיש למבוטח, סוג המכשיר, ובתנאים אחרים. לצד קופות חולים יש לציין שגם חברות ביטוח במסגרת ביטוחים פרטיים, עוזרות בתשלום עלויות של מכשירי שמיעה מסוגים שונים.

בנוסף, מבוגרים אשר יש להם לקות שמיעה מלידה, יכולים לפנות למשרד הרווחה בבקשה לקבלת סל תקשורת הכולל גם החזרים על עלויות מכשיר שמיעה. בשביל לקבל את הסל יש לעמוד בתנאים שקבע משרד הרווחה. רצוי לפנות לסניף המקומי של המשרד באזור מגוריכם בשביל לוודא מה הם בדיוק התנאים והאם אתם עומדים בהם.