בימים אלה נדונה בבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה של הורי ילד - אשר נולד כשהוא סובל ממום קשה בעמוד השדרה.

כלים

עו"ד רן שפיראעל פי התביעה, שהוגשה על ידי עו"ד רן שפירא ממשרד עוה"ד אלמוג שפירא, המום הקשה בעמוד שדרתו של העובר לא אותר, למרות שהאם ביצעה שתי סקירות אולטרה-סאונד מוקדמות במהלך ההריון.

בנוסף נטען בתביעה, כי האישה לא קיבלה מידע בסיסי מרופאיה - בטיפת חלב ובקופ"ח 'כללית' - על הצורך והחשיבות שבנטילת חומצה פולית על בסיס יומיומי לפני הכניסה להריון, ובחודש הראשון להיריון.

בחוות דעתו של פרופ' נרי אלכסנדר, מומחה בגניקולוגיה ומיילדות, אשר צורפה לתביעה, נקבע כי נטילת חומצה פולית היתה עשויה למנוע על-נקלה את היווצרותו של המום החמור.

בנוסף, קבע פרופ' אלכסנדר, שהיה על הרופאים לגלות את המום עוד במהלך ההריון, וכי אי-גילויו מעיד על כך שהצוות הרפואי לא נהג על פי פרקטיקה רפואית סבירה.

"הילד יאלץ להישאר כל חייו ללא שליטה על סוגריו, ועם קשיי תפקוד בלתי הפיכים", טוען עו"ד שפירא, שהגיש תביעה לפיצויים במיליוני שקלים נגד שירותי בריאות כללית ומשרד הבריאות – בשל הפרשה.

התביעה נדונה בימים אלה בביהמ"ש המחוזי בתל אביב.

בתביעה אותה הגיש עו"ד רן שפירא, נטען כי האם, תושבת מרכז הארץ, ילדה את בנה השני בלידה רגילה, אך רק בבדיקה שבוצעה לאחר הלידה התגלה בעמוד השדרה שלו מום חמור. לדברי עו"ד שפירא, המום התגלה למרות שבמהלך סריקות האולטרה-סאונד אותן עברה האישה - לא אותרה כל נכות בעובר.

לדברי עו"ד שפירא, המום, ששמו הרפואי 'ספינה ביפידה', הינו פגם המתפתח בקרב עוברים בחודש הראשון להריון, ומתבטא בפתח בחוליה אחת או יותר בעמוד השדרה, ובבלט של עצבי חוט השדרה דרכו.

בתביעה נטען, כי בשנת חייו הראשונה נאלץ הפעוט לעבור שני ניתוחים כירורגיים סבוכים, וסדרת בדיקות רפואיות, והוא יסבול כל חייו מנזקים בלתי הפיכים.

פרופ' נרי אלכסנדר, מומחה בגניקולוגיה ומיילדות, אשר חוות דעתו צורפה לתביעה, קבע כי הצוות הרפואי שטיפל באישה חרג באופן משמעותי מסטנדרט הרפואה הסביר, בין היתר בכך שלא המליץ לאישה ליטול תוסף של חומצה פולית על בסיס יומי, בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

לדברי פרופ' אלכסנדר, "לו היתה ניתנת לאם חומצה פולית טרם הכניסה להריון או בתחילתו, סביר כי ניתן היה למנוע את הווצרות הפגם הקשה בעמוד השדרה של הפעוט".

לדברי עו"ד שפירא, "לו היה המום בעמוד השדרה של העובר מאובחן בזמן אמת, היו הוריו יכולים לפנות לוועדה להפסקת הריון – ולמנוע את סבלו הרב, וההוצאות הרפואיות הרבות שאותן תיאלץ המשפחה להוציא לצורך גידולו".

"כל נזקיו וקשייו התפקודיים של הילד נובעים מהפגם המולד"

לתביעה צורפה גם חוות דעת של פרופ' אברהם עורי, מומחה בשיקום נוירולוגי וברפואה שיקומית ומנהל האגף השיקומי בבית החולים רעות.

פרופ' עורי בדק את הילד, וקבע כי הוא סובל מ'ספינה ביפידה' וכל נזקיו וקשייו התפקודיים נובעים מפגם זה. בין הנזקים שמהם סובל הקטין: אי שליטה על סוגריו - דבר המחייב שימוש בחיתולים ובצנתור השלפוחית כ-5 פעמים ביממה, אי תחושת מלאות ושובע, כאבים ברגליים ועייפות רבה, אפילו לאחר הליכה קלה.

פרופ' עורי הדגיש בחוות דעתו, כי הילד יזדקק כל חייו למעקבים רפואיים צמודים, וסביר שיתקל בקשיים בתחום החינוך, החברה, התעסוקה וכיו"ב.

עו"ד רן שפירא הגיש בימים אלה תביעה לפיצויים על סך מיליוני שקלים נגד שירותי בריאות כללית ומשרד הבריאות בשם הילד והוריו, להחזר לעבר ולעתיד של כלל ההוצאות על הטיפולים הרפואיים, התרופות והבדיקות, הפגיעה בתעסוקת ההורים, כאב וסבל, והצורך בסיוע הזולת לביצוע פעולות יומיומיות של הילד. התביעה נדונה בימים אלה בבית המשפט המחוזי בתל אביב.