יו"ר וועדת השקיפות: "רוח המפקד גוברת על רוח החוק. פקידים מתעלמים מכל הנורות האדומות ומשמשים חותמת גומי לאג'נדה נסתרת שהממשלה מקדמת מחוץ לגבולות החוק"

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני)

הבוקר התכנסה ועדת השקיפות בראשותה של ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) לדיון מיוחד בנושא שקיפות בנהלי העברת קרקע בשטחי יהודה ושומרון וברישומי חברת אל-וואטן והאגודה השיתופית אמנה, בעקבות חקירת המשטרה ותחקיר "המקור" בערוץ 10 בשבוע שעבר.

במהלך הדיון ציין תומר כרמי שמשמש קמ"ט מקרקעין, קמ"ט משפטים ורשת חברות באיו"ש, שעל שולחן המנהל נמצאים עשרות תיקים שנמצאים בחקירות משטרה. כרמי הוסיף שיש קושי לקיים פיקוח הולם בשל מצבת כוח אדם ירודה במנהל.

במסגרת הדיון הציגה נציגת משרד המשפטים, עו"ד תהילה רוט, את הכלים השונים שנמצאים בסמכות המנהל האזרחי לעשות בהם שימוש לפני אישור עסקת קרקעות. בין היתר ציינה כי מאז אוגוסט 2015 יש בידי המנהל האזרחי את הסמכות לזמן לפגישה פיזית את בעלי הקרקע והרוכש בכדי לאשש את זהותם. יו"ר הוועדה שאלה לאחר מכן את אנשי המנהל האם הם ניצלו את הסמכות הזו מאז אוגוסט ואלו השיבו שלא.

בהמשך הדיון נערך בירור מול המרכז בכיר במשרד הפנים של יישובים ישראלים באיו"ש, עידו צ'פניק, באשר למענקים הניתנים למועצת מטה בנימין שהקימה את חברת אל-וואטן ומחזיקה ב-20% ממניותיה. יו"ר הוועדה שאלה האם משרד הפנים בוחן פעילות לא חוקית שנעשית באמצעות התקציבים שהמשרד מקצה לרשות המקומית.

צ'פניק מסר בתגובה: " למיטב ידיעתי לא מתקיימת בדיקה. והוסיף משרד הפנים מתקצב בעיקר באמצעות מענקי איזון, אנחנו לא יודעים אחרי זה לאן הם מעבירים את התמיכות."

ח"כ קסניה סבטלובה, שזימנה את הדיון, הוסיפה: "ראינו בדיון זה את משל שלושת הקופים החכמים. יושבים נציגים של גופים ממשלתיים וכל אחד מהם מתהדר בפסיביות מוחלטת באשר למה שקורה בשטח ומעביר את האחריות לאחרים. גם נציגי המדינה, לא ראו, לא שמעו ולא דיברו. רק אחד רואה, שומע ומדבר: זאב חבר זמביש, שמסובב את כולם על האצבע הקטנה ועושה ככל העולה על רוחו באמצעות כספי המיסים של אזרחי ואזרחיות ישראל"

יו"ר הוועדה ח"כ סתיו שפיר סיכמה את הדיון: "הפקידים במנהל האזרחי, במשרד הפנים, המשפטים ובאוצר - מורידים את הראש ומעבירים את האחריות פעם אחר פעם אל המשטרה. העלמת העין הזו, שמגובה ע"י שורה של פוליטיקאים בכירים, מכשירה בפועל פעילות עבריינית. כפי שגילינו בדיונים קודמים בוועדת השקיפות, יש את רוח החוק ויש את רוח המפקד- ורוח המפקד שורה בכל משרדי הממשלה. פקידים מתעלמים מכל הנורות האדומות ומשמשים חותמת גומי לאג'נדה נסתרת שהממשלה מקדמת מחוץ לגבולות החוק. במקום שהממשלה תקדם בשקיפות וע"פ חוק את המדיניות שבה היא מעוניינת, היא פועלת במחשכים באמצעות חברות ועמותות שמקדמות פעילות בלתי חוקית".