מושב בנושא נוער הגבעות בכנס ירושלים כמעט פוצץ על ידי 'נוער גבעות' שלא הסכימו שרז ניזרי, המשנה ליועמ"ש ידבר. באולם פרצה מהומה כאשר המנחה קרא לעו"ד רז נזרי מפרקליטות המדינה, המשנה ליועמ"ש. המהומה נמשכה שעה ארוכה. קבוצה של נערי גבעות דרשו להוריד את נזרי מהבמה.

להלן עיקרי הדברים מהמושב:

רועי שרון: נוער הגבעות זה שם מאוד רומנטי ומתאים לשימוש התקשורת. זה פותר אותנו מלהיכנס לכל מיני ניואנסים. התופעה הזאת החלה כבר לפני שני עשורים וזה אנשים שבאו ורצו ליישב את הארץ וליישב את הגבעות בתנאים מאוד קשים. הם ראו את עצמם המשך לדור שהקים את גוש אמונים. עד היום עדיין יש כאלה צעירים חיוביים שרוצים לבנות, לעבוד ולא לריב עם אף אחד. יש להם בוץ על הידיים. לפני כמה שנים אפשר לומר שהגולם קם על יוצרו. היו כמה שלקחו את זה לכיוונים בלתי רצויים. גם הוא עשה את ההסתייגות הזו ואמר שמדובר במאה מאתיים לכל היותר ובתקופה האחרונה התופעה הזאת מייצגת את איש הישר בעיניו יעשה.

כשהתחיל הרעיון של תג מחיר לפני כמה שנים, בתחילה אף אחד לא רצה לגנות אותם ואמרו בואו נחבק אותם וכך הם יחזרו לתוך החברה. וכך, הם הבינו, בטעות, שהם מקבלים תמיכה ומהפגנות לגיטימיות אחרי פינוי בתים, זה הפך למעשים אלימים. עד שזה לא הפך להיות סיפור של בקבוק תבערה שנזרק לתוך בית, לא הבינו עד כמה זה מסוכן.

הציונות הדתית מתנגדת לפעילות של תג מחיר. אבל לקח זמן עד שכולם הבינו את הסכנה. וגם בתוך נוער הגבעות יש ביקורת על פעולות תג מחיר. נוער הגבעות שאני מכיר אומרים לי: אנחנו באנו לבנות, לא להרוס.

הרב שרלו: לרוב מוחלט של היושבים פה אין שום השפעה על נוער הגבעות. כל הדיון הזה הוא דיון אקדמי בעניין הזה. לכן זה מיותר לדון בזה. אנחנו צריכים לדון במה אנחנו יכולים לעשות. לדעתי שלושה דברים שיש לעשות: 1. לאפשר לאנשים שכן יכולים להגיד להם משהו, לעשות את העבודה. 2. הזדקנו והתברגנו, והעובדה שיש נוער שמרגיז אותנו כמו שאנחנו הרגזנו את הורינו, צריכה לעורר אותנו. 3. לכל אור גדול יש צל נורא. אנחנו חייבים להציב גבול ברור ואיתן בינינו ובינם. בראשונה הם בעצמם משלמים מחיר יקר והחיים שלהם נהרסו. הצללים של הנוער הזה מסכנים את ההתיישבות ועלינו להתנער ממנו ולא פחות חשוב לסייע למשטרה ולכוחות הביטחון ולהעניק להם תמיכה.

דניאלה וויס: בחיים לא אמרתי שיש קבוצה שאני לא רוצה שתיישב את הארץ. נוער הגבעות הוא חיל חלוץ מתמשך. אני שמחה על ההזדמנות להציג את המסע שהתחלתי לפני ארבעים שנה. אני לא רואה הבדל בין סבתא שלי שהגיעה מלומז'א לפני מאה שנה כנערה רווקה. האידיאולוגיה שהנחתה אותה מנחה אותי את ילדיי, נכדיי ובעז"ה גם ניניי.

אני רוצה לספר שכאשר ההורים שלי הגיעו לתל אביב זו הייתה התנחלות. בעלי נתן את השם בת ים. בת ים הייתה בכלל מאחז קטן. אגב, בעלי נתן את השם קרני שומרון על שני הקרניים שם. להרבה קשה לדמיין שבני ברק נראתה גבעות חול ופרדס שהיה בקצה הגבעה.

אני לא בראיון אצל רזי ברקאי ואני לא אענה על השאלה שלך (במענה לשאלה האם היא מגנה את הרצח בדומא). אני אענה על השאלה הזאת כאשר דליה רבין פילוסוף תהיה מרוצה מדו"ח רצח רבין. אני לא יודעת מה קרה שם ומה בכלל קרה שם ולכן אני לא מגנה שום דבר.

פרשתי את משנתי פעם אחר פעם. בכל כלי תקשורת אפשרי. אני לא רק בונה בתים ואני לא רק מגייסת יהודים שיתיישבו בהם, אני עסוקה בבנייה ומותר לי להיות גם ביקורתית על כל הגורמים כולל על בתי המשפט. אבל הכיוון האידיאולוגי שלי מאוד ברור. אני מדברת עם הנוער על בנייה ועל ראשית צמיחת גאולתנו.

עמישב מלט: הוא נשאל מי הרב שלהם והוא עונה השאלה היא מי הרב של האנשים שיושבים פה. מי הולך בדרך של כיבוש הארץ או לא. כל העניין של דומא הוא רק עוד נקודה שנועדה לסמא את עיני הציבור ולהשאיר אותם לשבת רגל על רגל. נוער הגבעות הוא חוד החנית של כל ההתיישבות. השאלה היא אם נותנים או לא נותנים לבנות עוד בתים בארץ ישראל.

אני דוגל בחוקי התורה ולא בחוקים של הבריטים והטורקים שלא נתנו ליהודים לבנות בארץ ישראל. אם רז נזרי רוצה לשים שפם טורקי ולשפוט אותנו בבית משפט טורקי, שיעשה את זה. אני אזרח שומר חוק. אני עובר בירוק לצורך הדוגמא.

אני מורחק מיהודה ושומרון רשמית בגלל טענות על פגיעה בערבים. אבל השבכניק שנתן לי את הצו נתן לי להבין שהצו נועד כדי לחסל את גאולת ציון. ההנהגה הרשמית של ההתיישבות, הזמבישים, הם אנשים מעולים ששכחו את הקו שאמור להנחות אותם.

מי שצריך חינוך זה האנשים שמדברים ומדברים ועדיין יושבים על כיסאות במקום לקום ולבנות. לא לשבת בבית ולקטר. אם אתם הייתם שם, הם לא היו צריכים להיות שם.

באולם פרצה מהומה כאשר המנחה קרא לעו"ד רן נזרי מפרקליטות המדינה, המשנה ליועמ"ש. המהומה נמשכה שעה ארוכה. קבוצה של נערי גבעות דרשו להוריד את נזרי מהבמה.

רז נזרי: לא הייתה לי התלבטות אם להגיע. אני גדלתי במעלות. לפנינו פה הייתה מרגלית זינאתי, שומרת החותם של אלפיים שנות מורשת יהודית. אני במשרד המשפטים, המשרד השמאלני בעיני כולם. אני מכריז פה שאני יהודי וציוני. אני מאמין שהערכים של ציונות ויהדות לא שייכים רק לימין והערכים של הדמוקרטיה וזכויות אזרח לא שייכים רק לשמאל.

הקבוצה הזאת (נוער הגבעות), היא קבוצה שעלולה לסכן את המדינה. אנחנו ביוזמה משותפת כולל גורמי חינוך ורווחה במטרה לסייע ולנתק נערים שעדיין לא נמצאים שם מהמקום בו נמצאת הקבוצה שעלולה לסכן את ביטחון המדינה.

ישנה קבוצה קטנה של כמה עשרות שלקחה את זה כמה צעדים קדימה. זו הקבוצה שהגיעה לרמת הביצוע. מבחינתם הרעיון הוא שלא תהיה כאן מדינה כזאת. מבחינתם ישנן חביות נפץ שצריך לפוצץ כדי להבטיח שהמדינה לא תתקיים. זה מסגדים, זה הר הבית וזה עוד דברים.

הנה אני מצטט מילים מתוך המסמכים שלהם עצמם. הם אומרים בעצמם שאם הגרפיטי והצתת מכוניות ועצים לא מצליחה לזעזע את הציונים, אז הגיע הזמן להצית את הבית על יושביו ויש הסברים מפורטים איך לפתוח את החלון ואיך לזרוק את בקבוק התבערה.

מפריע לי שחלק ממנהיגי ציבור לא אומרים בפה מלא שאסור להרוג אנשים. איזו תורה מתירה דבר כזה? אני בעצמי משתייך לציבור הדתי. אני מחנך את הילדים שלי בחינוך דתי. לנערים האלה אין רק דם ערבי על הידיים, יש להם דם יהודי על הידיים. בגלל שאנחנו יודעים מחקירות של רוצחי בני הזוג הנקין, שהמניע לרצח היה האירוע בדומא.

כאשר הוצאנו צווי הרחקה וצווי מעצר מנהליים, היו אנשים מהציבור הזה שיושב פה שצעקו שאנחנו מרחיקים אנשים מהילדים שלהם. גם אני לא אוהב מעצרים מנהליים. אבל לפעמים אין ברירה. אם אני אגש לבית המשפט ואדרש לחשוף את המקור, אני לא אוכל יותר לעבוד ולסכל טרור. נכון. ב-99% זה טרור ערבי. יש בכל זמן נתון בתקופה האחרונה כמה מאות ערבים עצורים במעצרים מניהליים ושניים שלושה יהודים כדי להציל חיים.

דניאלה וויס: מפסיקה את דבריו של רז נזרי. כל הדיון פה מתנהל על פינה של פינה של פינה במפעל ההתיישבות האדיר ששינה את פני ארץ ישראל ואת העולם כולו. אתה מדבר על דומא ודומא ואותנו הזמינו לפה בשביל לדבר על נוער הגבעות ועל מפעל ההתיישבות האדיר.

רז נזרי: הבעיה היא שביחד עם האמירה שיש לבנות את ההתיישבות, מעולם לא קם מנהיג שלכם ואמר בצורה ברורה שהוא מתנגד לאלימות.

וייס: אתם מעולם לא הצלחתם להשחיר מישהו מנוער הגבעות ללא שתולים ופרובוקטורים שאתם אחראים להם. אתה צריך להתנצל על זה.

נזרי: תהיו ימין הכי שיש. אבל תוקיעו טרור.

וייס: אתם ממשיכים להעלות את התמונה של רבין במדי אס אס שכולם יודעים שפרובוקאטור של השבכ עשה את זה

נזרי: תתבגרו. תפסיקו לחשוב שבעידן הזה בו ראש השב"כ מגיע מהציונות הדתית. המפכ"ל מהציונות הדתית. היועמ"ש עם כיפה, עדיין מה שאתם חושבים שאנחנו עסוקים בלשתול פרובוקטורים כדי להכפיש את הימין?

במענה לשאלה אודות העינויים. אומר נזרי שהפעם הבקבוק התלקח. והיו עוד הרבה מקרים שהבקבוקים לא התלקחו. ומי יודע מה היה קורה אם זה היה קורה שוב. מצבה הגיאופליטי של ישראל היה שונה חלוטין שלא לדבר על מצבה של ההתיישבות.

כאשר יש תשתית מתקתקת שכזו, ישנם אמצעים מיוחדים שנועדו למנוע פיגועים ומקרים של אובדן חיים. הוא מתעקש שלא לאשר שהיו עינויים. מצד שני הוא מודה שהיה שימוש באמצעים מיוחדים ואומר כי אותם סיפורים וסרטונים שהופצו בישיבות ובקרב הנוער, יש פער משמעותי בין מה ששמעתי מהעצורים ובין מה שהפיצו בשמם.

עשרות מבצעים ותומכים של המעשים האלה היו צריכים לשמוע את הרבנים ומנהיגי הציבור מגנים את זה.

אתיה דן: לפני נוער חלוץ או מקור סכנה חייבים לזכור שאלה הם ילדים. אנחנו הצבנו אותם בחזית האירועים האלה. אני חושבת שילדים צריכים לגדול עם חוויה עם ערכים. לא יכול להיות (פונה לרז) שהילדים האלה יחוו את הממסד כמשהו שלילי. הילדים לא צריכים להיות אלה שמיישבים את ארץ ישראל. אתם אלה שיושבים פה צריכים לעשות את זה. כשהילד שלי אחרי עמונה לא יכול היה לשבת

ללמוד והלך לגור על גבעה, הלכתי יחד עם בעלי לגור איתו שם. אני לא אשאיר את הילד שלי לבד על גבעה. ילד ונוער צריכים ללמוד מנהיגות. הם סמן לציבור הדתי לאומי. אפשר לזרוק אותו את הסמן ואפשר לקחת אותו ולתת לו חינוך, השכלה וכל עזרה שהיא על מנת שתהיה לו תקווה.

וויס: באופן קבוע לכל אורך השנים אני מצמידה לדרך ההתיישבות את החינוך. חינוך עם ערכים. ואגב, לא מדובר בחמש גבעות אלא במאה וחמישים כאלה.

כנס ירושלים ה-13 של 'קבוצת בשבע' נפתח הבוקר עם נאומו של ראש העיר ירושלים, ניר ברקת. בין הדוברים הבולטים אשר יישאו דבריהם בכנס: שרת המשפטים איילת שקד, שר הקליטה, ירושלים ומורשת, זאב אלקין ושר החקלאות אורי אריאל ועוד רבים ונכבדים נוספים.

כמו כן, יחולקו בכנס 12 פרסי ירושלים, לשורה של אישים וגופים שנמצאו ראויים להוקרה בעקבות תרומתם המשמעותית לעם ישראל, בפעילות ציבורית לאורך השנים.