כל מי שמטייל מעת לעת ברחובות תל אביב או ערים רבות אחרות בישראל, הן ערים גדולות והן ערים קטנות, יודע שבשנים האחרונות אפשר לראות לא מעט אנשים רוכבים על אופניים חשמליות. מה שהתחיל כטרנד של יודעי חן, הפך עם השנים למשהו שתפס חזק בקרב צעירים ומבוגרים, ועל זה נאמר, הטרנד הפך לאופנה והיא הולכת להישאר איתנו זמן רב.

כלים

לפני שנגיע ביתרונות של אופניים חשמליות ובהשלכות של השימוש בהם, נציין כבר עכשיו, למרות הביקורת הציבורית ולמרות הטענות השונות בדבר הסכנה שכלי זה מהווה להולכי רגל, הרי שמדובר בכלי בטוח, אך הוא בטוח כל עוד מי שרוכב עליו יודע כיצד לעשות זאת ועושה זאת בביטחון. העובדה שהיו תאונות דרכים קשות בהן היו מעורבים אופניים, לא אומר שמדובר בכלי לא בטוח, אלא מלמד יותר על הרוכבים ועל היעדר החוקים בתחום זה, דבר אשר עומד להשתנות, בעקבות אותם אירועים מצערים.

למה אופניים חשמליות הפכו לטרנד כל כך אהוב בעולם

יש לכך 3 סיבות עיקריות. ראשית, אופניים חשמליות מאפשרים להגיע ממקום למקום בצורה מהירה ופשוטה. להבדיל מאופניים רגילות שדורשות הרבה כוח פיזי, הרי שאופניים חשמליות דורשים שימוש בפחות כוח פיזי וכן מי שרוכב עליהן, מזיע פחות. מה שאומר בהכרח שהרבה יותר נעים לרכב עליהן לעבודה או ללימודים. מאחר וקל ומהיר יותר להגיע איתם ממקום למקום, אז אנשים רבים עושים את החישוב שמוטב להשתמש בהם על פני כלי תחבורה אחרים.

שנית, כאן אנחנו מגיעים לנקודה של היעדר תחבורה ציבורית ראויה. בישראל בפרט אך גם במדינות אחרות, התחושה היא שתחבורה ציבורית לא מספקת את מה שהאזרחים צריכים. אחת הדרכים להתמודד עם זה, היא באמצעות אופניים חשמליות. לעיתים משלבים בין השניים, למשל, בנסיעות למקומות רחוקים, אז מעלים את האופניים לאוטובוס או לרכבת ומהתחנה מתחילים לרכב עליהם אל מקום היעד. זה חוסך זמן וכסף.

שלוש, אופניים חשמליות פופולאריים במיוחד בקרב מי שרוצה לשמור על הסביבה. במקום להשתמש ברכב שפולט גזים וצורך דלק, במקום להשתמש באוטובוסים שנחשבים מזהמים, אז כלי התחבורה המהיר והידידותי ביותר לסביבה הוא אופניים חשמליות. זו הסיבה שהרבה מאוד נאמני הסביבה תומכים בכלי זה ומעודדים את הנסיעה בו.

יש לומר, יש לא מעט כלי תחבורה שלא מזהמים את הסביבה ונחשבים ידידותיים, למשל אופניים רגילות. העניין הוא שאופניים חשמליות הם הרבה יותר מהירים, נוחים, וחסכוניים.

ההשלכות של שימוש בכלי זה הן ברורות, בעתיד נצטרך להתייחס לכלי זה כמו לכל כלי דו גלגלי שיש לו מנוע, הן בתקנות ובחוקים והן מבחינת החשיבות הציבורית, כמו כן סביר להניח שעם הזמן גם ייקבעו תנאים מי יכול ומי לא יכול להשתמש בכלי זה. מה שבטוח הוא, שהם כאן בשביל להישאר והם לא מתכוונים להיעלם בקרוב.