רו"ח אריאל פטל בדיון בועדת הכלכלה בכנסת: על המדינה לתכנן קדימה ולדאוג לעסקים הקטנים במסגרת אחת. הצעת החוק שהוגשה בכנסת לא מביאה בשורה ממשית לעסקים קטנים

רו"ח אריאל פטל וח"כ איילת נחמיאס ורבין
רו"ח אריאל פטל וח"כ איילת נחמיאס ורבין

במסגרת דיון שהתקיים הבוקר בוועדת הכלכלה בכנסת ועסק בהצעת החוק לעסקים קטנים ובינוניים, בו השתתף רו"ח אריאל פטל, סגן יו"ר ועד מרחב תל אביב בלשכת רואי החשבון, עלה לדיון נושא העסקים הקטנים בישראל והחוק החדש המתוכנן להקמת סוכנות לעסקים קטנים ובינוניים.

רו"ח פטל, ציין בפני חברי הכנסת ומוזמני ועדת הכלכלה כי הצעת החוק שהוגשה בכנסת אינה מביאה בשורה ממשית ואינה מתייחסת למספר סוגיות מהותיות שיש לדון בהן בהיבטים נרחבים כגוף אחד, במקום לפזרן למספר ועדות שבמשך שנים לא מתגבשות לכדי החלטות מעשיות.

כך למשל, הצעת החוק אינה מטפלת בנושא הארנונה המוטלת בחוסר פרופורציונליות על עסקים בהשוואה לארנונה למגורים, אין התייחסות לדמי אבטלה לעצמאים, אין התייחסות להכשרות לעצמאים לצורך יצירת המשכיות ואופק תעסוקתי במקצועות נכחדים, אין התייחסות למוסר התשלומים הגרוע של הרשויות, אין התייחסות לקריטריונים לפיצוי עסקים קטנים שנפגעים במצבי מלחמה ובגל הטרור הנוכחי בכל רחבי הארץ, אין "גוף שמאגד עם שיניים" את ציבור העסקים הקטנים והבינוניים בהתמודדות בלתי אפשרית עם תנאי מכרזים לא סבירים, אין התייחסות להעדפת עסקים קטנים במכרזים של המגזר הציבורי ואין התייחסות כלל לעסקים זעירים המעסיקים עד 5 עובדים ובעלי מחזור פעילות של עד מיליון שקלים בשנה.

עוד הוסיף רו"ח פטל כי בהצעת החוק אין התייחסות לסוגיית המימון באופן מושכל, שכן מצד אחד דרושה הקלה בסיוע במימון ומנגד, הסיוע חייב להיות מושכל כיוון שישראל מובילה ביחס פשיטות הרגל בהשוואה לעולם. לדבריו של רו"ח פטל, הצעת החוק המוגשת תכליתה כיבוי שריפות ואין היא מביאה עימה בשורה או תכנון לטווח קצר, בינוני וארוך.

רו"ח פטל קרא לחברי הכנסת להתייעץ עם הארגונים המקצועיים ובראשם לשכת רואי החשבון, שכן לרואי החשבון, יש מפגש יומיומי בגובה העיניים עם בעלי העסקים הקטנים והבינוניים ויחד איתם הם חווים את הקשיים שבתפעול השוטף.

רו"ח והמשפטן אריאל פטל, בעל משרד רואי חשבון ברעננה, המלווה עסקים קטנים ובינוניים, מרצה לביקורת במסלול האקדמי של המכללה למינהל. בתפקידו האחרון שימש יו"ר קבוצת אליוט רואי חשבון.