ההתחדשות העירונית בירושלים בפריחה: עיריית ירושלים באמצעות הוועדה המקומית אישרה תכנית התחדשות עירונית "פינוי-בינוי" ברחוב הארזים שבשכונת בית הכרם בירושלים עם למעלה מ-400 יחידות דיור. תוספת של 4,000 יח"ד נוספות נמצאות בהליכים מתקדמים. בשנת 2015 נרשמה עלייה דרמטית בהוצאת היתרי בנייה לתמ"א 38 בעיר - פי 10 משנת 2014

הוועדה המקומית לתכנון ובניה בעיריית ירושלים, אישרה בישיבתה האחרונה להפקדה את התכנית להתחדשות עירונית "פינוי-בינוי" ברחוב הארזים בשכונת בית הכרם בירושלים.

את התכנית, המקודמת על ידי עיריית ירושלים, בשיתוף משרד הבינוי והשיכון ובאמצעות מינהלת להתחדשות עירונית בחברת מוריה, יזמו תושבי רחוב הארזים שהתארגנו לקידום תכנית 'פינוי-בינוי' במתחם.

התוכנית הממוקמת בין רחובות הארזים בדרום ודרך איש שלום בצפון, כוללת פינוי של 154 יח"ד קיימות בארבעת הבניינים הקיימים ובינוי של 6 מבנים חדשים, בני 5 קומות בקו רחוב הארזים, הכוללים בחלקם חזית מסחרית ו- 7 מבנים בני 10-19 קומות בעומק המגרשים. מספר יחידות הדיור שיתווספו במסגרת הפרויקט הינו 247 יח"ד כאשר עם השלמת כלל הפרויקט 'פינוי-בינוי' יעמוד סך כל יחידות הדיור במתחם המדובר על 401 יח"ד. שטח התוכנית משתרע על כ-18 דונם. התכנית כוללת בנוסף הוספה של שני גני ילדים, הרחבה של רחוב הארזים בצדו הצפוני והפיכתו לאורך התכנית לנתיב תנועה דו-סטרי .

תכנית הארזים שהוכרזה על ידי הממשלה כמתחם להתחדשות עירונית לפני כשנתיים, הוגשה לוועדה המקומית על ידי אגף התכנון בעיריית ירושלים, באמצעות המנהלת להתחדשות עירונית בחברת מוריה, המנהלת את הפרויקט במסלול רשויות מקומיות של משרד הבינוי והשיכון.

בקשת נציגות הדיירים של רחוב הארזים, יזמי התוכנית, הייתה שעיריית ירושלים תקדם את התכנון המפורט עבור הדיירים וכי מכרז לקבלן מבצע ייערך רק לאחר השלמת תהליך התכנון. מתכונת זו הגבירה את הוודאות כי הפרויקט ייצא לפועל בסופו של דבר והקטינה את משקל הדיירים הסרבנים.

תכנית הארזים מהווה נדבך נוסף בפיתוח המואץ וחסר התקדים של תחום ההתחדשות העירונית בירושלים כאשר כ-4,000 יחידות דיור נוספות נמצאות כיום בהליכים מתקדמים, 14 פרויקטים מוכרזים להתחדשות עירונית ברמה סטטוטורית מתקדמת ומציעים תוספת של 2,900 יחידות דיור ובנוסף עוד עשרות פרויקטים הנמצאים בשלבי תכנון מוקדמים ובשלבי הגשה לרשויות, מהן 5 תכניות שכבר אושרו עם תוספת של קרוב ל-1,100 יחידות דיור נוספות.

בשנת 2015 קפצה ירושלים באופן משמעותי בהוצאת היתרי בנייה לתמ"א 38- בשנה החולפת התווספו לעיר מעל 100 יחידות דיור בתמ"א 38 לעומת 10 יחידות דיור בלבד בשנת 2014 (עלייה דרמטית של פי 10!!).

ניר ברקת, ראש העיר ירושלים "המפתח להצלחה של פרויקטים ב'פינוי-בינוי' הוא התארגנות התושבים. כאשר היוזמה באה מהשטח זו חובה שלנו כמערכת העירונית לתת לתושבים את כל התמיכה שהם זקוקים לה, על מנת שהפרויקט ייצא לפועל ומשרד השיכון משתף איתנו פעולה בעניין הזה. אני מזמין תושבים נוספים לפנות אלינו. בירושלים קיים הפוטנציאל להקים באופן מיידי למעלה מ-30 אלף יחידות דיור, באמצעות התחדשות עירונית – בדרך זו נוכל להשאיר את הזוגות הצעירים בירושלים ולא לפגוע בשטחים ירוקים בעיר".

דורון נויוירט, מנכ"ל חברת מוריה: "אנו מברכים על אישור תכנית הארזים בוועדה המקומית ורואים בכך צעד חשוב בקידומו של הפרויקט כולו. זה פרויקט יוצא דופן שכן הדיירים יזמו אותו והתארגנו בצורה מרשימה. לתפיסתנו, אין ספק שפרויקט בו הדיירים מתארגנים באופן עצמאי באמצעות מינהלת יהיה ישים יותר. המודל שלנו הוא לסייע למינהלות התושבים הבאות בתור לממש את הפרויקט שלהן".

דני שוקרון , יו"ר מינהלת התושבים תכנית הארזים :"המנהלת מברכת על החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובניה ומודה לכול גורמי המקצוע בעירייה ובחב' מוריה על הסיוע בהובלת התכנון ובכול השלבים עד כה. אין ספק שמודל ייחודי זה של דיירים המתארגנים בעצמם להובלת התכנון, ללא מעורבות יזם חיצוני, עד לשלב אישור התב"ע, הוא המודל בעל פוטנציאל הצלחה גדול מאוד , משום התהליך השקוף והאמינות שהו יוצר בקרב הקהילה. אנו מאמינים ומקווים שהתכנית תאושר בוועדה המקומית ובקרוב יחל השלב המעשי של הפרויקט".