ח"כ שרן השכל על הצעת חוק מועצת הדבש: "יש להסדיר את חלוקת הצוף הגדל במקרקעי ציבור ככל חלוקת משאב ציבורי ולאפשר כניסה של שחקנים חדשים שתאפשר תחרות הוגנת ובהתאם – תוזיל מחירים"

ח"כ השכל הניחה על שולחן הכנסת הצעת חוק מועצת הדבש הקוראת להסדיר את חלוקת הצוף הגדל במקרקעי ציבור ולהבחין בינם לבין מקרקעין פרטיים. ההצעה תעלה לועדת שרים לחקיקה ביום ראשון הקרוב, 10.1.16.

לפי הצעת חוק זו, יש מקום להסדיר את חלוקת הצוף הגדל במקרקעי ציבור, ככל חלוקת משאב ציבורי. עם זאת, יש לראות כ'מקרקעי ציבור' רק שטחים שאינם מוחזקים על ידי אדם המעבד אותם עיבוד חקלאי ומצמיח בהם גידולים. בכל קרקע הנתונה לעיבוד חקלאי פרטי יש לאפשר גידול דבורים חופשי – בכפוף לחובת הרשום.

המדינה מקדמת, באופן כללי, את השוואת מעמדן של קרקעות מוחכרות למעמדן של קרקעות פרטיות, והדבר בא לידי ביטוי גם בפסיקת בתי המשפט וגם בהצעת חוק זו. בנוסף, הגבלה על משאב הצוף שהופק על ידי עיבוד חקלאי פרטי על ידי המדינה נוגדת עקרונות של קניין, חופש עיסוק ותחרות חופשית. משטר חלוקת ההיתרים לשימוש במשאב הצוף הוא ייחודי למדינת ישראל, ואינו נהוג גם במדינות צפופות ברחבי העולם.

החוק החדש מציע כי מקרקעין פרטיים או מקרקעי ציבור שהוקצו לעיבוד ומגורים פרטיים יהיו נתונים לרעייה חופשית, בכפוף לחובת רישום. לשם הסדרה ובקרה, יוקם מרשם במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, שיאגד את כל הנתונים לגבי כל הכוורות המוצבות לרעייה בשטחים פתוחים בישראל. כל מגדל יהיה חייב לרשום את כוורותיו ואת מקום הצבתן, את מועדי ההצבה ותקופתה, את מספר הכוורות, דרך סימונן ופרטי ההתקשרות עמו. מרשם זה ישמש בראש ובראשונה כלי אפקטיבי להתמודדות עם מחלות זיהומיות ומניעת התפשטותן במקרה של שטחי רעיית דבורים הנמצאים בסמיכות. בנוסף לכך, המרשם יתרום ליעילות המנגנון החופשי, בכך שיאפשר לדבוראים לכלכל את מעשיהם מראש, לתאם ביניהם את חלוקת השטחים באופן שקוף ולהגיע להסכמות לטובת כולם. בד בבד, יאפשר המרשם מעקב אחר כוורות גנובות והתמודדות עם פורעי חוק.

ח"כ השכל: "נדרש תכנון מחדש של ענף הדבוראים והדבש, כולל פתיחתו לתחרות. המתנגדים להכנסת מתחרים חדשים לענף הם אלו המרוויחים מהמצב הקיים. יש להסדיר את חלוקת הצוף הגדל במקרקעי ציבור ככל חלוקת משאב ציבורי ולאפשר כניסה של שחקנים פרטיים חדשים שתאפשר תחרות הוגנת ובהתאם – הוזלת מחירים."