במכתב נאמר: "יישום הגבלות תנועת המשאיות- ללא בחינה מקדימה, מקיפה, רצינית ומעמיקה של השלכותיהן על מגזר התבואות במשק הלאומי, וללא מציאת פתרונות חלופיים לפני החלתן- עשוי להוביל את יבוא התבואות בישראל לכדי משבר חמור מאין כמוהו שיגיע לפתחם של כל משקי הבית ומשקי החי בישראל, ויכול להתבטא אף במחסור חריף במזון והאמרת מחירים".
הרקע למכתב, הוא כניסה לתוקף (יום ד') של תקנות עיריית חיפה להגבלת תנועת המשאיות בעיר התחתית בחיפה (בסמוך לעורק המזון של המדינה: ממגורות דגון), למשך 6 שעות ביממה (06:30-09:30 ובשעות: 15:00-18:00).
לדברי אלי סיוון, יו"ר האיגוד: "זומנו במפתיע ובדחיפות רבה לישיבה לפני שבוע (28.12) בלשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון ובה הובא לידיעתנו בפעם הראשונה כי: בהמשך להחלטת הממשלה להפחית פליטת מזהמים בחיפה מתכננים המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה להחיל בעיר התחתית, הגבלות על תנועת משאיות כבדות (מעל 12 טון), לרבות הגבלת תנועתן ברחוב העצמאות בואכה ממגורות דגון. בימים האחרונים נדהמנו לגלות כי אין מדובר רק בהצגה ראשונית של טיוטת ההגבלות לקראת הליך בחינה מעמיקה של השלכותיהן על המשק הלאומי, כפי שנחזה להיות, אלא בהגבלות שתחלנה באופן מיידי!!!".
במכתב לרוה"מ ולשרים מצוין כי: "באמצעות ממגורות דגון, הממוקמות ברח' העצמאות בחיפה (ופועלות 24 שעות ביממה המשך 6 ימים בשבוע), מטופלים כ-3.25 מיליון טון גרעינים מיובאים, המהווים כ-60% מהתבואות שצורך המשק הלאומי בישראל (האדם והחי).
שינוע הגרעינים (חיטה, שעורה, סויה, תירס ועוד), מתבצע ברובו על ידי משאיות המובילות בדרך כלל: 40 טון גרעינים, כל אחת. כניסת משאיות ריקות לשטחי ההמתנה והטעינה בבית דגון ויציאת משאיות עמוסות מהמתחם, אפשרית רק בכיוון אחד, מדרום מזרח לצפון מערב. משום כך, ההגבלות החדשות תשבתנה את אפשרות שינוע הגרעינים מממגורות דגון במשך 1/4 מזמן היממה.
המשמעויות תהיינה רבות, ובכלל זה: סתימה מיידית של מערך הפריקה בממגורות ועלויות משמעותיות הנגזרות מכך באופן מיידי, כמו: דמי עיכוב מיותרים בהם יחייבו בעלי האוניות הזרים והצטברות קנסות בגין שחרור מאוחר של התבואות מהממגורות); ופגיעה חמורה בתעשיות המשתמשות בגרעינים כפועל יוצא מאי הספקה שוטפת של חומר גלם נדרשים דווקא בשעות השיא של תפוקות הייצור.
לדברי סיוון: "מדובר לא רק בלחם, בחיטה ובשעורה, אלא גם במזון למשק החי, ולמעשה בחומר הגלם לכל תעשיית המזוןבישראל. ממגורות דגון הן עורק החיים של המזוןבמדינה. כבר עכשיו אנחנו עובדים ב- 100% תפוקה דה פקטו בממגורות. עצירת תנועת משאיות, כפי שמציעההעירייה, תחסום את עורק החיים הזה. לא נקבל את זה, בטח לאור העובדה, שאין לנו אופציה אחרת. נמל אשדוד מנוהל ניהול כושל. התשתיות בו לא מספקות ולא מתאימות לקליטת התבואות, התעריפים לעגינה ולפריקה בנמל אשדוד יקרים וגם סדר העדיפויות הלקוי בנמל, שמאפשר קליטת אוניות קונטיינר עם כלי רכב, טקסטיל וכלי בית – הרבה לפני סחורות המזון – מקומם ומתסכל וכמובן מייקר עבור היבואנים את מחירי סחורות המזון. כבר תקופה ארוכה אנחנו פונים לשרי התחבורה, האוצר, הנהלות הנמלים, רשות הנמלים והספנות, לכל גורם מעורב בבקשה לדון בביקוש הגדל של מדינת ישראל בתחום ייבוא המזון, וכנגד אי פיתוח תשתיות מתאימות לצריכת המזון של האוכלוסייה, שגדלה משנה לשנה,. אולם, כבר זמן רב לא התקיים בארץ דיון רציני כלשהו בנושא והוא אינו נכלל בתכניות החומש של הנמלים, קל וחומר שלא הוגשו המלצות לשיפור התשתיות הקיימות והתאמתן לשנות ה- 2,000. אנחנו עדיין מסתמכים על ממגורות התבואות בחיפה, שהוקמו בשנת 1954! מאז העולם זינק קדימה, אבל תשתיות ייבוא התבואות וסחורות המזון לארץ אינן זוכות להתייחסות כבר שנים רבות! אנו מבקשים מהגורמים האחראים להתעורר לפני שיגלו בחודשים הקרובים שמחירי המזון בארץ (לחם ומוצריו, חלב ומוצריו, ביצים, עופות, שמנים ועוד) – מתייקרים"!
עו"ד ברוקמן דורש במכתב "הקפאה מידית של יישום הגבלות תנועת משאיות התבואות בעיר התחתית בחיפה עד להשלמת הבדיקות המקדמיות, קביעת סדרי העדיפות הלאומית, וגיבוש ויישום פתרונות חלופיים".