בין ישן לחדש: בקונצרט השלישי העונה בסדרת תגליות מארח אנסמבל המאה ה-21 שלושה סולנים בינלאומיים בתכנית מגוונת המשלבת רפרטואר חדש עם יצירות שכבר הפכו לקלאסיקה. בקונצרט, בניצוחו של אילן וולוקוב ינגנו עם האנסמבל, החצוצרן מרק בלאו, נגנית הקרן קריסטין צ'פמן והצ'לן הלל צרי. בתכנית הקונצרט יצירות מאת נעמה זיסר, רבקה סאונדרס, דן יוהס, טריסטאן מוראי וריצ'רד איירס

כלים

אנסמבל המאה ה-21 יקיים את הקונצרט השלישי לעונה בסדרת תגליות, ב-1 בינואר במרכז למוסיקה ירושלים, בניצוחו של אילן וולוקוב (IlanVolkov) וב-2 בינואר במוזיאון תל אביב.

שלושה סולנים בינלאומיים יופיעו עם האנסמבל על במה אחת, בתכנית מגוונת המשלבת חדש ביצירות שכבר הפכו לקלאסיקה. החצוצרן מרקו בלאו (Marco Blaauw), מבכירי החצוצרנים היום, ינגן את היצירה הוירטואוזית ובחלקה היתולית של ריצ'רד איירס (Richard Ayres)הבריטי. מרקו כבר הופיע בעבר עם אנסמבל המאה ה- 21 , ושמח לבוא ולקחת חלק בחגיגות היובל של אנסמבל המאה ה-21.

נגנית הקרן, קריסטין צ'פמן(Christine Chapman) המצוינת תבצע את יצירתו של אחד המלחינים הצרפתיים המוערכים ביותר, טריסטאן מוראי (Tristan Murail), יצירה שכבר הפכה לקלאסיקה. בלאו וצ'פמן מלבד היותם סולנים בינלאומיים , הם גם חברי אנסמבל Musikfabrik מקלן, אחד האנסמבלים המשובחים למוסיקה עכשווית.

את הצ'לן הלל צרי (Hillel Zori) אין צורך להציג: מבכירי הצ'לנים שלנו ששמו הולך לפניו גם בחו"ל. הוא יבצע את יצירתו של דן יוהס ( Dan Yuhas) לצ'לו סולו ואנסמבל, שנכתבה לזכרה של המלחינה נועה בלאס. ביצירה יש שימוש רב בגונגים, שאפיינו את פועלה של נועה כמלחינה, וכמטפלת בעזרת הגונגים. היצירה בוצעה ב-2014 במדריד ובטוקיו וזכתה להצלחה גדולה.

עוד בתכנית הקונצרט: יצירתה של נעמה זיסרDrowned In C ויצירתה של רבקה סאונדרס Alba Impro, לסולו חצוצרה שנכתבה במיוחד עבור מרקו בלאו.

אנסמבל המאה ה – 21 נוסד בשנת 1991 על ידי המלחין דן יוהס וזמירה לוצקי. באנסמבל חברים 14 נגנים מהטובים בארץ, ומאז הקמתו, נחשב האנסמבל לגוף המוביל בארץ בכל הנוגע לביצוע מוסיקה עכשווית. מיטב המנצחים והסולנים בארץ ובעולם מופיעים עם האנסמבל, והוא זוכה להערכה בינלאומית רבה. הדבר בא לביטוי בשיתוף פעולה יוצא הדופן של המנצחים והסולנים מחו"ל עם האנסמבל, ובהזמנות הרבות להופיע במרכזים ובפסטיבלים בינלאומיים.

אנסמבל המאה ה-21 קיבל באופן קבוע ציון "מצויין" בדירוג מנהל התרבות וזכה בפרס לנדאו של מפעל הפיס על מצוינות בביצוע מוסיקה. בשנת 2005 הקים "אנסמבל המאה ה- 21" מרכז למוסיקה ואמנות עכשווית ביפו – "התיבה".

המקום משמש כמפגש להפקה וביצוע של מוסיקה אמנותית בסגנונות מגוונים ומופעים רב תחומיים (מחול, סרטים, וידאו, טכנולוגית מחשבים ועוד). התיבה משתפת פעולה עם מרכזים חשובים באירופה כמו מרכז פומפידו בפריז, המרכז האלקטרוני-ניסיוני בפרייבורג ואחרים. המרכז יוזם שיתוף יוצרים מתחומים שונים ומהווה נדבך חשוב בחיי היצירה האמנותית בארץ. בשנים האחרונות הוא הפך למרכז ליוצרים במוסיקה אלקטרונית ובמדיה הדיגיטלית, בנוסף להיותו אולם מופעים. הקונצרטים של אנסמבל המאה ה-21 מוקלטים ומשודרים בשידור חי בקול המוסיקה.

1 בינואר 2016 בשעה 12:00 מרכז המוסיקה משכנות שאננים, מחיר כרטיס 40-60 ₪,

להזמנת כרטיסים בירושלים: 02-6241041

2 ינואר 2016 בשעה 20:30 במוזיאון תל אביב מחיר כרטיס 90 ₪,

אילן וולקוב הוא אחד המנצחים הצעירים הבולטים בימינו. ב-1997, בהיותו בן 21, נתמנה למנצחה של התזמורת הפילהרמונית הצעירה של לונדון ושנתיים מאוחר יותר מינה אותו סייאוזאווה למנצח-עוזר של התזמורת הסימפונית של בוסטון. בשנים 2003-2009 שימש כמנצח הראשי של התזמורת הסקוטית של ה-BBC ולאות הוקרה על פועלו עם תזמורת זו בחרה בו החברה הפילהרמונית המלכותית ב-2004 למוסיקאי השנה. משנת 2011 מכהן וולקוב כמנהל המוסיקלי של התזמורת הסימפונית של איסלנד. הוא מרבה לבצע ולהקליט מוסיקה של המאה ה-20 ועורך מדי שנה את פסטיבל ״טקטוניקס״, שבשנה שעברה התארח גם בישראל. וולקוב הוא ממקימי בימת המבצעים התל-אביבית ״לבונטין 7״.

הלל צרי הופיע כסולן עם תזמורות רבות בהן הפילהרמונית הישראלית, התזמורת הקאמרית של פילדלפיה, הקמרטה ירושלים, תזמורת בי-בי-סי הסקוטית, הסימפונית של דיסלדורף, תזמורת הקאמרפילהרמוני של ברמן ועוד. צרי זכה במדליית הזהב בתחרות מריה קנלס בברצלונה (1986) וכן בפרסים בתחרויות שונות, בהן תחרות רוסטרופוביץ', סטראדיווריוס, ז'נבה ופרס ג'קסון בטנגלווד. חבר בשלישייה הישראלית, צרי הוזמן בינואר 2008 הוזמן ע"י זוביןמהטה להופיע כסולן באולם עצרת האו"ם בניו-יורק בטקס מיוחד המציין את היום הבינלאומי לזכר השואה והגבורה. צרי הקליט דיסקוגרפיה נרחבת לחברות שונות, ותקליטו לחברת CELLO CLASSICS נבחר ל"דיסק השבוע" מטעם ה -BBC.

מרקו בלאו הוא נגן חצוצרה וירטואוזי המופיע כסולן עם האנסמבלים והתזמורות החשובות בעולם. נולד ב-1965 בכפר קטן בהולנד, והגיע לחצוצרה במקרה. התזמורת הכפרית הזדקקה לנגן חצוצרה וכך התגלה כישרונו הגדול לכלי. הוא למד בקונסרבטוריון המלכותי באמסטרדם והמשיך עם החצוצרן הצרפתי המפורסם פייר טיבו ואח"כ עם מרקוס שטוקהאוזן. (בנו של המלחין, הידוע כחצוצרן מעולה).שאיפתו של מרקו בלאו הייתה לפתח את החצוצרה ואת טכניקות הנגינה בה ולעניין מלחינים בכלי, שהוזנח לדעתו. הוא המציא את החצוצרה בעלת 2 הפעמונים, המעוררת עניין רב. בלאו הנו חבר באנסמבל מוזיקפאבריק בגרמניה, אחד האנסמבלים הטובים היום למוסיקה עכשווית.

קריסטין צ'פמן נולדה בארצות הברית ולמדה באינדיאנה. עברה לאירופה כדי לצבור נסיון תזמורתי באחת מהתזמורות בגרמניה ולאחר שהתקבלה לאנסמבל מוזיקפאבריק החליטה להקדיש את כל הקריירה שלה למוסיקה עכשווית.עבדה עם מיטב המלחינים העכשוויים כמו ריהם, אטבש, האס ואחרים, ביצעה והקליטה יצירות שלהם.

נעמה זיסר היא מלחינה ישראלית צעירה החיה בלונדון. המוזיקה שלה מתרכזת סביב שיתופי פעולה עם דגש על: אופרה, מחול מודרני, מיצבים, ומוזיקה אינסטרומנטלית. לאחרונה היא סיימה תאר מאסטר בקומפוזיציה קלאסית בהצטיינות מהרויאל קולג' בלונדון שם היא למדה עם Mark Anthony בתום לימודיה היא זכתה בRCM Hurlstone & Cobbet special prize על הישג יוצא מן הכלל

דן יוהס דן יוהס נולד בשנת . 1947.בשנת 1968 סיים לימודי פסנתר וקומפוזיציה באקדמיה למוסיקה בת"א בהדרכתם של סתר, בוסקוביץ ופרטוש. בשנים 1973-4 למד בגילדהול סקול אוף מיוזיק בלונדון מוסיקה אלקטרונית וקומפוזיציה. מאז שנות ה-70 מבוצעות יצירותיו הקאמריות והתזמורתיות ע"י מיטב הגופים המבצעים בארץ ובעולם, ביניהם התזמורת הפילהרמונית הישראלית, התזמורת הסימפונית ירושלים, התזמורת הקאמרית הישראלית הרביעייה הישראלית, רביעיית ארדיטי, סולני שטוטגרט, אנסמבל מודרן, וכן אנסמבלים והרכבים רבים באירופה, אסיה (יפן, קוריאה, סין) קנדה וארה"ב.

יוהס זכה בפרסים רבים; פעמיים, ב-1987 וב-2001, זכה בפרס אקו"ם בתחרויות בעילום שם. ב-1988 קיבל את פרס ראש הממשלה למלחינים. ב-1998 הוענק לו "פרס ליברסון" בעבור ה"אלגיה" לתזמורת (תחרות בעילום שם). בשנת 2007 זכה שוב בפרס אקו"ם על מפעל חיים וכן בפרס עיריית ת"א לאמנות (פרס רוזנבלום). בשנת 2008 זכה בפרס היוקרתי למלחינים מטעם קרן קוסביצקי וספריית הקונגרס בוושינגטון, אחד הפרסיםהבינלאומיים החשובים ביותר לקומפוזיציה. בשנת 2009 קיבל את פרס לנדאו של מפעל הפיס ובאותה שנה זכה גם בפעם השניה בפרס ראש הממשלה.

יוהס מלמד קומפוזיציה בבית הספר למוסיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב.