S&P מעלות, בניהולה של רונית הראל בן זאב, מפרסמת הבוקר דו"ח לסיכום שנת 2015 ומבט ל-2016 בשוק החוב הישראלי.

· ה"דם החדש", כלומר סחורה חדשה, מגיע מהחברות האמריקאיות (7 מתוך 10 חברות אגח חדשות). האחרות הן רכבת ישראל – חברה ממשלתית.

· החשיפה של המשקיעים הישראלים היא ל-2 סקטורים בעיקר (פיננסי ונדלן – 75% מההנפקות השנה) – זו עוד סיבה שהמשקיעים הישראלים יפנו לחו"ל, על מנת לגוון את תיקי ההשקעות שלהם.

· כ-90 חברות מהסקטור הלא פיננסי הנפיקו השנה, ירידה של כ-25% במספר החברות בהשוואה לאשתקד, כאשר במקביל היקף ההנפקה הממוצע השנה עלה והסתכם בכ-365 מיליון ₪, בהשוואה לכ-250 מיליון ₪ ב-2014.

· מרבית הנפקות האג"ח יועדו למחזור חוב ולא להשקעות חדשות, נתונים העולים בקנה אחד עם נתוני המאקרו על העדר השקעות במשק והתמתנות שיעור הצמיחה.

· בשונה מהמגמה בשוק המקומי, בארה"ב נצפית עליה במרווחי הסיכון של חברות בחודשים האחרונים לקראת סוף השנה, כלומר, עליה בהערכת הסיכון שלהן.

· בשנתיים האחרונות חלה ירידה משמעותית בחלקן של ההנפקות המגובות בביטחונות (כ- 35% בלבד מהסדרות חדשות) בהשוואה ל- 2013, בה מעל למחצית מהסדרות החדשות שהונפקו גובו בביטחונות.

· במבט ל-2016 – ב-S&P מעלות מעריכים כי סביבת הריבית בישראל צפויה להישאר ברמה נמוכה גם לאחר שהבנק המרכזי האמריקאי ביצע בדצמבר העלאת ריבית ראשונה מזה כמעט עשור. רמת הריבית, יחד עם רמת הנזילות הגבוהה בשוק וצרכי המיחזור הגבוהים, צפויים להערכתנו להמשיך ולתמוך בפעילות בהיקפים דומים בשוק האג"ח המקומי.

המשקיעים והחברות ימשיכו להגיב לגורמי חוסר הוודאות באמצעות יישום של מדיניות "שמרנית". מצד המשקיעים אנו מזהים יתר סלקטיביות, והעדפה של הנפקות איכותיות ומדורגות. אנו צופים כי מגמה זו תימשך גם ב-2016.

החברות תמשכנה, להערכתנו, לפעול בשמרנות יחסית ולגייס בעיקר על מנת למחזר חוב קיים ולא להגדיל את רמת המינוף. סביבת הריבית הנמוכה והתגברות התחרות בתעשיות רבות יוצרות הזדמנויות לביצוע רכישות עבור החברות המובילות. בהתאם לחוקי הטבע, הקושי של חברה אחת מהווה הזדמנות לאחרת ואנו מעריכים שגם בשנת 2016 נהיה עדים לפעילות M&A משמעותית.