מחקר חלוצי אשר בחן את השתלבות האקדמיה בעולם הרשתות החברתיות, מצא הבדלים בולטים בשימוש בהן בין המכללות לאוניברסיטאות. עורכי המחקר, מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב: "המוסדות הקדימו לאמץ את טוויטר, המשיכו בפתיחת חשבונות בפייסבוק, אך השימוש בשתי הרשתות הללו - מועט ושמרני"

כלים
רשתות חברתיות שינו בשנים האחרונות את האופן בו אנשים מתקשרים זה עם זה מן הקצה אל הקצה. ההשפעה של תופעה זו על עולם השיווק והפרסום הייתה משמעותית מאוד, אך האם גם האקדמיה השתלבה בזירה החדשה? "סיקרן אותנו לבדוק האם וכיצד מתחברת האקדמיה, השמרנית באופייה, לתופעה המרתקת של רשתות חברתיות באינטרנט", כך אומרת אלונה פורקוש-ברוך (מכללת לוינסקי לחינוך ובית הספר לחינוך, אוניברסיטת תל אביב), אשר הגישה לא מכבר את עבודת הדוקטורט שלה בנושא חדשנות חינוכית משולבת תקשוב בבתי ספר בעולם. המחקר אותו קיימה, ביחד עם ארנון הרשקוביץ, אשר עבודת הדוקטורט שלו עוסקת בלמידה באינטרנט, חושף לראשונה את האופן בו משתמשת האקדמיה הישראלית ברשתות החברתיות הפופולריות פייסבוק וטוויטר.

ממצאי המחקר, במהלכו נבדקה הפעילות במעל 70 חשבונות פייסבוק וטוויטר של גופים רשמיים באקדמיה הישראלית (אוניברסיטאות ומכללות ויחידות בתוכן, וכן גופים אקדמיים בין-מוסדיים), מצביעים בראש ובראשונה על נוכחות ברשתות החברתיות. באופן מפתיע, מצא המחקר כי הצטרפות גדולה של גופים אקדמיים לטוויטר הקדימה בכחצי שנה את ההצטרפות הגדולה לפייסבוק. "פייסבוק הוא הוותיק יותר, הפופולרי יותר והגדול יותר, ולכן הממצא הזה מפתיע," מסביר הרשקוביץ, "אבל יכול להיות שההסבר נעוץ בפריצתה של טוויטר לתקשורת הישראלית באמצע 2009, בימי הקרב המתוקשר בין אשטון קוצ'ר ל - CNN, וההפגנות באיראן".

." עם זאת, מהות השימוש נותרת שמרנית למדי. "כמעט ואין שימוש בפריטי תוכן מיוחדים שפייסבוק מאפשרת כמו תמונות, אירועים, קישורים וסרטוני וידאו," מפרטת פורקוש-ברוך, "ובטוויטר – כמעט ואין שימוש בתווים המיוחדים שמאפשרים רישות חזק, כמו #, @ וריטוויט."

לדברי החוקרים, זהו מחקר ראשון מסוגו הבוחן את השתלבותה של האקדמיה בעולם הרשתות החברתיות ברמה המערכתית. "עד כה," מציינת פורקוש-ברוך, "עסקו המחקרים בתחום בעיקר באופן בו יכולה הרשת החברתית לקדם למידה ולשפר הוראה, מנקודת המבט של הפרט (הלומד או המלמד). אותנו עניינה התמונה הגדולה: מה עושה המערכת על מנת לשפר את הנִראות שלה ברשתות החברתיות, והאם היא משמרת את אותם דפוסי פעילות שהיו נהוגים באמצעי התקשורת האינטרנטיים הקודמים שהפכו כבר לדבר שבשגרה, כמו דף-בית או בלוג?". הרשקוביץ מסכם את הממצאים ואומר כי "אפשר לזהות ניצנים של פתיחות ושל שימוש חדשני ברשתות החברתיות, אך התמונה הגדולה היא בהחלט של שמרנות." המחקר יוצג ביום ראשון הקרוב, 23 במאי 2010, במסגרת סמינר מחקר של מכון נטוויז'ן לחקר האינטרנט באוניברסיטת תל-אביב.

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

עדכונים אחרונים

דצמ 18, 2019

תואר ראשון בחינוך למען דור העתיד

ככול שהעולם בו אנו חיים משתנה ומתאים את עצמו לעתיד הטכנולוגי, כך גם דרכי ההוראה וחומרי…
דצמ 11, 2019

כיצד אפשר להשלים כיום בגרויות

לא מעט אנשים אשר אינם סיימו בתיכון את כלל הבגרויות אשר נדרשו להם על מנת שיקבלו תעודת…
נוב 12, 2019

עבודות סמינריון ולימודים

סמינריון, עבודות סמינריון, עבודה סמינריונית, כתיבת סמינריון, כתיבת עבודות, כתיבת עבודה…
יונ 13, 2019

מתקשים במקצועות אנגלית ומתמטיקה? מרכזי לימוד מטיק- הצלחה אישית לכל תלמיד

כמעט כל הורה עם ילדים בחטיבת הביניים והתיכון, מכיר את הקשיים בהם נתקלים התלמידים כתוצאה…
אפר 01, 2019

מיהו אגרונום ומהם תחומי העיסוק שלו

החקלאות מציעה אופציות שונות לצורך ייצור מזון, שימור מזון ושיפור מזון. מעבר לכך, החקלאות…