מחקר חלוצי אשר בחן את השתלבות האקדמיה בעולם הרשתות החברתיות, מצא הבדלים בולטים בשימוש בהן בין המכללות לאוניברסיטאות. עורכי המחקר, מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב: "המוסדות הקדימו לאמץ את טוויטר, המשיכו בפתיחת חשבונות בפייסבוק, אך השימוש בשתי הרשתות הללו - מועט ושמרני"

כלים
רשתות חברתיות שינו בשנים האחרונות את האופן בו אנשים מתקשרים זה עם זה מן הקצה אל הקצה. ההשפעה של תופעה זו על עולם השיווק והפרסום הייתה משמעותית מאוד, אך האם גם האקדמיה השתלבה בזירה החדשה? "סיקרן אותנו לבדוק האם וכיצד מתחברת האקדמיה, השמרנית באופייה, לתופעה המרתקת של רשתות חברתיות באינטרנט", כך אומרת אלונה פורקוש-ברוך (מכללת לוינסקי לחינוך ובית הספר לחינוך, אוניברסיטת תל אביב), אשר הגישה לא מכבר את עבודת הדוקטורט שלה בנושא חדשנות חינוכית משולבת תקשוב בבתי ספר בעולם. המחקר אותו קיימה, ביחד עם ארנון הרשקוביץ, אשר עבודת הדוקטורט שלו עוסקת בלמידה באינטרנט, חושף לראשונה את האופן בו משתמשת האקדמיה הישראלית ברשתות החברתיות הפופולריות פייסבוק וטוויטר.

ממצאי המחקר, במהלכו נבדקה הפעילות במעל 70 חשבונות פייסבוק וטוויטר של גופים רשמיים באקדמיה הישראלית (אוניברסיטאות ומכללות ויחידות בתוכן, וכן גופים אקדמיים בין-מוסדיים), מצביעים בראש ובראשונה על נוכחות ברשתות החברתיות. באופן מפתיע, מצא המחקר כי הצטרפות גדולה של גופים אקדמיים לטוויטר הקדימה בכחצי שנה את ההצטרפות הגדולה לפייסבוק. "פייסבוק הוא הוותיק יותר, הפופולרי יותר והגדול יותר, ולכן הממצא הזה מפתיע," מסביר הרשקוביץ, "אבל יכול להיות שההסבר נעוץ בפריצתה של טוויטר לתקשורת הישראלית באמצע 2009, בימי הקרב המתוקשר בין אשטון קוצ'ר ל - CNN, וההפגנות באיראן".

." עם זאת, מהות השימוש נותרת שמרנית למדי. "כמעט ואין שימוש בפריטי תוכן מיוחדים שפייסבוק מאפשרת כמו תמונות, אירועים, קישורים וסרטוני וידאו," מפרטת פורקוש-ברוך, "ובטוויטר – כמעט ואין שימוש בתווים המיוחדים שמאפשרים רישות חזק, כמו #, @ וריטוויט."

לדברי החוקרים, זהו מחקר ראשון מסוגו הבוחן את השתלבותה של האקדמיה בעולם הרשתות החברתיות ברמה המערכתית. "עד כה," מציינת פורקוש-ברוך, "עסקו המחקרים בתחום בעיקר באופן בו יכולה הרשת החברתית לקדם למידה ולשפר הוראה, מנקודת המבט של הפרט (הלומד או המלמד). אותנו עניינה התמונה הגדולה: מה עושה המערכת על מנת לשפר את הנִראות שלה ברשתות החברתיות, והאם היא משמרת את אותם דפוסי פעילות שהיו נהוגים באמצעי התקשורת האינטרנטיים הקודמים שהפכו כבר לדבר שבשגרה, כמו דף-בית או בלוג?". הרשקוביץ מסכם את הממצאים ואומר כי "אפשר לזהות ניצנים של פתיחות ושל שימוש חדשני ברשתות החברתיות, אך התמונה הגדולה היא בהחלט של שמרנות." המחקר יוצג ביום ראשון הקרוב, 23 במאי 2010, במסגרת סמינר מחקר של מכון נטוויז'ן לחקר האינטרנט באוניברסיטת תל-אביב.

עדכונים אחרונים

ספט 29, 2024

שילוב בין יזמות לטכנולוגיה: הכשרה אקדמית שיכולה לעזור לכם להקים סטארט אפ

העולם המודרני רווי חדשנות טכנולוגית, וסטארט-אפים טכנולוגיים ממשיכים להוביל את השינוי…
ספט 26, 2024

הצעד הראשון לקראת תואר באמנות: חושפים את התוכנית ללימודים בבית ברל

תואר ראשון באמנות: הדלת לעולם של יצירה עולם האמנות הוא עולם של אינסוף אפשרויות. תואר…
אוג 22, 2024

ניהול סטארט-אפ נכון: טיפים שכל יזם מתחיל צריך להכיר

הקמת סטארט-אפ היא תהליך מאתגר ומרגש המצריך ידע, יצירתיות ויכולת ניהול גבוהה. הצלחת…
יול 31, 2024

קשיים ואתגרים באקדמיה: הסוד טמון בתכנון ואסטרטגיה

לימודים אקדמיים הם תקופה מאתגרת ומלאת לחץ עבור סטודנטים רבים. ההתמודדות עם הקשיים…
ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…