שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ שהשתתף בטקס החתימה שהתקיים בחברה הלאומית לדרכים אמר כי "זהו צעד חשוב נוסף בשדרוג מערך הכבישים הבינעירוניים במדינת ישראל. מדובר בשיפור משמעותי באיכות, נוחות ובטיחות הנסיעה למשתמשי הדרך שיאפשר לכולנו נסיעה בכבישים בסטנדרטים גבוהים".
פרויקט PFI אחזקה יוצא היום לדרך ארוכה שתימשך 20 שנה עד לשנת 2030. פרויקט החברה הלאומית לדרכים בו זכתה קבוצת שיכון ובינוי מתאפשר לאחר שהושגה הסגירה הפיננסית בשיתוף עם בנק דיסקונט. עם החתימה על הסגירה הפיננסית בין שלושת הגופים, תקבל חברת הבת שיכון ובינוי – נתיבי הצפון אחריות על רשת כבישים בינעירוניים באורך כולל של
מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אינג' אלכס ויז'ניצר אמר כי פרויקט " PFI אחזקה" הוא הראשון מסוגו בישראל ומהבודדים בעולם. בין היתר, בשל מורכבותו וחדשנותו. הפרויקט הוא בעל חשיבות רבה לשיפור תשתיות הכבישים לשנות דור. יצאנו לדרך החדשה, לאחר למידה מעמיקה והפקת לקחים ממדינות אחרות, ובשיתוף ותיאום מלא עם משרדי התחבורה והאוצר". ויז'ניצר הוסיף וציין כי "שיטת האחזקה שאנו מיישמים לראשונה היום, תהיה מודל לחיקוי, מקור לגאווה ובעיקר תשפר את חווית הנהיגה למשתמשים "בדרכים אלה">בדרכים אלה ".
יו"ר החברה הלאומית לדרכים, "מיכה גולדמן">מיכה גולדמן ציין כי ""הפרויקט הראשון שיוצא היום לדרך הוכרז אמנם כפיילוט, אך מאחר ואנו משוכנעים בהצלחתו, כבר הקדמנו ובחרנו שני אזורים נוספים ברשת הכבישים בצפון. החברה הלאומית לדרכים היא חלוצה בתחום זה בישראל, ובעתיד הקרוב תועתק שיטת האחזקה לכבישים נוספים וכך גם יורחב שיתוף הפעולה בין החברה הלאומית לדרכים למגזר הפרטי".
עפר קוטלר מנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי אמר כי "ההצלחה בסגירה הפיננסית בפרויקט אחזקת כבישים של החברה הלאומית לדרכים, בתקופה בה לא כל פרויקט תשתיות גדול מצליח להתרומם משולחן השרטוט - מעידה על עוצמתה של קבוצת שיכון ובינוי וחברת הבת שיכון ובינוי סולל בונה תשתיות, ועל ניסיון רב השנים במגה פרויקטים. אנו מחויבים לאיכות, סטנדרטים מחמירים ושימוש בטכנולוגיות המתקדמות בעולם - בכל הפרויקטים וגם בפרויקט הנוכחי".
גיורא עופר, מנכ"ל בנק דיסקונט ציין כי " בשנים האחרונות הגדיל הבנק את מעורבותו במימון פרויקטים בתחום התשתיות. בפרויקט זה, בנק דיסקונט הוא המארגן הראשי של המימון בהיקף מאד משמעותי ובכך נמנה עם הבנקים המובילים והבינלאומיים בתחום מימון התשתיות. הצלחנו יחד עם החברה הלאומית לדרכים,ועם שיכון ובינוי להשלים סגירה פיננסית בתוך פרק זמן קצר וביחד אנו יוצאים היום לאחד הפרויקטים החשובים לא רק מבחינה עסקית אלא ובעיקר, מבחינה לאומית ואנו בהחלט גאים על כך."
עבודות השיקום והבניה של רשת הדרכים עתידות להימשך כ-3 שנים, במהלכן תידרש שיכון ובינוי להביא את הכבישים לרמת איכות ובטיחות גבוהה, כפי שהוגדר על ידי החברה הלאומית לדרכים במסמכי ההסכם. רק לאחר שתושלם עבודת ההקמה, על שלל מרכיבי הדרך הכלולים בה (תאורה, מעקות בטיחות, שילוט, גשרים ומבני דרך, אמצעי בטיחות, שולי הדרך, ניקיון וגינון) תחל תקופת האחזקה השוטפת למשך 17 שנים. באותה תקופה תישמר רמת תחזוקה גבוהה. הזכיינית תידרש לבצע פעולות תחזוקה יזומות ומונעות. יופעלו רכבי סיור שינועו לאורך הכבישים הנבחרים בכל שעות היממה ובמהלך כל ימות השנה ויזהו ליקויים ומפגעים, שיטופלו במהירות.
הזכיין גם מחויב לקריטריונים של איכות ושירות יוצאי דופן, לרבות עזרה לנהגים שנתקעו עם רכבם ללא דלק או בשל תקר בגלגל. במקרים בהם לא יעמוד הזכיין ברמת האיכות שנקבעה, יופעל מנגנון של הטלת קנסות עד לתיקון הליקויים. בתום תקופת הזיכיון ישיב הזכיין את האחריות על רשת הכבישים לחברה הלאומית לדרכים במצב תחזוקתי שהוגדר מראש.
התהליך מתבצע בשיטת PFI (Private Financial Initiative) לפי מודל Rehabilitate Operate Transfer.
לאחזקה שוטפת בשיטת זו יתרונות רבים הבאים לידי ביטוי בשיפור משמעותי באיכות, נוחות ובטיחות הנסיעה למשתמשי הדרך. שיפור זה נעוץ בעיקר בשותפות ארוכת השנים בין החברה הלאומית לדרכים לבין הזכיין – קבוצת שיכון ובינוי.
- השותפות הארוכה מבטיחה את מזעור ניגודי האינטרסים.
- תכנון אחזקת הכביש בראייה ארוכת טווח יבטיח אופטימיזציה של ההשקעות.
- שמירה על סטנדרט קבוע הנדרש ברשת הכבישים הבינעירונית.
- תשלום לפי תפוקות ולא לפי תשומות.
- מעבר מאחזקת שבר – לאחזקה שוטפת (מונעת).
כיום מפעילה החברה הלאומית לדרכים קבלנים שונים בעלי התמחות ייחודית בתחום האחזקה ברשת הכבישים. החברה מפעילה קבלנים בתחום הצבע, מעקות, מיסעה, תמרורים, גינון ועוד.
בעידן החדש של אחזקת הכבישים ירוכזו כלל המשימות תחת קורת גג אחת וכתובת אחת של "קבוצת שיכון ובינוי" שתיתן מענה תחזוקתי כולל. עיקר השינוי, יורגש על ידי הנהג, בזכות המעבר מאחזקת שבר לאחזקה מונעת.
אחזקת שבר נגרמת כתוצאה מליקוי בכביש שהולך ומחריף עד למצב של שבר. אז הופך התיקון ליקר ומורכב יותר. במסגרת פרויקט PFI אחזקה יהיה לזכיינית כדאיות כלכלית לשמור על תקינות הדרך על ידי אחזקה שוטפת בעלות כספית נמוכה יחסית וכך להימנע מתיקון שבר מסובך ויקר.
בחודש יולי 2009 זכתה קבוצת שיכון ובינוי במכרז PFI אחזקה שפרסמה החברה הלאומית לדרכים. זאת לאחר שבהצעתה על גובה התשלום הקבוע הדו - שנתי, גברה על הצעה מתחרה.
בחודש ספטמבר 2009 נחתם הסכם הזיכיון בין החברה הלאומית לדרכים ובין חברת הביצוע "שיכון ובינוי נתיבי הצפון בע"מ". עם החתימה על הסכם הזיכיון התחייבה שיכון ובינוי להשלים את הסגירה הפיננסית במהלך 9 חודשים עד לחודש יוני 2010, ואכן עמדה בהתחייבותה. בנק דיסקונט נבחר ע"י הזכיין להיות מארגן החוב הראשי של הפרויקט.