כלים

נתונים מדאיגים על מצב התחבורה בישראל. על-פי מחקר שערכה BDO עבור התאחדות הקבלנים לסיכום 2010 נמצאת ישראל במקום האחרון במדד מטר כביש לאלף איש, ביחס למדינות מערביות אחרות ובהן ארצות הברית ורבות ממדינות אירופה

בישראל פחות מ-19 אלף ק"מ כבישים שהם 2,500 מ"ר כביש על כל 1,000 איש. את הטבלה העולמית מובילה ארה"ב עם למעלה מ-20 אלף מ"ר כביש על כל 1,000 איש ואחריה הונגריה, ספרד, צרפת ופינלנד.

בשנה שעברה נרשמה ירידה של 7.3% בתשתיות תחבורה. בשנת 2005 עמד היקף התחלות סלילת כבישים על 210 ק"מ ואילו בשנת 2010 הגיע ל-106 ק"מ בלבד. מדי שנה נסללים בישראל 150 ק"מ כבישים בלבד.

"פקקי תנועה עולים למשק למעלה ממיליארד שקל בשנה ומספר הרכבים על הכביש עולה משנה לשנה", אומר אילן מרדכי סגן נשיא התאחדות הקבלנים וראש אגף התשתיות. "הפתרון הרצוי הוא שילוב בין פיתוח תשתיות תחבורה ובין פיתוח התחבורה הציבורית על מנת לצמצם את מספר הרכבים על הכביש, לתרום לאיכות הסביבה, לקרב את הפריפריה למרכז ולאפשר תנועה מהירה ונוחה בין הערים ובתוכן. לדוגמא רכבת העמק זו כבר לא סיסמה יש כבר כלים כבדים בשטח אשר פועלים להקמת המסילה" . בימים אלו שר התחבורה , ישראל כץ, מוביל צעד מבורך לשיפור תשתיות הכבישים בישראל, התאחדות הקבלנים מעריכים שבזכות תוכנית "נתיבי ישראל" היחס לכלי הרכב למ"ר ישתנה ומצב הכבישים בארץ ישתפר פלאים".

עם זאת, בהתאחדות הקבלנים מציינים באופטימיות כי בחמש השנים הקרובות עתיד להשקיע משרד התחבורה כ-8.8 מיליארד שקלים על פרויקטים שונים, 8.5 מיליארד שקלים על ביצוע תוכנית נתיבי ישראל ו-6.4 מיליארד שקלים על אחזקה שוטפת של תשתיות תחבורה.

בין הפרויקטים שבוצעו בשנה האחרונה: הרחבת כביש הערבה, הרחבת צומת הכניסה ליבנה, הרחבת קטע הכביש בין צומת ישי לצומת המוביל, שדרוג כביש 79 (מצומת ממחלף המוביל לצומת מחלף סומך), הסדרת כביש 553 (תל מונד, מחלף פולג ובית יהושע), מחלף כפר סבא רעננה צפון, הסדרת צומת פארדיס, הקמת מחלף בצומת המוביל, סלילת כביש 531 (כפר סבא-הוד השרון), סלילת כביש 60 (אסכאל-נצרת), שדרוג כביש 70 (טמרה-יבור), הקמת סוללת פולג, סלילת כביש עוקף באר יעקב ועוד. בין הפרויקטים הגדולים המתבצעים כעת ראוי להזכיר את כביש עוקף קריות.