כלים

היום נחשפה לראשונה המטרונית של מטרופולין חיפה. כלי הרכב שישמש כאמצעי התחבורה הציבורית המתקדמת של חיפה והקריות נחשף בטקס במעמד שר התחבורה ישראל כ"ץ, ראש העיר חיפה יונה יהב, ראשי ערים מהקריות ומנהלי החברות השותפות בפרויקט. מיד לאחר מכן יצאה המטרונית לנסיעת בכורה לאורך המסלול הייעודי לתחבורה הציבורית, מבת-גלים בחיפה, דרך העיר התחתית, שד' ההסתדרות וכביש 4, עד לתחנת המטרונית בצפון הקריות, שם נחשף רציף מטרונית הכולל את כל האמצעים החדשים – סככת המתנה, ריהוט תחנה, מתקני מידע לציבור, עמדת כרטוס אוטומטי, מערכות מידע בזמן אמת, וולידטורים (קוראי כרטיסים) ועוד

כלי המטרונית בחיפה(צילום:צבי רוגר)

שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ אמר בטקס חשיפת המטרונית כי מטרופולין חיפה הוא הראשון בארץ בו תופעל מערכת תחבורה ציבורית במתכונת BRT (Bus Rapid Transit), המשלבת תדמית ייחודית ורמת שירות גבוהה מהמקובל בתחבורה ציבורית.

"מדובר במהפכה של ממש, אני מקווה כי הפעלת המטרונית במטרופולין חיפה תצליח ומכאן תמשך ההצלחה לכל חלקי הארץ. אני מברך את חברת דן שמביאה איתה מסורת וניסיון רב, דבר שיעודד מעבר לתחבורה הציבורית ויקטין את העומס בכבישים", אמר השר כץ.

השר כץ הוסיף כי קידום התחבורה הציבורית במטרופולינים הוא יעד מרכזי של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ושל מדינת ישראל כולה, וצעד חיוני לכלכלה, לאיכות החיים ולאיכות הסביבה. "בכך תצטרף חיפה לירושלים, בה כבר פועלת הרכבת הקלה מזה מספר חודשים, ולפרויקטים דומים שמשרד התחבורה מקדם במרץ במטרופולין תל אביב ובאזורי השרון והדרום", הוסיף השר כץ.

ראש העיר חיפה יונה יהב, שמלווה את פרויקט המטרונית מיומו הראשון ואף השקיע זמן רב בהנחיית מתכנני ומעצבי המטרונית אמר בטקס "המטרונית החדשה, אותה אנו משיקים היום, היא רק סנונית לקראת הגעתן של עוד 90 מטרוניות, שיהפכו לאמצעי התחבורה הפופולארי ביותר לתנועה בחיפה, ממנה ואילה".

המטרונית תתחיל לפעול ברחבי מטרופולין חיפה בשנה הבאה. נסיעות המבחן של המטרונית יחלו באוגוסט 2012. כלי המטרונית הינו אוטובוס מפרקי ידידותי לסביבה ומונגש לבעלי מוגבלויות, שיסיע מאות אנשים, במהירות וללא פקקים לאורך חיפה והקריות. המטרונית מצוידת במערכות טכנולוגיות מתקדמות ביותר, הכוללות מחשב רכב, מערכת העדפה ברמזורים, מערכות מידע לנוסע, מערכות ספירת נוסעים, מצלמות אבטחה ומערכת כריזה.

חברת 'דן בצפון', חברת בת של 'דן', שתפעיל את פרויקט המטרונית, הינה הראשונה שזכתה בפרויקט BRT בישראל, שיופעל במטרופולין חיפה. החברה תפעיל 90 מטרוניות, מתוכן 84 המונעות במנועי דיזל ו-6 מטרוניות היברידיות (המשלבות מנוע חשמלי ומנוע דיזל), שיופעלו בשלב הראשון במסגרת ניסוי.

יו"ר דירקטוריון דן מיכאל נגר אמר בטקס "חברת דן שומרת על מעמדה האיתן כמובילה בתחום התחבורה העירונית בשל הקפדתה על עמידה בתקנים הבינלאומיים המחמירים ביותר, בכל הקשור לאיכות השירות והסביבה ולרמה תפעולית המקובלת בעולם".

מנכ"ל חברת דן, שמואל רפאלי: "פרויקט המטרונית הוא ההוכחה ליכולתה ועוצמתה הארגונית והטכנולוגית של חברת דן, הנמצאת בחזית הקדמה בהפעלת שרותי תחבורה ציבורית במדינת ישראל".

המטרוניות יופעלו במסגרת 3 קווי מטרונית, במסלולים ייעודיים למטרונית, באורך כולל של כ-45 קילומטרים, אותם תכננה ומקימה חברת יפה נוף, החל ממרכזית חוף הכרמל בדרום, מרכזית כורדני בצפון (צומת כביש 4 ושד' ירושלים), שכונת הדר בחיפה (רח' הנביאים), קריית ים במערב וקריית אתא במזרח (רח' ז'בוטינסקי).

יו"ר דירקטוריון יפה נוף רו"ח ג'אקי ואקים "המטרונית של מטרופולין חיפה נהגתה, תוכננה ומקודמת ע"י אנשי חב' יפה נוף. השקת כלי המטרונית והרציף לדוגמא היום הוא שלב חשוב בפרויקט ענק שמטרתו שיפור הנגישות ברחבי המטרופולין החיפאי. על-פי מה שקראתי בתקשורת, יש כוונה להעתיק את הפרויקט המוצלח שלנו למקומות נוספים בארץ. אנחנו גאים על כך ונשמח אם אכן כך יהיה".

כלי המטרונית הינו פיתוח ייחודי ישראלי, שתוכנן ונבנה במיוחד לדרישות פרויקט התחבורה הציבורית המתקדמת של מטרופולין חיפה. מרכב המטרונית תוכנן ונבנה בארץ ע"י חברת הארגז, על-גבי שלדה של אוטובוס מפרקי של חברת מאן. הכלי ארוך ובעל קיבולת של 140 נוסעים. בעל עיצוב ייחודי בחלקו הפנימי והחיצוני, ביצועים ואמינות הפעלה גבוהים, רמת נגישות ונוחות גבוהות לנוסעים ומערכת הינע ידידותית לסביבה.

מנכ"ל 'הארגז תחבורה' שלמה רז " חברת הארגז המפתחת ומייצרת אוטובוסים לתחבורה הציבורית ולשוק הפרטי מעל שישים שנה, פיתחה מיומנויות הנדסיות ועיצוביות שבאו לידי ביטוי ביצור המטרונית. תוך שנה ממועד הקפאת התצורה החברה העמידה אב טיפוס מפואר העונה לכל דרישות האיפיון, מראה רכבתי, חזית דינמית משופעת ומרחב חללתי פנימי הנותן לנוסע חווית נסיעה. המטרונית, שעוצבה בידי דורי רגב ותוכננה ע"י צוות הנדסה בראשות ראובן בקר בשיתוף חברת דן, משרד התחבורה ועיריית חיפה, היא כלי התחבורה המתקדם, המפואר והמשוכלל בעולם המיועד להסעת המונים. חברת הארגז השקיעה בפיתוח המטרונית 14 מיליון שח".

המטרונית תחל לפעול ברחבי מטרופולין חיפה החל מהשנה הבאה, במתכונת של 24/7, למעט יום כיפור, תוך שמירת הסטטוס קוו הקיים. השירות יכלול כירטוס אוטומטי, עלייה מהירה ומידית לרכב וללא צורך ברכישת כרטיסים אצל הנהג. במסגרת הפרויקט מיושמות מערכות ואמצעים טכנולוגיים מתקדמים של החברות טלדור, IBM, TransWay, IPI ועוד.

בפרויקט המטרונית יופעלו במסגרת ניסוי 6 מטרוניות היברידיות מסוג Phileas מתוצרת חב' APTS ההולנדית, שישרתו את ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית במטרופולין חיפה. המטרונית ההיברידית מונעת בהנעה מקבילית, המשלבת הנעה של מנוע דיזל קונבנציונאלי והנעה חשמלית. הפעלת המטרונית ההיברידית תאפשר למש' התחבורה לבחון את יתרונות / חסרונות מערכת ההינע ההיברידית בהשוואה למערכת הקונבנציונאלית במכלול הנושאים, לרבות אמינות הרכב והשפעתו על הסביבה.