כלים

הדו"ח השנתי של עמותת מלר"ז מצביע על שיפור ניכר ברכבים הנעים על כבישינו. האכיפה המוגברת (באמצעות ניידת מלר"ז) והתקינה האירופית המחמירה שאומצה ע"י משרדי התחבורה והגנת הסביבה ברכבים החדשים הביאה לירידה תלולה במספר הרכבים המזהמים שנתפסו באזור גוש דן

בשנת הפעילות 2010 נבדקו בסך הכל 10,761 כלי רכב: מתוכם – 2,569 הם רכבי בנזין (23.87%)   ו- 8,192 הם רכבי דיזל (76.13%) זאת לעומת 7,295 רכבים ב-2009.  ב-2008 נבדקו סך הכל 6,419 רכבים  ו-5905 רכבים ב-2007.

השנה נמצאו 629 רכבים מזהמים, המהווים "רק" 5.85% מסך כל הרכבים שנבדקו, למול 661 רכבים המהווים 9.04% ב-2009, 531 רכבים המהווים 8.27% בשנת 2008,  ו- 493 רכבים המהווים 8.35% בשנת 2007.

פעילות הניידת לניטור אוויר מכלי רכב מתבצעת במלר"ז זה 8 שנים, ביוזמת היחידה האזורית רמת-גן-בני-ברק, הרשות לאיכות הסביבה בתל-אביב-יפו והאגף לאיכות הסביבה בפתח-תקווה, ובשיתוף פעולה הדוק ובהכוונה מקצועית של אגף איכות אוויר ושינוי אקלים ואשכול האכיפה של המשרד להגנת הסביבה. לשיתוף פעולה זה חברו גם משטרת ישראל, משרד התחבורה, המשמש אף הוא כמנחה מקצועי ומסמיך את בוחני הרכב, ומנהלי היחידות בערים נוספות, המצטרפים לפעילות מעת לעת.

צוות הניידת פועל במתכונת של ניידת שיטור משולב – ניידת המופעלת ע"י אנשי מקצוע ממלר"ז בפיקוח שוטר. במקרה שרכב דיזל אשר נבדק ע"י הצוות נמצא כפולט זיהום מעל המותר בחוק, נרשם לנהג דוח עבירה. במקרה של רכב בנזין שנמצא מזהם – מוצע לבעל הרכב לתקן את הליקויים ולחזור לבדיקה נוספת בניידת. בעלי רכב בנזין המתקנים את הליקוי בתוך שבוע חוזרים לבדיקה חוזרת ובמידה והיא תקינה הקנס שניתן מבוטל.

גובה הקנסות נע בין 250 ₪ לעבירה ראשונה ברכב בנזין ועד 2000 ₪ לעבירה חוזרת ברכב תאגיד המונע בדיזל. כל כספי הקנסות מועברים לקרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה.

חשוב לציין כי הבדיקה נועדה להקטין את החשיפה של הציבור לסכנות הבריאותיות והסביבתיות הנגרמים ע"י המזהמים שכלי רכב פולטים לאוויר. הצוות בודק ברכבי בנזין את רמת פליטת גז הפחמן החד-חמצני (co), שהוא מזהם אופייני לכלי רכב. חשיפה לריכוזים נמוכים של מזהם זה גורמת לסחרחורות, בחילות, כאבי ראש, ירידה ביכולת הריכוז, לפגיעה בעירנות ולפגיעה ביכולות הפיזיות. חשיפה לריכוזים גבוהים יותר, שעשויה להתרחש באזורים סגורים, עלולה לגרום להרעלה חריפה שתוצאותיה הן אבדן הכרה ואף מוות כתוצאה מחנק.

הבדיקה ברכבי דיזל מתמקדת בסמיכות העשן הנפלט ומידת העכירות. ההשפעות השליליות הניכרות של החומר החלקיקי הנמצא בעשן הפליטה על בריאות הציבור באות לידי ביטוי בשיעול וגירוי של קנה הנשימה ושל העיניים. באזורים בעלי ריכוזים גבוהים של חלקיקים הסיכוי למוות מוקדם גבוה פי 26% מאשר באזורים בעלי ריכוזי חלקיקים נמוכים.

חיליק רוזנבלום,יו"ר עמותת מלר"ז: "התוצאות מדברות בעד עצמן! השילוב של הרתעה והסברה לצד שינוי תקינת הרכבים, החובה לבדיקת פליטת מזהמים בהליך הטסט השנתי  והחלטת השר להגנת הסביבה ח"כ גלעד ארדן לתת מענק לגריטת רכבים ישנים הביאה לירידה המשמעותית בכלי הרכב המזהמים הנעים על הכבישים והפוגעים בבריאות של כולנו.

אני מקווה כי נוכל בשנים הקרובות יחד עם שותפינו להעמיק את הבדיקות לטובת שיפור חיי התושבים באזור גוש דן ואנו מקווים שנוכל להרחיב את הבדיקה גם לערים נוספות בארץ, במיוחד לאחר שהודגמה בפועל יעילותה של הניידת בשמירה על איכות הסביבה והאוויר אותו אנו נושמים."

מלר"ז -"המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל" הינה העמותה הסביבתית הראשונה בישראל. היא הוקמה לפני 50 שנה במטרה לקדם כמה מהנושאים הבעייתיים של איכות החיים והסביבה, ובכללם זיהום אוויר וקרקעות,רעש וקרינה.