רשף חזי לוי, שהיה דובר שירות כבאות חיפה במהלך השריפה בכרמל: "מרבית פעולות הכיבוי שעשינו נכשלו. לצערי, תרבות 'תג המחיר' מוכיחה את עצמה שוב בישראל ורק היום, אחרי המחירים הכבדים ששילמנו בשריפה הגדולה בכרמל יש תהליך של שינוי גדול במערך הכבאות"

כלים

"לצערי, תרבות 'תג המחיר' מוכיחה את עצמה שוב בישראל ורק היום, אחרי המחירים הכבדים ששילמנו בשריפה הגדולה בכרמל יש תהליך של שינוי גדול במערך הכבאות", כך אמר רשף חזי לוי מ"מ סגן שירות כבאות והצלה גליל מערבי ומי שהיה דובר שירותי כבאות חיפה במהלך השריפה בכנס בנושא "היערכות והתמודדות עם מצבי חירום בעקבות שינויי האקלים - השרפה בכרמל כמקרה בוחן" שנערך באוניברסיטת חיפה.

"עוד לפני השריפה היינו מוכנים לחוסר המוכנות. כתבנו מכתבים, התרענו, שבתנו, אבל שום דבר לא עזר", הוא הוסיף. רשף לוי החזיר בהרצאתו את באי הכנס לאותם ימים והתרחשויות של תחילת חודש דצמבר. "מרבית הפעולות שעשינו נכשלו ולא בגלל שהכבאים לא עשו עבודה טובה, אלא בגלל העוצמה של השריפה. בסופו של דבר, קו העצירה האפקטיבי ביותר היה טבעי - השריפה הגיעה לאזורים שבהם נגמרו העצים", הוא ציין.

רשף לוי הסביר כי תפקידים של מטוסי הכיבוי הוא לא לכבות את השריפה אלא לסמן קווי עצירה, ולכן קיימת חשיבות רבה להימצאותם של מטוסי כיבוי בשלבים הראשונים של השריפה, שעדיין אפשר לשלוט בה. "שריפות יער עוצרים עם מטוסי כיבוי שמציירים קווי עצירה. לנו לא היו מטוסי כיבוי בזמן הקריטי שבו הם עדיין אפקטיביים", ציין.

רשף לוי סיים את דבריו בנימה אופטימית ואמר כי כעת נמצא מערך הכבאות בתהליך של שינוי אמיתי, שבסופו הוא מקווה שהם יהיו ערוכים גם אל מול שריפות עוצמתיות כמו זו שהייתה בכרמל. עיקר השינויים שהוא סקר היה המעבר של מערך הכבאות לאחריות של המשרד לביטחון פנים, עיבוי שדרת הפיקוד, משדרת פיקוד מצומקת שמונה חמישה אנשים לשדרת פיקוד על פי המודל המוצלח של משטרת ישראל והקמה של טייסת כיבוי.