ד"ר ירון דופלט, מייסד מגמת המכטרוניקה בביה"ס העל יסודי משגב, זכה בפרס צייס-רקאנטי-רשי. הפרס ניתן עבור יוזמת הקמת מרכז מדעי בו הופעלה גישה מערכתית הנדסית ללימודי מדע ורובוטיקה, בעיקר ליוצאי אתיופיה. דופלט עוסק בתחום זה במשגב מאז 1993 ועד היום, ובכפר הנוער ימין אורד בין 2005 ועד 2008. מכטרוניקה מספקת 'תרוץ' נפלא לחשיבה ועבודת צוות

כלים
'רובואורד' היא גישה הנדסית מערכתית לקידום לימודי מדעים בקרב תלמידים עולי אתיופיה ובכלל., אותה פיתח דופלט. התלמידים מתרגלים מיומנויות של חשיבה מערכתית באמצעות תכנון ובנייה של מערכת הנדסית מתוחכמת. התלמידים מפתחים גם תחומי לימוד קרובים כמו פיסיקה, מתמטיקה ואנגלית ולא מתמקדים רק בלימוד צר של מקצוע הרובוטיקה. השיטה מעמידה את הלומד במרכז תהליך הלמידה, ומאפשרת לתלמידים בעלי מגוון סגנונות לימוד להתמודד עם נושאים מורכבים דרך חקירת בעיה אותנטית ויום יומית. התלמידים מתנסים במגוון תחומים כגון תכנון ובניית רובוט, סיעור מוחות, עבודת צוות, אנימציה ופרסום, ולומדים כיצד לעבוד וללמוד יחד.

המפגש הבלתי שגרתי עם הנושאים המדעיים, מעורר ומאתגר את התלמידים, והתוצאות המצוינות בכפר הנוער ימין אורד מעידות על כך. 99% מהתלמידים בכפר הנוער ימין אורד הם עולים חדשים, מתוכם 80% עולים מאתיופיה. מספר התלמידים שמסיימים 5 יח"ל במקצועות המדעיים נמוך מאוד. מטרת היוזמה של 'רובואורד' ליצור סביבת לימודים עשירה שתהווה בסיס לקידום תלמידים בכל תחומי הלימודים. הקניית אוריינות מדעית לכלל העולים הלומדים בכפר מחד, וחתירה למצוינות על-ידי איתור התלמידים בעלי פוטנציאל חבוי וטיפוחו מאידך.

התוצאות: כל עשרת התלמידים שהחלו בכיתה י' (תשס"ז) לימודי פיסיקה לקראת 5 יח"ל ניגשו לבחינות הבגרות ברמת 5 יח"ל. כל עשרת התלמידים עברו את הבחינות והשיגו ציון סופי ממוצע של 75. זוהי קבוצת התלמידים הגדולה ביותר מהקהילה האתיופית שמסיימת 5 יח"ל פיסיקה. בנוסף, כ- 15 בנים ובנות השתתפו בתוכנית הרובוטיקה. בשנה הראשונה להשתתפותם קבוצת רובואורד השיגה את המקום הרביעי בארץ ובשנה"ל תשס"ח את המקום השני. בנוסף, זכתה הקבוצה בשנת תשס"ח בפרס השופטים על ההשראה להנדסה. פרס זה זיכה אותם באפשרות להשתתף באליפות העולם באטלנטה שם פגשו שוב את אלופת ישראל משגב, שם התפתחו במשך עשור הרעיונות שיוזמה זו נשענת עליהם.

ד"ר ירון דופלט: "מאפייני היוזמה, הניתנים ליישום במגוון תוכניות לימודים בתחומי תוכן שונים, נלמדים כיום בקורסי מורים מובילים של החינוך הטכנולוגי במסגרת מרכז המורים הארצי, בניהולי. לא הייתי מסוגל להגשים את הרעיונות המרכיבים יוזמה זו ללא תמיכתה רבת השנים של משפחתי והידע הרב שצברתי כאשר למדתי מתלמידי ומעמיתי המורים במשגב."