התוכנית לחשמול הרכבת, תת"ל 18, נדונה בועדת לתשתיות לאומיות ונדרש אישורה של הולחו"ף לתוכנית מכיוון שמסילת הרכבת לחיפה עוברת בתחום העיר חיפה בתחום הסביבה החופית (במרחק של עד 300 מטרים מקו החוף).
הועדה קבעה בהחלטתה כי היא תומכת בחשמול הרכבת ומכירה בתועלות הסביבתיות שלו, אולם היא מתנגדת לחשמול עילי של הרכבת בתחום העיר חיפה באופן שמקבע ומגביר את המכשול הפיזי בין החוף לעיר. בהמשך להחלטת הולחו"ף מ- 2007 הוצגו לועדה אמש חלופות שונות לשיקוע הרכבת בתחום העיר חיפה. הועדה סוברת כי יש להמשיך ולקדם בחינה מעמיקה של האפשרות לשיקוע הרכבת באזור העיר חיפה.
חשמול עילי של מסילת הרכבת היה יוצר רצף של עמודי חשמל מכוערים שהיו פוגעים פגיעה אנושה בנוף הטבעי ומנתקים את העיר מחוף הים בנקודות הקריטיות ביותר אותן מייעדת העירייה לפיתוח אורבני ותיירותי.
ראש העיר יונה יהב: "החלטת הוולחו"ף מהווה נקודת מפנה היסטורית בכל הקשור לעתיד העיר ופיתוחה. מדובר במהפכה של ממש שתיפתח את העיר לחופי הים ותאיץ את פיתוחה בתנופה כמוה לא ידעה עיר בישראל מעולם."
בתחום שיפוט העיר חיפה כ – 20 ק"מ מסילות ברזל כמחציתן בשטח אורבני ומחציתן בשטחים הפתוחים בצמוד לחוף הים. הפיתרון המוצע ע"י העירייה הוא שיקוע המסילה בתוואי הקיים מתחנת חוף הכרמל ועד ל"תחנת בית המכס" לאורך 7 ק"מ מהם:
* 3.5 ק"מ בשטח האורבני - העיר התחתית, קמפוס הנמל, קריה רפואית רמב"ם ושכונות בת גלים וקריית אליעזר.
* 3.5 ק"מ בשטחים פתוחים [טיילת בת גלים, פארק לאומי שקמונה ופארק הכט].
ראש העיר יונה יהב הודה לחברי הוועדה על האומץ הציבורי אותו הפגינו בהחלטתם והביע בטחונו כי רכבת ישראל תפעל בשיתוף עם עיריית חיפה לפיתוח התוכניות הדרושות לשיקוע הרכבת.