אלו שינויים דרושים במערכת הבריאות בישראל בעידן הדיגיטלי?דיון מקצועי בנושא נערך ב "כנס ים המלח" ה-11 של המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות שדן בהשלכות חידושי העידן הטכנולוגי על עבודת הרופא ומעמדו, יחסי מטופל-מטפל, מבנה שירותי הבריאות והנגישות שלהם לציבור בישראל

כלים

בתום שני ימי דיונים סוערים נחתם היום "כנס ים המלח" ה-11 של המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות בהצגת דו"ח המלצות ומסקנות שגיבשו צוותי העבודה ויוגשו לסגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן.

פרופ' "שלמה מור">שלמה מור יוסף, מנכ"ל הדסה ויו'ר הועד המנהל של המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות: "השירותים הדיגיטליים שנדונו השנה בכנס "ים המלח" נמצאים על סדר יומו של כל ארגון רפואי בישראל. במסגרת הדיונים גובשו המלצות לגבי אופן ההתקדמות הרצוי לעבר רשומה רפואית לאומית, וכן נדונו ההשפעות הכלכליות והחברתיות כתוצאה מהטמעת טכנולוגיות אלו במערכת הבריאות בישראל. מעבר לכך גובשו המלצות כיצד הטכנולוגיות ישפרו את הקשר בין מטופל למטפל"

אלו עקרי ההמלצות המופיעות בדו"ח:

בנושא רשומה רפואית לאומית:

  • כל מוסד רפואי ינהל תיק רפואי עם חשיפת נתונים לכל המטפלים על בסיס העיקרון של need to know
  • המידע ירוכז בכל אחת מהקופות המבטחות עבור המבוטחים שלה
  • הסכמת המטופל לעיון ושימוש במידע תינתן באמצעות הסכמתו להתאשפז בבית החולים ועל ידי העברת כרטיס מגנטי לידי המטפל
  • על מנת להנגיש לגופים אחרים (רשויות, פרטיים) את המידע – יש להקים ועדה מרכזית אובייקטיבית ציבורית ובה נציגים של בעלי העניין, לרבות: מטופלים, ונציגי אתיקה ומשפט אשר יבחנו כל בקשה על פי הצרכים עליהן היא צריכה לענות ומנגנוני אבטחת הפרטיות והסודיות המוצעים
  • המידע צריך להיות כוללני, מוצג למטפל בנקודת הקצה ב"שכבות" המאפשרות drill down על פי צרכיו
  • הארכיטקטורה של המערכת צריכה להיות מבוזרת (כל קופה מרכזת המידע על מבוטחיה והוא מועבר על פי דרישה במבנה מוסכם)

בנושא השינוי במעמד המטפל והמטופל והיחסים שביניהם:

  • בחינה מחודשת של חוק זכויות החולה לאור היכולות הטכנולוגיות
  • גיבוש וקביעת טכנולוגיות ואמצעים שיקבלו מעמד של סטנדרט רפואי מחייב

בנושא ההשלכות הכלכליות והחברתיות:

  • יש לבצע התאמה מיוחדת של השירותים הדיגיטליים לאוכלוסיות השונות.
  • יש לבצע מחקרים שיבדקו את השינוי בעלויות (למדינה, לקופות, למבוטח), השינוי במצב בריאות, השפעה על פערים בבריאות ונגישות לשירותים והשפעה של שיטות תמרוץ ותגמול (מבוטחים, רופאים וקופות)

ב'כנס ים המלח' האחד עשר של המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות השתתפו סגן שר הבריאות הרב יעקב ליצמן, המנכ"ל הנכנס ד"ר רוני גמזו, ובכירי מערכת הבריאות בישראל, מתווי מדיניות ומקבלי החלטות, בהם ראשי משרד הבריאות, מנהלי קופות החולים ובתי החולים, נציגי אקדמיה ומכוני מחקר.