בשוק הדיור לדוגמה, מצא המכון כי ישראל מדורגת במקום ה-121 בעולם לפי דירוג הבנק העולמי ביעילות הליך קבלת אישורי בנייה, ובמקום ה-147 בעולם ביעילות הליכי קבלת זכויות על נכס לאחר רכישה. הליכים אלה מתמשכים עד פי ארבע מהממוצע במדינות ה-OECD.
לדברי המכון, הממשלה גם ממסה בכבדות את ענף הנדל"ן, כאשר שיעור מיסי הנדל"ן מסך כל המיסים הנגבים עומד על כ-9.4% לעומת 5.4% במדינות ה-OECD. כך יוצא, שהישראלים משלמים כ-75% יותר מס על דירות מאשר עמיתיהם במדינות ה-OECD.
"כאשר כל הצעדים הממשלתיים לא מביאים לתוצאה הרצויה, ישנה נטייה להאשים את השוק", אומר ירדן גזית, מחבר הנייר ועמית מחקר במכון ירושלים לחקר שווקים. "אולם במקרה של שוק הדיור הכשל הוא כשל ממשלתי מא' ועד ת".
גם בנוגע לשוק מוצרי החלב מצא המכון כי המדיניות הממשלתית היא שגרמה לעלייה במחירי מוצרי היסוד. "שוק החלב בישראל מתנהל בשיטה הסובייטית", אומר גזית. "מועצת החלב על פקידיה קובעת כמה חלב ייוצר, על ידי מי, ובאיזה מחיר יימכר למחלבות. הייבוא והתחרות החופשית אסורים על פי חוק תכנון משק החלב."
המכון ממליץ על מספר רפורמות אשר יפחיתו את הבירוקרטיה ויאפשרו לשוק לפעול, למען רווחתם של אזרחי ישראל.