keren_bo_mordechai_small"היום אחרי שנחקרתי במשטרה וישבתי בתחנה הבנתי עד כמה אני לא רוצה להיות שייך לעולם הפשע...אני מבקש סליחה מכל מי שפגעתי בו...לא אחזור על כך לעולם".מסמך זה שנכתב בכתב ידו של קטין בין ארבע עשרה שנחשד והודה בעבירות שונות ממצה את המורכבות הרבה של פעילות משטרת ישראל בתחום הנוער / ד"ר אבי זלבה פותח סדרת כתבות מיוחדת ואישית המסקרת את עבודת היום יום של שוטרי משטרת ישראל וההתמודדות עם החיים ברחוב

פקד קרן בו מרדכי ,קרימינולוגית במקצועה מיישמת הלכה למעשה את שלמדה בתפקידה הרגיש והחשוב. על קצינת נוער בכל תחנה או תפקיד מוטלת אחריות שאינה קלה בלשון המעטה - הקצינה צריכה להחליט באם ייפתח כנגד הקטין תיק פלילי ותחילת מסע ארוך ומוגדר לתיוגו כעבריין או, לחילופין, תמנע זאת ותפנה אותו להליך שיקומי.

"לקצין נוער יש סמכות נרחבת ביותר" מסבירה קרן "רק בתחום הנוער אני יכולה להחליט, כמובן תוך הסתמכות על קריטריונים ברורים ומוגדרים,לפי שקול דעתי באם אמשיך בהליך הפלילי או טיפולי. זו סמכות המוענקת לי בחוק ואני נדרשת להחלטות הרות גורל מידי יום לגבי כל קטין החשוב בבצוע מעשים פליליים שלעתים חומרתם עולה על אלו של עבריינים בגירים. במסגרת תפקידי אני נדרשת כקצינת נוער בתחנה להיות בקשר רציף עם גורמי הרווחה המקומיים, הנהלות בתי ספר, שרות מבחן לנוער, חוקרי ילדים וכל גורמי הקהילה הפורמאליים והבלתי פורמאליים באזור התחנה. לעתים קרובות, ההחלטה נעשית בתאום ובהתייעצויות עם גורמי רווחה בהתאם למהות הטפול ובכפיפות להגדרות החוק ונהלי הטפול בקטינים."

בקשתי מקרן לספר על מקרה אחד מיני רבים בהם טיפלה. קשה היה לה לבחור מקרה אחד מתוך מאות המקרים בהם היא טפלה בשנה האחרונה. לבסוף היא בחרה בספור פשוט של גניבה : "בשעה 11:00 התקבלה קריאה על התפרצות לכמה בתי ספר יסודיים. הקריאה שהגיעה מהמוקד הועברה לטפולה של ניידת הסיור האזורית שהעבירה לנו את המשך הטפול. לא היססתי ,הזעקתי את בלש הנוער שסייר בחוץ ויחדיו נסענו לבית הספר. בתשאול ראשוני הוברר שנגנבו שמונה טלפונים סלולאריים מכיתה אחת. בהתייעצות בשטח הבנו שיש לנקוט בדרך שונה מהמקובל. אני נשארתי בבית הספר כדי להמשיך ולקבל כיווני חקירה ותאור מכשירי הטלפון ובמקביל יצאו שני בלשים לתחנה המרכזית כדי לאתר חשודים. יצאנו מתוך הנחת עבודה שהם ינסו למכור את הטלפונים בתחנה המרכזית. צדקנו. התיאור המפורט והממוקד, עבודת הבילוש הנכונה ומיקום נכון הביאה לתפיסת שני חשודים קטינים עם כל מכשירי הטלפון שנגנבו על ידם."

לכאורה,ספור פשוט של גניבה. אבל, לתפיסתי זו דוגמא לעבודת משטרה נכונה, חשיבה יצירתית ובעיקר שעור אזרחות מעשי לילדי בית הספר היסודי שמהם נגבו המכשירים הסלולאריים, מכשירים משוכללים המהווים לילדים את הקשר לאחרים, את היומן האישי ואת הסודות שלהם. את הכרת התודה של הילדים למשטרה הם ינצרו בליבם לתקופה ארוכה.

"מיהו קצין הנוער הטוב לדעתך?" שאלתי את פקד בן מרדכי. לקרן הייתה תשובה מוכנה וסדורה :"קצין נוער הוא קצין הזוכר תמיד שמדובר בילדים ובנוער ולא בבגירים. קצין היודע להפעיל נכון את הסמכות שניתנה לו. היודע וחייב לעבוד על פי החוק ולפי נהלים המייחדים את הקטינים. קצין היודע לפנות אל הנערים בשפתם. קצין היודע לעבוד נכון מול גורמי הקהילה, הרווחה והאכיפה. אדם היודע להפעיל מתנדבים. החשוב ביותר זו היכולת ליצור הבחנה בין הנוער העבריין המועד שבו המשטרה חייבת לאכוף את מלוא סמכותה ולמצות עימם את הדין לבין הנוער אותו ניתן , עדיין לשקם. נוער שנמנע ממנו את תיוג העבריין שילווה אותו במשך כל חייו. אלו נערים ונערות אשר משובת נעורים או מעידה חד פעמית גרמו להם לבצע עבירה פלילית. הכוונה נכונה, ליווי צמוד ופקוח נאות יוציאו אותו מהרשת הפלילית ותפנה אותם לרשת החברתית הנורמטיבית והנכונה.לזכור את ההבדל זה כל הספור".

המשטרה שותפה למיזם קד"מ- קבוצת דיון משפחתית. זהו תהליך שבו משתתפים נציגי :המשטרה, שרות המבחן, משפחת הקורבן, הקורבן, משפחת החשוד והחשוד עצמו. באינטראקציה המתרקמת בין מכלול המשתתפים מנסים להגיע לפתרון במקום הגשת כתב אישום.

"מנהלת בית ספר תיכון פנתה אלי ישירות והתלוננה על שימוש בכרטיסי אשראי של מורות מבלי שהכרטיסים נגנבו מהם" מספרת קרן "לתפיסתי חייבים במקרים מעין אלו להכות בברזל בעודו חם ולא להתמהמה בחקירה. כאן ועכשיו. רק מענה מיידי יביא לפתרון התעלומה וימזער את הנזקים העתידיים. ביקשתי לקבל את פלט הוצאות האשראי של המורות. שלחתי בלשים לבית הספר לתשאול ולקבלת מידע נוסף. מפלטי כרטיסי האשראי הסתבר שהוזמנו פיצות , סרטים פורנוגראפיים וצ'יפים המשמשים למשחקי הימורים באינטרנט. חקירה יעילה ומדוקדקת הביאה לחשיפת העבריינים הצעירים לאחר שהשגנו צו חיפוש בביתו של החשוד העיקרי. הסתבר שנגנבו גם מספרי כרטיסי אשראי ממורה שלא הייתה מודעת לזה, ואנחנו עדכנו אותה על הגניבה."