כלים

מחקר חדש של יבמ (IBM Global CIO's Study) שהקיף יותר מ- 3,000 מנהלי טכנולוגיות מידע בכל העולם, מעלה כי 60% מהארגונים מוכנים לאמץ טכנולוגיות ענן מחשוב ענן בחמש השנים הקרובות כאמצעי להרחבת עסקיהם ולהשגת יתרון תחרותי. שיעור זה כמעט כפול משיעור מנהלי המחשוב שדיווחו על מגמה כזאת במחקר קודם שנערך ב- 2009.

במחקר שערכה יבמ בשנת 2009 דיווחו רק שליש ממנהלי טכנולוגיות המידע על כוונתם להשתמש בטכנולוגיות ענן על מנת להפיק יתרון תחרותי. עכשיו, מצביע המחקר האחרון על עליה תלולה בהתמקדות בענן, במיוחד בתעשיות המדיה והבידור, שם מגיע שיעור המנהלים המתכוונים לאמץ את הטכנולוגיות האלה בחמש השנים הקרובות ל- 73%. בדומה לכך, גם בתעשיית הרכב (70%) והתקשורת (69%) בולטת המגמה של אימוץ טכנולוגיות ענן.

בניתוח גיאוגרפי, נמצא כי 70% ממנהלי טכנולוגיות מידע בארה"ב, יפאן ודרום קוריאה, ו- 68% בסין מציבים את מחשוב ענן המחשוב בעדיפות גבוהה במיוחד. זאת, לעומת כשליש בלבד שהעניקו דירוג כזה בשנת 2009.

המחקר של יבמ, נמשך כ-3 חודשים והתבצע בראיונות פנים אל פנים עם יותר מ-3,000 מנהלי טכנולוגיות מידע ב- 71 מדינות, 18 תחומי תעשייה וארגונים מכל גודל.

המחקר מחזק את ההנחה כי ככל שהביקוש לכמויות גדלות והולכות של מידע הולך וגובר, מחפשות חברות אחר דרכים שיאפשרו גישה פשוטה ויעילה לנתונים וליישומים – האפשרית בסביבת הענן, במתכונת חסכונית ותוך הבטחת זמינות גבוהה. השימוש בענן, שהחל למטרות פנים-ארגוניות, הפך שכיח גם בעבודה משותפת בין ארגונים שונים, ובין ארגונים לשותפים וללקוחות.

מחשוב אנליטי ומחשוב נייד בראש סדר העדיפויות

המחקר של יבמ מעלה גם כי 83% ממ נהלי טכנולוגיות המידע מציבים את הבינה העסקית והמחשוב האנליטי בצמרת סדר העדיפויות שלהם, בחיפוש אחר דרכים לפעול על בסיס הכמויות הגדלות והולכות של מידע הזמינות ברשותם.

עם התרחבות השימוש במכשירים ניידים בעלי יכולות מתקדמות ומגוונות, וביישומים התומכים בפריון עבודה, צומחות ההזדמנויות גם בתחומי היישומים הניידים. שלושה רבעים ממנהלי טכנולוגיות המידע מתייחסים למחשוב נייד כאל גורם העתיד לשנות לחלוטין את כללי המשחק בתחום עסקיהם, לעומת 68% בלבד ב- 2009.

80% מהמרואיינים דיווחו כי בכוונתם להוביל פרוייקטים חדשים שנועדו לפשט תהליכים פנימיים בארגוניהם. לראשונה בתולדות סקרי המנהלים של יבמ, הצטיירה השנה אחדות דעות בין מנכ"לים ובין מנהלי טכנולוגיות מידע, בכל הנוגע להגדרת צמרת סדרי העדיפויות שלהם. שתי הקבוצות מציבות במקומות הראשונים ברשימת העדפותיהן את הידוק הקשר עם לקוחות, פיתוח כישורי עובדים, ובניית תובנות חדשות על בסיס הנתונים הזמינים בארגון.

עוד עולה מהמחקר כי ככל שמחשוב אנליטי-עסקי, טכנולוגיות ענן ומחשוב נייד הופכים מרכזיים בסדר יומו של מנהל טכנולוגיות המידע – תופסים תחומים אחרים זמן ההולך ומצטמצם אך עדיין הם נתפסים כלא פחות חשובים. וירטואליזציה, ניהול סיכונים ועמידה בכללי חקיקה ותקינה, למשל, ירדו אמנם מקום ברשימת התוכניות לביצוע על סדר יומם של מנהלי טכנולוגיות מידע – אולם הירידה הזאת מבטאת למעשה את המציאות שבה הפכה כבר הוירטואליזציה לחלק בלתי נפרד של העבודה – והיא דורשת פחות תשומת לב יום-יומית מכיוונו של מנהל טכנולוגיות המידע. ניהול סיכונים, בדומה לכך, עובר לאחריות קציני ציות ומנהלי סיכונים.