בתי הספר במצרים מחנכים לזהות לאומית חד ממדית הנשלטת ע"י האסלאם תוך כינוי יהודים ונוצרים ככופרים דמוקרטיה אמיתית במצרים מחייבת רפורמה יסודית בחינוך – אלה ממצאי מחקר חדש של מכון IMPACT-SE שהוצג בסוף השבוע בכנס בלונדון מחקר חדש של מכון IMPACT-SE המתמחה בחקר ספרי הלימוד במזרח התיכון חושף כי בבתי הספר במצרים מחנכים לזהות לאומית חד-ממדית הנשלטת ע"י דת האסלאם בעוד הלא-מוסלמים - נוצרים ויהודים - מכונים כופרים

בנייתה של דמוקרטיה במצרים מחייבת רפורמה יסודית בחינוך. מסקנות המחקר הוצגו בסוף השבוע (דצמבר 2011) בבית הלורדים בדיון על מצב הנוצרים במזרח התיכון בהנחיית הארכיבישוף מקאנטרברי ד''ר רוואן וויליאמס (The Archbishop of Canterbury, Dr Rowan Williams). חוקרי קבוצת מחקר מצרים במכון IMPACT-SE ניטרו את ספרי הלימוד של מערכת החינוך בבתי הספר במצרים על פי אמות מידה המבוססות על החלטות והמלצות של אונסק"ו לגבי חינוך לשלום ולעיצוב תרבות של סובלנות.

החוקרים מדגישים כי לא תיתכן דמוקרטיה אמיתית במצרים, ללא הנחלת ערכי האזרחות והשוויון בין הדתות השונות והימנעות לחלוטין מכינוי לא מוסלמים ככופרים. הקהילייה הבינלאומית נקראת לעקוב אחרי ההתפתחויות במצרים בעיקר בכל הנוגע לחופש הביטוי והנחלת ערכי הסובלנות והשלום לדורות הבאים. ממעקב שקיימה קבוצת המחקר, במהלך השנה בה התחוללה המהפכה במצרים, אחר הסובלנות בחינוך בבתי הספר במצרים, התברר כי מערכת החינוך המצרית לא השכילה במהלך השנים להנחיל מסר לאומי מצרי מאחד לחברה המצרית, למרות ניסיונותיה.

ההשענות על זהות אסלאמית המוקיעה בגלוי את הנצרות והיהדות חינכה דורות של מצרים לשנאת הזר והמיעוטים. מהדוח עולה שהמצרים מלמדים שהתנ"ך והברית החדשה הם ספרים קדושים, אך זויפו על ידי היהודים והנוצרים. עוד התברר כי ספרי הלימוד המצריים עדיין מכילים הערות גזעניות ואנטישמיות כלפי היהודים. חוקרי קבוצת המחקר מזכירים כי לפני שנה הודיעו שר החינוך ד"ר אחמד זַאכּי בּדר (Ahmed Zaki Badr, احمد زكى بدر) והמופתי של מצרים ד"ר שיח' עלי גומעה (Sheikh Ali Goma'a, الشیخ على جمعة‎) על רפורמה יסודית במערכת החינוך כדי "לטהר את תכניות הלימודים ואת ספרי הלימוד מחומרים ופרשנויות מוטעות המסיתים לאלימות ולקיצוניות", בעיקר בהתייחס לסורות הקוראן המעודדות ג'יהאד ורצח עובדי אלילים וכופרים.

נראה שתיקונים אלה לא יושמו הלכה למעשה והחינוך במצרים ממשיך לשדר לתלמידיו מסרים מנוגדים. הקופטים מוצגים בספרי הלימוד כאחים למאבק הלאומי וכאזרחים נאמנים לאור חלקם במאבקים לעצמאות, אך מאידך מואשמים בכפירה ובבחירה בדרך הרע מרצון, מכון IMPACT-SE לחקר השלום והסובלנות בחינוך בבתי הספר.

(The Institute for Monitoring Peace and Cultural Tolerance in School Education) הנו מכון מחקר בינלאומי, אקדמי ועצמאי המתמחה בחקר ספרי לימוד והוא מכון בינתחומי מבחינת תחומי ההתמחות של חוקריו. המכון פיתח כלי מדידה ייחודי מבוסס על סטנדרטים בינלאומיים. המכון הוקם על ידי ד"ר יוחנן מנור בשנת 1998 ובראשו מועצה בינלאומית בה חברים מדענים בעלי מוניטין מרחבי העולם ומנכ"ל שהיא יועצת חינוכית מומחית. המכון מעסיק כעשרים חוקרים העובדים בקבוצות מחקר המשלבות מדענים ומגוון מומחים. המכון מפרסם מדי שנה מספר דוחות מחקר וביקורת על מצב הסובלנות בחינוך ובתכניות לימודים של מגזרים ומדינות.