חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז), מקימת ומפעילת מערכת הולכת הגז הטבעי הארצית, חנכה היום את השלמת העבודות להקמתו של צינור הגז שמחבר את מפרץ חיפה והצפון למערכת הארצית להולכת הגז הטבעי. עם החיבור יעברו כל המפעלים הפטרוכימיים במתחם בתי הזיקוק, חיפה כימיקלים ותחנת הכוח חיפה לשימוש בגז טבעי. במשך השנים עברו המפעלים למזוט משופר מבחינת תכולת הגופרית והם נדרשים להשתמש כיום במזוט דל גופרית בשיעור 0.5%

כלים

הטקס נערך בהשתתפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו ומנכ"ל משרדו, אייל גבאי, שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, ראש עיריית חיפה, יונה יהב ומכובדים נוספים.

המעבר לדלק דל גופרית הביא לשיפור ניכר באיכות הסביבה באזור חיפה כפי שנמדד בכל 15 תחנות הניטור של האיגוד וכפי שהדבר בא לידי ביטוי בין היתר בדו"חות המשרד להגנת הסביבה ואיגוד הערים לאיכות הסביבה.

דוחות אלה קובעים כי במרבית הפרמטרים שנמדדו איכות האוויר בחיפה עוד לפני המעבר לגז טבעי טובה ביחס לערים הגדולות האחרות. עתה עם המעבר לגז טבעי צפוי שיפור דרמטי נוסף באיכות האוויר שכן הגז הטבעי הינו הדלק הפוסילי [ממעמקי האדמה] הנקי ביותר הקיים. גז זה מכיל כמויות מזעריות של גופרית ואינו מכיל אפר ומתכות.

עם התחלת השימוש בגז טבעי באזור חיפה מצפים אנשי איגוד הערים להגנת הסביבה להפחתה של 12 אלף טון ויותר בכל סוגי המזהמים הנפלטים משריפת דלק בתעשיות הגדולות. הדבר יבוא לידי ביטוי בשיפור משמעותי במצב איכות האוויר בכל אזור איגוד ערים חיפה.

לאחר התערבות ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו ומנכ"ל משרדו מר אייל גבאי, החלה נתג"ז בפברואר 2010 במירוץ לחיבור מפרץ חיפה למערכת הולכת הגז הטבעי, לאחר שנים של עיכובים באזור מפער הקישון. לאחר שהושלמו העבודות לחיבור מפרץ חיפה והצפון למערכת הארצית להולכת הגז הטבעי, נתג"ז תמשיך בפיתוח מערכת ההולכה וחיבור מרכז הארץ וירושלים.

נתג"ז עבדה במהלך השנה כולה ללא לאות על מנת לחבר לאפשר את חיבור מפעלי מפרץ חיפה למערכת הולכת הגז הטבעי. המעבר של המפעלים לשימוש בגז טבעי יחסוך למשק הישראלי עשרות מיליוני שקלים בשנה ויתרום לעליה ניכרת באיכות חיי התושבים.

בזן, שצפויה להיות צרכנית הגז הטבעי הפרטית הגדולה בישראל, חתמה לאחרונה, על הסכם לרכישת גז טבעי ל 20 שנה עם ספקית הגז EMG עבור מפעלי החברה והחברות הבנות, כרמל אולפינים וגדיב. החלפת המזוט בגז טבעי כמקור האנרגיה העיקרי של בזן, יביא לחסכון של כ- 130 מיליון דולר בעלויות אנרגיה ישירות. בנוסף צופה החברה התייעלות בצריכת האנרגיה, חסכון בעלויות אחזקה ויעילות תפעולית מוגברת. עם המעבר לגז טבעי יקטנו באופן משמעותי הפליטות לאוויר ובזן תהיה אחת מחברות הזיקוק והפטרוכימיה הידידותיות ביותר לסביבה באגן הים התיכון ובסטנדרטים מערב אירופאים. בזן סיימה את התקנת המערכות הנדרשות בחצר הזיקוק לצורך קליטת הגז הטבעי ואף התקשרה עם נתג"ז בהסכם להולכתו.

השר עוזי לנדאו אמר בטכס חיבור מפרץ חיפה והצפון למערכת הולכת הגז הטבעי: "אני שר התשתיות הלאומיות, אך למעשה אני גם שר האוצר של הטבע האחראי על העצמאות האנרגטית של מדינת ישראל. מדינת ישראל עולה על מסלול שונה שלא היה קודם לכן. אני מדבר על מהפכת הגז של ישראל, אותה מובילים אנשי המקצוע של משרד התשתיות הלאומיות. אנחנו נמצאים בעיצומו של המאבק לעצמאות אנרגטית. גז ישנו בים, עכשיו צריך לחברו ליבשה".

השר לנדאו פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר: "אדוני ראש הממשלה, ישנו שדה הגז תמר ובכדי שלא נהיה מותנים, צריך לחבר אותו למדינת ישראל. כחלק מהמאבק לעצמאותה אנרגטית של ישראל קיים גם הצורך לקדם את תחנת הכח הדו-דלקית באשקלון, אשר חיונית לביטחון האנרגטי של ישראל. אני סבור שהמעורבות שלך בנושאים אלו חיונית לעתידה של המדינה" .

ראש עיריית חיפה, יונה יהב: "חיבור הגז הטבעי למפרץ חיפה הוא יום מכונן. זהו היום אותו נזכור כיום בו הונח הבסיס להפחתה מהותית ובלתי הפיכה של פליטות החומרים המזהמים מהתעשייה בעיר חיפה. בעוד כחודש יעברו בתי הזיקוק לשימוש בגז טבעי ולאחר מכן גם חברת החשמל ויתר המפעלים. ביום הזה, עם חיבור הגז הטבעי יקבע רף זיהום חדש ונמוך ממנו לא נאפשר לחרוג עוד. רף שיצור מציאות סביבתית חדשה. כי עם כל הכבוד לתעשייה, ועם החשיבות העצומה שאנחנו רוכשים לתעסוקה, עלינו לחשוב גם על המחר, ואין לי ספק כי נמעל בתפקידנו, אם לצד המחשבה על התעשייה, לא נחשוב גם על הבריאות של הילדים שלנו. "

נתג"ז הינה חברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה שהוקמה בשנת 2003. עם הקמתה העניקה הממשלה לנתג"ז רישיון להקמה ולהפעלה של תשתית הולכת הגז הטבעי למשך שלושים שנים. במסגרת הרישיון מוליכה החברה גז טבעי לצרכנים המבקשים לצרוך גז טבעי בלחץ גבוה.

החברה פועלת בהתאם לתכנית-אב למשק הגז הטבעי אשר נבנתה על ידי רשות הגז הטבעי. על-בסיס תכנית-האב, הקימה נתג"ז ארבעה מקטעי הולכה מרכזיים: קו ימי (פעיל ממאי 2006), מרכזי (פעיל ממאי 2007), דרומי (פעיל מנובמבר 2009) וקו צפוני (בשלבי הקמה סופיים). קווים נוספים נמצאים בשלבי תכנון, ביניהם הקו המזרחי והקו לירושלים.