המדינה מערערת על הכרת בית המשפט בכשרות קראית. מבהירה: נמשיך לרשום קנסות. הנהגת העדה הקראית תגיע לדיון במחאה על "דריסת כבוד העדה". יו"ר המועצה העליונה של העדה, עו"ד נריה הרואה, מבהיר: "הטלת הקנס הייתה עלבון לכל יהודי קראי. הערעור - סטירת לחי"

כלים

המדינה החליטה לערער על החלטת כב' השופט הישאם אבו-שחאדה מבית המשפט השלום ברמלה בה קבע כי הצבת שלט "כשר בהשגחת היהדות הקראית", אינה עבירה על חוק איסור הונאה בכשרות. המדינה אף הודיעה שתמשיך להטיל קנסות על האיטליז הקראי. ביום רביעי 18.4.12, צפוי להתקיים בבית המשפט המחוזי בפתח תקווה דיון בנושא.

היהודים הקראים הם הזרם העתיק ביהדות. הם מאמינים בתורה שבכתב, וכן בשאר ספרי התנ"ך, ומתנגדים לייחוס כל קדושה לכל הקרוי "תורה שבעל פה" כגון משנה, תלמוד מדרשים וספרות רבנית. הבדלי הגישה בין הרבנים לקראים הובילה להתפתחותן של שתי הלכות מקבילות, אחת רבנית ואחת קראית.

אטליז יהודי-קראי פועל עם שלט כשר בהשגחת היהדות הקראית, מאז הקמת בשנות ה-60, אבל הקנס שהוטל עליו עכשיו הוא הראשון והיחיד שהוצא מאז ומעולם כנגד אטליזים קראיים. לאורך כל שנות קיום המדינה, הייתה הבנה, שהתבטאה גם בהסכמים בכתב, לפיה, יכולים היהודים הקראים, להם דיני כשרות משלהם לכתוב "כשר" על הבשר משחיטתם.

ואולי כחלק מההקצנה בעמדות של גורמים דתיים, וכחלק מתהליכי ההדרה של קבוצות מיעוט וקבוצות מוחלשות אחרות, החליטה הרבנות להטיל קנס על האטליז הקראי ברמלה, במהלך שמהווה שינוי מדיניות, ללא כל זכות טיעון או שימוע, ותוך סירוב לשמוע את טענות העדה.

בעקבות הטלת קנס על האטליז החליטה העדה היהודית קראית-לא לוותר ולפנות לבית המשפט. בית המשפט השלום שלל את הטענה היסודית של פקידים ברבנות האורתודוקסית לפיה השימוש במילה "כשר", מבלי לקבל תעודת כשרות מטעם הרבנות האורתודוקסית, הינה עבירה על חוק איסור הונאה בכשרות.

בימ"ש השלום ברמלה ביטל את הקנס, קבע כי הטלת הקנס הינה שינוי מדיניות מובהק כלפי היהודים הקראים ויש מקום להגנה מן הצדק, ויתרה מכך, ואף חשוב יותר: קבע כי אין בשלט כל חשש להטעיה, ולכן לא נעברה עבירה.

ואולם, הרבנות הראשית לישראל, בתמיכת פרקליטות המדינה, לא ויתרה והחליטה לערער על ההחלטה לבית המשפט המחוזי בפתח תקווה, תוך הבהרה כי תוסיף להטיל קנסות על האטליז הקראי.

לדיון צפויה להגיע כל הנהגת העדה, ממנה מבקשת המדינה ליטול את הכבוד שלה. יו"ר המועצה העליונה של העדה, עו"ד נריה הרואה, מבהיר: "הטלת הקנס הייתה מעשה לא מכובד מצד המדינה, ועלבון לכל יהודי קראי. עכשיו, הערעור מהווה סטירת לחי, שכן נדמה שהמדינה פוגעת בכבודנו ובהכרתנו הדתית בכוונה תחילה. אנו חשים נבגדים ומרומים על ידי המדינה. למרות שאנו נושאים בכל הנטלים כאזרחי המדינה, מתגייסים לצבא ומהווים אוכלוסיה יצרנית – המדינה דורסת את כבודנו ופוגעת בנו. אנו סמוכים ובטוחים כי בית המשפט המחוזי לא יאכזב".