תחרות הדיבייטינג "שיח ושיג" התקיימה ביוזמת שר החינוך, גדעון סער, במסגרת שנת השפה העברית, עליה הכריז השר בשנת הלימודים הנוכחית תשע"א. ליוזמה שותפים המרכז להעצמת האזרח ועמותת "שיח ושיג"
תחרות הגמר בין התיכונים התקיימה היום (ג') בה התמודדו 4 בתי ספר על יסודיים שהגיעו לשלב הסופי והתמודדו על התואר הנכסף- "אלוף שיח ושיג": "הדרים" - בהוד השרון, "הנגיד" - בהרצליה, "גימנסיה ריאלית" - בראשון לציון ו-"עירוני ד' - בתל אביב. 25 בתי ספר לקחו חלק בתחרויות של "שיח ושיג" ו4 העפילו לשלב הגמר.
בתום התחרות נאם שר החינוך סער בפני המשתתפים: "בדיבייט באות לידי ביטוי לא רק מיומנויות שפה- אנו לומדים להקשיב, לפתח נושא ולספק טיעוני נגד. הדיבייט מאפשר להגיע לאיזון בין עמדות שונות- וזה חלק מרכזי בתהליך דמוקרטי. מדינות שבהן הדיבייט לא מפותח נוטות לשיח כוחני".
השר אמר כי הוא מייחס חשיבות רבה לנושא התחרות- השוויון בין המינים ואמר "אנו חשופים מאוד לטיעון שהשוויון בין המינים הושג וזה לא נכון. התקדמנו, אך אנו רחוקים משוויון מלא" השר הציג לדוגמא את המצב בו בממשלת ישראל יש רק 3 נשים המכהנות כשרות. בין חברי הכנסת יש רק 20 חברות כנסת לערך. מצב שאינו משקף את ההתפלגות בין המינים באוכלוסיה.
השר הודיע כי קבוצת המנצחים תהיה אורחת שלו במשכן הכנסת, תצפה בדיון בכנסת, תערוך היכרות עם חברה ועדה ותיפגש עם יו"ר הכנסת. שר החינוך, גדעון סער ויצחק נזריאן, נשיא המרכז להעצמת האזרח, העניקו לתלמידים פרסים.
התחרות עסקה לאורך כל השנה בנושאים של מגדר ושוויון לנשים. הכשרתם של התלמידים המתמודדים נעשתה על ידי המורים לאזרחות ולמדעי החברה, לאחר שעברו השתלמות מקצועית, בהיקף של 30 שעות, אשר כללה הבעה בעל פה (רטוריקה), ניסוח טיעונים וכן עקרונות שיח ושיג. במקביל, קיימו התלמידים מפגשים עם דיבייטורים.
התחרות עסקה בנושאים: הפרדה בין בנים לבנות בבתי הספר – בעד ונגד; דמות האישה בפרסומות – להגביל או לא להגביל? התחרויות המקדימות לגמר כללו נושאים מגוונים בתחום המגדר כגון: מגדר ותעסוקה, מגדר ופוליטיקה, מגדר ותקשורת, מגדר וצבא ועוד.