כלים

שותפות ישראלית-סינית זכתה במכרז לכריית מנהרות הרכבת לכרמיאל: החברה הלאומית לדרכים הודיעה היום (ד') לחברת דניה סיבוס ושותפתה, חברת הענק הסינית CCECC על זכייתן במכרז לכריית מנהרות גילון בקו מסילת הרכבת עכו-כרמיאל

במכרז שפרסמה החברה הלאומית לדרכים לכרית המנהרות, שאורכן הכולל הוא כ-10 ק"מ, התמודדו חמש קבוצות ושותפויות של חברות ישראליות וזרות.

הצעתן של השותפות הישראלית-סינית, חברת דניה-סיבוס וחברת החציבה והכרייה China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) גברה על ארבע הקבוצות האחרות שהשתתפו במכרז: חופרי השרון ו- Max Bogl הגרמנית, מנרב ו- MOS Metrostroy הרוסית, אייל סלע ומנהרות רולצור ושפיר הנדסה עם Impresa Pizzarotti האיטלקית. חברת CCECC הסינית ביצעה בישראל את כריית מנהרות הכרמל.

המכרז לכריית מנהרות גילון דרכן תעבור רכבת עכו-כרמיאל פורסם בשיטת Design build. הקבלן הזוכה במכרז יידרש להשלים את תכנון וכריית המנהרות בתוך כשלוש שנים.

צמד המנהרות ייחפרו מתחת להר גילון שבגליל המתנשא לגובה 380 מטרים. במורדות ההר נמצא חלקו הדרומי של הכפר מג'ד אל-כרום ועל הרכס הישובים צורית וגילון.

פרויקט קו הרכבת עכו –כרמיאל כולל מסילה כפולה באורך 23 ק"מ שתעבור במקביל לכביש 85 והקמת שתי תחנות רכבת באחיהוד ובכרמיאל. עלות הפרויקט כולו מוערך בכ-2.8 מיליארד ₪. העלות הכוללת המוערכת של כריית המנהרות היא כמיליארד ₪.

מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אדריכל שי ברס ציין, כי "כריית המנהרות באורך של כ-5 ק"מ כל אחת, תאפשר מעבר מהיר ובטוח של הרכבת לכרמיאל ולעכו וזאת בכדי להימנע מפגיעה נופית מיותרת. מדובר במבצע הנדסי מורכב, שכן בנוסף לשתי המנהרות הראשיות ייחפרו 18 מנהרות קשר במרחק של 250 מטרים האחת מהשנייה, בכדי לאפשר מעבר ומילוט בשעת חרום".

קו מסילת הרכבת עכו - כרמיאל הועבר לביצוע החברה הלאומית לדרכים במסגרת תוכנית "נתיבי ישראל". התוכנית, שיזם שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ, נועדה ליצור רשת של כבישים ומסילות ברזל לקירוב הפריפריה למרכז.